Abstract:
هدف: هدف پژوهش حاضر رابطه شادکامی با رشد اجتماعی و یادگیری خودتنظیمی در دانش آموزان ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 1397 بود. روش شناسی: طرح پژوهش حاضر بر حسب هدف کاربردی و از نظر گردآوری دادهها توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان مقطع ابتدایی در شهر تهران بود که از این میان با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای 257 نفر به این صورت که ابتدا از بین مناطق 22 گانه شهر تهران 4 منطقه انتخاب و از هر منطقه 2 دبستان سپس از هر مدرسه کلاسهای پنجم و ششم دبستان به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. روش جمع آوری دادهها بر اساس سه پرسشنامه استاندارد پرسشنامه شادکامی آکسفورد (1990)، رشد اجتماعی واینلند (1953) و پرسشنامه یادگیری خودتنظیمی پینتریچ و همکاران (1991) انجام گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از اجرای پرسشنامهها از طریق نرم افزار SPSS در دو بخش توصیفی و استنباطی (آزمون همبستگی پیرسون، و رگرسیون چندگانه) انجام پذیرفت. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که بین شادکامی با رشد اجتماعی در دانش آموزان ابتدایی رابطه مثبت معناداری وجود داشت (0/01>P ). همچنین بین شادکامی با یادگیری خودتنظیمی در دانش آموزان ابتدایی رابطه مثبت معنادار وجود داشت (0/01>P ). نتیجهگیری: یافتههای پژوهش حاضر بیان کننده اهمیت افزایش شادکامی در دانش آموزان با بهبود در میزان رشد اجتماعی و یادگیری خودتنظیمی است. میتوان از این یافتهها برای تدوین برنامههایی جهت افزایش شادکامی دانش آموزان استفاده کرد.
Purpose: The present study was conducted with the aim of the relationship between happiness and social development and self-regulation learning in elementary school students in Tehran in 1397.Methodology: The research method was descriptive-correlational according to the purpose of the research. The statistical population consisted of all elementary students in Tehran, among which 257 people were selected as sample size using available sampling method. The data collection method was based on three standard questionnaires: Oxford Happiness Questionnaire (1990), Social Growth Winland (1953), and Self-Regulatory Learning Questionnaire (Pintrich et al., 1991). The reliability of the questionnaire was calculated using Cronbach's alpha method and its value for all three questionnaires was higher than 0.7. Also, content validity was used to test the validity of the questionnaire, which for this purpose; the questionnaires were approved by the relevant experts. Data analysis was carried out through SPSS software using descriptive and inferential statistics (Pearson correlation test, multiple regressions). Findings: The results of this study showed that there is a significant positive relationship between happiness and social development in elementary students. There is also a significant positive correlation between happiness and self-regulation learning in elementary students. Therefore, social development and self-regulation learning is a significant predictor of happiness in students. Conclusion: The findings of this study indicate the importance of increasing happiness in students with improvement in social development and self-regulation learning. These findings can be used to develop programs to increase the happiness of students.
Machine summary:
يافته ها: نتايج پژوهش نشان داد که بين شادکامي با رشد اجتماعي در دانش آموزان ابتدايي رابطه مثبت معناداري وجود داشت (٠٠١ واژگان کليدي: شادکامي، رشد اجتماعي، يادگيري خودتنظيمي 1 ١ کارشناسي ارشد پژوهش اجتماعي ،دانشگاه آزاد اسلامي واحد دهاقان ،اصفهان ،ايران مقدمه دست آوردهاي علمي سال هاي اخير کنجکاوي انسان را بيشتر کرده است .
نتايج پژوهش ها حاکي از آن است که خودارزيابي و خودهدايت گري با عملکرد بهتر (دبيکي ٨و همکاران ، lt;FootNote No="5" Text="1 - Kuhnle 2 - Stiglitz & Greenwald 3 - Inghilleri 4 - Alfred, Neyens & Gramopadhye 5 - Garcia, Falkner & Vivian 6 - Broadbent 7 - Zimmerman & Kitsantas 8 - Debicki > ٢٠١٦)، پيشرفت بالاتر در زندگي و يادگيري خودنظم دهي با خودکارآمدپنداري و عملکرد شغلي مرتبط است (بابايي اميري و عاشوري، ١٣٩٣).
شاخص هاي توصيفي متغيرهاي پژوهش متغيرها ميانگين انحراف استاندارد رشد اجتماعي 121/3 11/18 يادگيري خودتنظيمي 33/89 4/32 شادکامي 89/23 8/33 در اين بخش نرمال بودن داده هاي مربوط به متغيرهاي پژوهش با استفاده از آزمون شاپيرو ويلک مورد بررسي قرار گرفت که نتايج آن در جدول (٢) منعکس شده است .
Findings: The results of this study showed that there is a significant positive relationship between happiness and social development in elementary students.
There is also a significant positive correlation between happiness and self-regulation learning in elementary students.
Therefore, social development and self-regulation learning is a significant predictor of happiness in students.
Conclusion: The findings of this study indicate the importance of increasing happiness in students with improvement in social development and self-regulation learning.