Abstract:
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین کیفیت زندگی و عملکرد تحصیلی دانشجویان ساکن در خوابگاه دانشگاه رازی کرمانشاه انجام شده است. روش آن پیمایشی بوده و تعداد 205 نفر، حجم نمونه، با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران و به روش نمونهگیری تصادفی طبق هبندی شده و ساده انتخاب شدند. یافتهها 8/ 2 درصد از پاسخ گویان به طور کلی کیفیت زندگی خود را خیلی نامناسب، 8 / حاکی از آن است که 4 14 درصد وضعیت کیفیت / 43 درصد خوب، و 6 / 29 درصد نه خوب و نه بد، 9 / درصد نامناسب، 3 زندگیشان را در مجموع خیلی خوب توصیف کردند. از سویی، 2 درصد از پاس خگویان از وضعیت 46/ 23 درصد به طور نسبی رضایت داشتند، 3 / 3 درصد ناراضی بودند، 4 / سلامتی خود خیلی ناراضی و 9 24 درصد) نیز از وضعیت سلامتیشان کاملا راضی / درصد راضی، و حدود ی کچهارم از نسبت نمونهای (4 بودند. در بین ابعاد چهارگانه کیفیت زندگی، بیشترین میانگین نمونهای، مربوط به بعد سلامت جسمانی بین سن، وضعیت تاهل،.(M=3/ و کمترین امتیاز مربوط به بعد سلامت محیطی بود (10 (M=3/56) در حالی که بین جنسیت؛(p<0/ رشته تحصیلی، قومیت و عملکرد تحصیلی رابطه معنادار مشاهده شد (05 و دوره تحصیلی با عملکرد تحصیلی تفاوت معناداری مشاهده نگردید. نتایج تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی چندگانه نشان داد که متغیر سن و قومیت در مرحله اول و متغیر قومیت و روابط اجتماعی8 درصد از واریانس متغیر تحت / 14 و 9 / (حمایتهای اجتماعی) در مرحله دوم توانستند به ترتیب 3 مطالعه (عملکرد تحصیلی) را تبیین کنند.
This research was conducted with the aim of investigating the relationship between quality of life and academic performance of students living in the dormitory of Razi University, Kermanshah. Its method is a survey and the number of 205 people, the sample size, was selected using Cochran's sampling formula and simple random sampling method. Findings: 2.8% of the respondents said that their quality of life is generally very poor, 4.14%/43% are good, and 29.6% are neither good nor bad, 9.9% are poor. , 3 described their life in general very well. On the other hand, 2% of the passers-by were relatively satisfied with their health status, 23.46% were relatively satisfied, 3.3% were dissatisfied, 4.1% were very dissatisfied with their health, and 9.24% were also completely satisfied with their health status/percentage satisfied, and About one-tenths of the sample ratio were (4). Among the four dimensions of quality of life, the highest sample mean was related to the dimension of physical health between age, marital status, and the lowest score was related to the dimension of environmental health. was 10 (M=56.3), while a significant relationship was observed between gender, field of study, ethnicity, and academic performance (p8% of the variable variance under /14 and 9/ (social support) in the second stage were able to explain 3 studies (academic performance) respectively.
Machine summary:
در پژوهش ديگري يافته هاي ديبرارد و ديگران در ميان دانشجويان دوره ليسانس غيرپزشکي ، نشان داد که مؤلفه فيزيکي آزمون ٣٦ ماده اي زمينه يابي سلامت (٣٦-SF) با عملکرد تحصيلي رابطه دارد، اما در تحليل متغيرهاي پيش بيني کننده ، مؤلفه رواني اين آزمون معنادار ظاهر شد (رضايي و ديگران ، ١٣٩١: ٧٣٢).
با در نظر گرفتن پژوهش هاي انجام شده بررسي عوامل تعيين کننده عملکرد تحصيلي ، در اين ميان داده هاي اندکي در مورد کيفيت زندگي و ابعاد آن وجود دارد، و حتي بررسي هم زمان هر يک از اين ابعاد بر عملکرد تحصيلي دانشجويان ساکن در خوابگاه کمتر 63 صورت گرفته است و در خصوص کيفيت زندگي بيشتر به توصيف ابعاد و شاخص هاي مفهوم کيفيت زندگي و همچنين مقايسه ميزان آن بر حسب الگوي گروه هاي فرعي پرداخته اند.
کياني و ديگران (١٣٨٨) در پژوهشي با عنوان «بررسي مقايسه اي کيفيت زندگي دانشجويان گروه پزشکي و غيرپزشکي ساکن خوابگاه در شهر زاهدان » به اين نتيجه دست يافتند که بين کيفيت زندگي دانشجويان و رشته تحصيلي رابطه معناداري وجود دارد (٠٠٠١>P).
به عبارتي ، هرچند ميانگين عملکرد تحصيلي در بين زنان بالاتر از مردان است ، اين تفاوت به لحاظ آماري و در سطح اطمينان ٩٥ درصد معنادار نيست (٠٠٥ از نظر آنها زندگي خوابگاهي بيشترين اثر مثبت را بر دانشحويان دختر نشان داد.