Abstract:
چکیده در این پژوهش، معنای دوست دختر در بین پسران دبیرستانی شهر مشهد با استفاده از رویکرد معناکاوی و تفسیرگرایی بررسی شده است. دادههای کیفی این پژوهش با استفاده از مصاحبۀ عمیق، بر اساس نمونهگیری هدفمند، با معیار اشباع نظری با ۸ تن از مشارکتکنندگانی که تجربه دوستی با جنس مخالف داشتند، به دست آمده است. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از روش پدیدارشناسی و تکنیک عملیات واحد معنایی، خوشهبندی و مقولهبندی، معنای تعمیمی و تفریدی دوستی انجام شد. یافتهها نشان میدهد که دوستی در وجه تعمیمی، کنجکاوی و لذتبردن از زیبایی دختران است و در موارد دیگر نشان دادن قدرت به سایر دوستان، ارتباط جنسی، گریز از تنهایی و همگونی اخلاقی و عاطفی است. عامترین روش ارتباط تلفنی و بارزترین نتیجه دوستی مانع شدن از پیشرفت در زندگی است. برخلاف نگرشهای موجود در بین مسئولان و خانوادهها که به دوستی با دختر بیشتر نگاه جنسی دارند، دوستیها بیشتر به دلیل کنجکاوی و در ابتدا زیبایی جنس مخالف، بدون توجه به لذت جنسی صورت میگیرد.
The increasing trend of opposite-sex friendship, especially among high-school students, has raised great concerns for parents as well as Iranian officials. Notwithstanding of a dramatic growth of such a relationship in our society, its meaning is unknown for parents and officials. The present inquiry has explored the meaning of having a girlfriend from the high-school male students’ perspective utilizing hermeneutic methods such as meaning analysis and interpretation approaches. Due to the epistemological nature of the inquiry, a qualitative research design was preferred. Grounded on the theoretical framework of the study, sampling was chosen purposefully while taking advantage of data saturation technique. Data were collected via in-depth interviewing approach from among of eight participants with the experience of having friendship with the opposite sex. The collected data were coded and categorized carefully in such a way to address participants’ both general and individual meanings of opposite-sex friendship Findings show that there is a shared experience of love and compassion associated with physical changes like rapid heartbeat and body mobility or strange feelings like happy pains when boys are successful in their friendships. From the participants’ point of view, the opposite-sex friendship is a transient pleasure and a perilous experience which operates as an inhibitor in the way of individuals’ progress. Communication devices like phone and cellphone found as the commonest media for contact. Unlike families and officials’ perception of the issue as a sexual matter, the opposite-sex friendship lies in other factors such as curiosity and the prettiness of the girls naturally persuading the boys in initial stages irrespective of breeding any sexual intentions in the mind. Families and officials’ unawareness of the issue and their inappropriate care might bring about irretrievable social consequences
Machine summary:
جامعه شناسي پديدار شناسانه درک معناي دوستي (نمونه موردي دانش آموزان پسر دبيرستاني شهر مشهد) 1 مجيد دانايي 2 حسين بهروان 3 سيمين فروغ زاده چکيده در اين پژوهش ، معناي دوست دختر در بين پسران دبيرستاني شهر مشهد با استفاده از رويکرد معناکاوي و تفسيرگرايي بررسي شده است .
اما هنگامي که از روابط دختران و پسران به عنوان آسيب اجتماعي ياد مي شود، منظور توجه افراد جامعه به ناديده گرفتن و تهديد ارزش هاي اجتماعي (ميلز، ١٣٨١) است که توسط جوانان صورت مي يگ رد، يا شرايطي است که مشکل زا، شايع و قابل تغيير است که بايد آن را تغيير داد (لوزيک ، ١٣٨٣).
گذشته از اين ، آموزش و پرورش وظيفه دارد عوامل مخل بر عملکردهاي پرورشي و آموزشي خود را شناسايي کند و از آنجا که ضعف در دروني کردن ارزش ها و دين داري دانش آموزان مي تواند زمينه ارتباط ناسالم با جنس مخالف را فراهم کند و اين مسئله بعضا صدمات جبران ناپذيري بر دانش آموز و نهايتا جامعه وارد مي کند، لذا انجام اين پژوهش با اهدافي که در پي آن است ، يعني آگاهي از ادراک پسران دانش آموز از دوستي با غير همجنس ، از اهميت ويژه اي برخوردار است .
ميزان رابطه آنها با جنس مخالف شامل گرفتن دست يکديگر، با هم بيرون رفتن ، بغل کردن ، تنها بودن در يک مکان خصوصي براي چند ساعت و رابطه جنسي است داده هاي متني با توجه به موضوعات اصلي معناي دوستي، دليل دوستي، روش دوست شدن و پيامد دوستي تحليل شده اند.