Abstract:
مفسران فریقین در تبیین مفهوم آیه ۵۳ فصلت، مشهور به | آفاقوانفس، نظریات هم سویی ابراز تکردهاند؛ ذا مراد از آیات آفاقی، آیات انفسی، متعلّق حق و معنای شهید در این آیه، بهروشنی مشخص نیست. نظر به اهمیت کشف مراد الهی از این کریمه، پژوهش حاضر مدعی است که راز برونرفت از این تشتت آراء تبیین دقیق متعلّق «حق) و وجه تناسب صدر با ذیل آیه شریفه است. آزاینرو در این مقاله با استفاده از روش تحلیلی- انتقادی و پس از عرضه یک طبقهبندی اجتهادی از گونههای مختلف این البته غیر همرتبه، یکی ارائه آیات آفاقی و انفسی و دیگری شهادت مکفی الهی بر این موضوع، توسط " مشرکان حجاز قابلردیایی بوده است. در این رویکرده ارائه آیات آفاقی و الفسی از معنای مصطلح و رایج برآمده از جریان صوفی- عرفانی بیگانه خواهد بود
The commentators of the Shiite and Sunni not expressed similar views in explaining the meaning of verse 53 of the chapter Fussilat, known as the verse of horizons and souls; therefore, the meaning of Afaqi verses, psychic verses, related to the truth and meaning of the witness in this verse is not clear. Given the importance of discovering the divine purpose of this verse, the present study claims that the secret of getting out of this divergence of opinions is the precise explanation of the meaning of "truth" and the proportionality of first with the following verse. Hence in this article using the analytical-critical method and after presenting an ijtihad classification of the various types of this relationship among the works of commentators, a new approach has been proposed as a benchmark approach. The results of the research show that the attribution of the Qur'an and its bringer to the "Lord of the Worlds", It is a right that can be done in two independent and, of course, unequal ways: 1- Presenting horizon and psychic verses 2- Sufficient divine testimony on this subject, It can be traced by the Hejaz polytheists.