Abstract:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روان سنجی مقیاس خودتفسیری، شامل بررسی ساختار عاملی، پایایی و روایی، به منظورآماده سازی آزمون برای پژوهشهای روانشناختی و جامعه شناختی انجام شد.روش: روش پژوهش حاضر از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع همبستگی و از لحاظ هدف کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمـامی دانش آموزان دختـر و پسـر در رشته های ریاضی- فیزیک و علوم تجربی در پایه های دوم و سوم متوسطه شهر کرج در سال تحصیلی 97-96 بود؛ نمونه پژوهش شامل 400 دانش آموز (148پسر و 252 دختر) دوره ی متوسطه در رشته های ریاضی – فیزیک و تجربی بود که با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و با مقیاس خودتفسیری ( هاردین، لئونگ و باگوت، 2004) مورد آزمون قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرمافزار R، لیزرل (نسخه 80/8) و SPSS (نسخه 23) در سطح معناداری 0.05 انجام شد.یافته ها: نتایج این پژوهش نشان داد در تحلیل عاملی تاییدی، ساختار مقیاس برازش قابل قبولی با داده ها دارد و شاخصهای نیکویی برازش، مدل را تایید میکنند. پایایی مقیاس با استفاده از ضرایب آلفای کرونباخ و تتای ترتیبی در مورد گروه نمونه محاسبه و تایید شد. به گونه کلی یافته های تحلیل عاملی تقریبا مشابه تحقیقات انجام گرفته در فرهنگ اصلی و ضرایب روایی و پایایی نیز به نتایج تحقیقات پیشین نزدیک بود (P < /span><0.005).نتیجه گیری: طبق یافته های پژوهش میتوان نتیجه گرفت که این مقیاس در جامعه دانشآموزان ایرانی از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است و میتوان جهت سنجش سطوح خودتفسیری از آن استفاده کرد.
Purpose: The present study aimed to investigate the psychometric properties of the self-interpretation scale, including the study of factor, reliability and narrative structure, in order to prepare the test for psychological and sociological research. Methodology: The present research method was correlational in terms of how to collect descriptive information and applied in terms of purpose. The statistical population of the study included all male and female students in mathematics-physics and experimental sciences in the second and third grades of high school in Karaj in the academic year of 1996-97; The research sample consisted of 400 students (148 boys and 252 girls) in high school in mathematics, physics, and experimental sciences, who were selected by multistage cluster sampling and self-interpretation scale (Hardin, Leung, & Bagot, 2004). They were tested. Results: The results of this study showed that in the confirmatory factor analysis, the structure of the fit scale is acceptable with the data and the good fitness indicators confirm the model. The reliability of the scale was calculated and confirmed using Cronbach's alpha coefficients and sequential theta for the sample group. In general, the findings of factor analysis were almost similar to the research conducted in the main culture and the reliability and reliability coefficients were close to the results of previous research. Conclusion: According to the findings of the study, it can be concluded that this scale has a good validity and reliability in the Iranian student community and can be used to measure self-interpretation levels.
Machine summary:
آزمون نرمال بودن ، ميانگين و انحراف معيار مقياس خودتفسيري زيرمقياس ها ميانگين انحراف معيار چولگي کشيدگي خودمختاري/ ابراز وجود 0/11 -0/38 5/36 31/95 فردگرايي 1/90 -1/09 5/17 34/12 ثبات رفتاري -0/61 -0/23 3/01 8/29 تقدم خود 0/36 -0/51 3/18 14/72 رعايت ارزش هاي گروه 0/20 -0/65 7/20 40/22 وابستگي به رابطه 1/05 -0/70 3/59 19/54 خودتفسيري مستقل 0/08 -0/40 9/88 75/59 خودتفسيري وابسته 1/04 -0/74 8/88 74/97 با توجه به نتايج جدول ١، توزيع داده ها در پرسشنامه خودتفسيري، در تمامي عامل ها داراي توزيع طبيعي (نرمال ) است .
در ادامه تأييد روايي سازه پرسشنامه خودتفسيري و براي بررسي ارتباط ٦ خرده مقياس با دو عامل مستقل و وابسته خودتفسيري، تحليل عاملي تأييدي مورد اجرا قرار گرفت که شاخص هاي برازش مدل اندازه گيري در جدول ٣ و پارامترهاي مدل در جدول ٤ نشان داده شده است .
Psychometric properties of the self-construal scale: Factor structure, reliability and validity 1 Sana Panahipour Mehdi Arabzadeh2* 3 Sajad Alvandi Abstract Purpose: The present study aimed to investigate the psychometric properties of the self- interpretation scale, including the study of factor, reliability and narrative structure, in order to prepare the test for psychological and sociological research.
Keywords: Self-construal, factor structure, Confirmatory factor analysis, reliability, validity 1 Master in Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran.