Abstract:
هدف: پژوهش حاضر باهدف پیشبینی نگرش مثبت و منفی به رفتار بزهکارانه بر اساس فرسودگی تحصیلی، اضطراب، استرس و افسردگی در دانش آموزان پسر دبیرستانی انجام شدروش: پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان مشغول به تحصیل در دبیرستانهای پسرانه شهرستان نیر در سال تحصیلی 97-1396بود. 120 نفر از این افراد با روش نمونهگیری خوشهای انتخابشده و به پرسشنامههای نگرش به رفتار بزهکارانه فضلی (1389)، مقیاس فرسودگی تحصیلی مسلش (2002) و مقیاس استرس، اضطراب و افسردگی لوینبند و لوینبند (1995) (DASS-42) پاسخ دادند. دادهها با روشهای همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه در سطح معناداری 05/0 مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافتهها: نتایج نشان داد که فرسودگی تحصیلی و افسردگی (01/0>p ) و اضطراب (05/0> p ) بهطور معکوس با نگرش منفی و بهطور مستقیم با نگرش مثبت به رفتار بزهکارانه همبستگی داشتند. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که فرسودگی تحصیلی، اضطراب و افسردگی درمجموع قادر به تبیین 24 درصد واریانس نگرش مثبت و 16 درصد از واریانس نگرش منفی به رفتار بزهکارانه بودند. نتیجهگیری: فرسودگی تحصیلی، اضطراب و افسردگی در دانش آموزان پسر دبیرستانی بر طرز نگرش به رفتار بزهکارانه تاثیرگذار است. با توجه به یافتههای حاضر، لازم است در برنامهریزیهای آتی در باب نگرش به رفتار بزهکارانه به نقش فرسودگی تحصیلی، افسردگی و اضطراب نیز توجه شود.
Purpose: This study aimed to predict positive and negative attitudes to delinquent behavior based on academic burnout, anxiety, stress, and depression in high school male students.Methodology: The research method was descriptive-correlational, and the statistical population included all students studying in male high schools in the Nair city in the academic year 2017-18. One hundred twenty of them were selected by the cluster sampling method and answered the questionnaires of attitude toward delinquent behavior Fazli (2010), Maslach Burnout Inventory (2002) and Lovibond, Lovibond of stress, anxiety, and depression scale (1995) (DASS-42). Data were analyzed using Pearson correlation and multiple regression methods. Findings: The result showed that academic burnout and depression (p Conclusion: Academic burnout, anxiety, and depression in high school male students affect attitudes toward delinquent behavior. Given the present findings, it is necessary to consider the role of academic burnout, depression, and anxiety in future planning to reduce the attitude toward delinquent behavior.
Machine summary:
١٢٠ نفر از اين افراد با روش نمونه گيري خوشه اي انتخاب شده و به پرسشنامه هاي نگرش به رفتار بزهکارانه فضلي (١٣٨٩)، مقياس فرسودگي تحصيلي مسلش (٢٠٠٢) و مقياس استرس ، اضطراب و افسردگي لوينبند و لوينبند (١٩٩٥) (٤٢-DASS) پاسخ دادند.
لذا با توجه به اهميت موضوع و وجود پيشينه پژوهشي متناقض ، پژوهش حاضر به بررسي نقش پيش بين اضطراب ، استرس ، افسردگي و فرسودگي تحصيلي در نگرش مثبت و منفي به بزهکاري پرداخته است .
همچنين در پژوهش حسيني دولت آبادي و سعادت و قاسمي جوبنه (١٣٩٢) بر نمونه اي متشکل از ٤٥٦ نفر از دانش آموزان دختر و پسر رشت پايايي پرسشنامه با روش آلفاي کرونباخ براي نگرش مثبت به رفتار بزهکارانه ٠/٨٦ و براي نگرش منفي به چنين رفتارهايي ٠/٨٣ برآورد شده است .
The relationship of school burnout, anxiety, and depressive symptoms with academic performance; In Poster session presented at the 25th Annual Convention of the Association for Psychological Science.
One hundred twenty of them were selected by the cluster sampling method and answered the questionnaires of attitude toward delinquent behavior Fazli (2010), Maslach Burnout Inventory (2002) and Lovibond, Lovibond of stress, anxiety, and depression scale (1995) (DASS-42).
The results of multiple regression analysis also showed that academic burnout, anxiety, and depression were able to explain 24% of the variance of positive and 16% of negative attitude toward delinquent behavior.
Conclusion: Academic burnout, anxiety, and depression in high school male students affect attitudes toward delinquent behavior.