Abstract:
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی بسته آموزش حرمت خود در دانشآموزان دبستانی انجام گرفت. به این منظور با روش نمونهگیری در دسترس از بین ۴۳ کودک کلاس سوم، با توجه به معیارهای ورود ۱۶ نفر انتخاب شدند. آزمودنیها به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شده و تحت آزمون حرمت خود روزنبرگ قرار گرفتند. گروه آزمایشی دو بار در هفته تحت آموزش برنامه حرمتخود؛ که توسط محقق تهیه و روایی آن توسط متخصصان تأیید شد، در کنار آموزشهای معمول قرار گرفتند. گروه گواه آموزش معمول خود را دنبال کرده و پس از هشت جلسه آموزش به گروه تحت آزمایش، آزمونهای ذکر شده مجدداً از دو گروه اخذ و دادهها با روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. به منظور تحلیل دادهها از ویرایش بیستم نرم افزار SPSS و آزمون تحلیل کوواریانس یکراهه استفاده گردید. نتایج بدست آمده پژوهش حاضر نشان داد که نمرات آزمودنیهای گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در متغیر حرمت خود به طور معناداری افزایش یافته است (05/0>P). در مجموع نتایج یافتهها مشخص کرد به کارگیری برنامه آموزش حرمت خود روی کودکان دبستانی میتواند به افزایش حرمت خود بیانجامد.
This study was conducted to investigate the effectiveness of the self-esteem educational package in elementary school students. For this purpose, through the available sampling method, 16 out of 43 students in grade three were selected three according to the inclusion criteria. The subjects were randomly divided into two groups and subjected to the Rosenberg’s self-esteem scale. The subject group of the study, in addition to their usual training, was trained twice a week in their self-esteem program, which was prepared by the author and its validity was confirmed by the experts. The control group followed their usual training and after eight sessions of training to the subject group, the mentioned tests were taken again from the two groups and the data were analyzed by the covariance analysis method. The 20th edition of SPSS software and one-way analysis of covariance test were used to analyze the data. The findings showed that, compared to the control group, the subjects’ scores in the self-esteem variable had increased significantly (P<0.05). As a whole, the findings indicated that the application of the self-esteem training program on elementary school students could result in an increase in self-esteem.
Machine summary:
نتايج بدست آمـده پژوهش حاضر نشان داد که نمرات آزمودني هاي گروه آزمايش در مقايسه بـا گـروه کنتـرل در متغير حرمت خود به طور معناداري افزايش يافته است (٠٠٥ واژگان کليدي: حرمت خود، کودکان دبستاني ، روان درماني * کارشناسي ارشد، ساير، سازمان دانشگاه علوم تحقيقات .
Monto, Zgourides & Harris 6.
هدف اين پژوهش اين است که براساس مؤلفه هـاي حرمـت خـود چگونـه مـي تـوان برنامـه آموزشي براي ارتقاء آن فراهم کرد، که مورد توافق کارشناسان باشد و آيا اين آمـوزش نمـره حرمـت خود دانش آموزان را افزايش مي دهد؟ روش طرح تحقيق حاضر پيش آزمون-پس آزمون با استفاده از گروه کنترل بود.
2. Moksnes & Reidunsdatter اختلالات اسکيزوفرني ، اختلال افسردگي ، اختلال سـلوک، اخـتلال اضـطراب جـدايي و فوبيـاي خاص براساس مصاحبه باليني طبق معيارهاي DSM نسخه پنجم و اطلاعـات منـدرج در پرونـده تحصيلي ؛ - عـدم سـابقه مراجعـه بـه روانپزشـک يـا مراجعـه بـه روانشـناس در رابطـه بـا اخـتلالات روانشناختي ؛ - عدم استفاده از داروهاي روانپزشکي در ۳ هفته قبل از شروع برنامه پژوهشي ؛ - کسب نمره کمتر از ۰ در مقياس حرمت خود روزنبرگ (۱۹۷۹) که طيف نمره آن بين -۱ تـا ۱ است ؛ - کسب نمره کمتر از ۲۵ در فرم ارزشيابي احترام به قانون جانبزرگي (۱۳۹۳)؛ - رضايت والدين دانش آموز مبني بر شرکت در دوره ؛ - تعهد حضور در جلسات .
Fanaj, Melonashi & Shkëmbi 8.
P. (2015), Self−compassion protects against the negative effects of low self−esteem: A longitudinal study in a large adolescent sample, Personality and Individual Differences, Volume 74, February 2015, Pages 116–121 18.