Abstract:
هدف: مسئولیت اجتماعی یک پارادایم نسبتا جدید مدیریتی است که در آن به ایجاد کسبوکار مسئولانه و متعهدانه تاکید میشود. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل مسئولیت اجتماعی با استفاده از روش فراترکیب انجام شد.روششناسی: این مطالعه از نظر زمانی از نوع مقطعی، از نظر هدف از نوع کاربردی و از نظر شیوه اجرا از نوع کیفی با استفاده از روش فراترکیب بود. جامعه پژوهش منابع مرتبط با مسئولیت اجتماعی در 20 سال اخیر بودند که از میان 200 مقاله موجود با توجه به ملاکهای مورد نظر و تعداد 3 مرحله پالایش تعداد 42 مقاله با روش هدفمند بهعنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها با کمک مرور اسناد و یادداشتبرداری از مقالهها جمعآوری که پایایی یافتهها با کمک ضریب توافق بین دو کدگذار 86/0 بدست آمد و در نهایت، دادهها با روش تحلیل مضمون در نرمافزار MAXQDA-10 تحلیل شدند.یافتهها: یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که مسئولیت اجتماعی تعداد 65 شاخص، 41 مقوله و 7 بعد داشت که شامل ابعاد اقتصادی (6 مقوله)، اخلاقی (8 مقوله)، محیطزیستی (8 مقوله)، کارکنان (6 مقوله)، نهادهای نظارتی (5 مقوله)، جامعه (5 مقوله) و نهادهای حاکمیتی (3 مقوله) بود. در نهایت، مدل مسئولیت اجتماعی با استفاده از روش فراترکیب طراحی شد.بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر نشاندهنده 7 بعد اقتصادی، اخلاقی، محیطزیستی، کارکنان، نهادهای نظارتی، جامعه و نهادهای حاکمیتی برای مدل مسئولیت اجتماعی بود. مدیران و مسئولان سازمانی با کمک ابعاد شناساییشده در پژوهش حاضر میتوانند زمینه را برای بهبود مسئولیت اجتماعی در سازمان خود فراهم آورند.
Purpose: Organizations, as intermediate links between people and society, are important and fundamental components of today's human social body, which need people and society to survive and continue their activities. In the traditional perspective, the focus of the governance makers is based on maximizing the profit of the shareholders, and for this purpose, they seek to establish laws to structure the relations between the board of directors, shareholders and managers and to resolve possible conflicts between them, but in the new perspective, the perspective goes further and is based on It is necessary to consider the consequences of the organization's governance decisions in all stakeholders and all economic, social and environmental dimensions. Social responsibility is a relatively new management paradigm that emphasizes creating a responsible and committed business. Therefore, the present study was conducted with the aim of presenting a social responsibility model with using the meta-combined method.Methodology: This study in terms of time was cross-sectional, in terms of purpose was applied and in terms of implementation method was qualitative with using the meta-combination method. The research population was resources related to social responsibility in the last 20 years, which from among 200 available articles according to the desired criteria and the 3 stages of refinement, number of 42 articles were selected as a sample by purposive method. Data were collected by reviewing documents and taking notes from articles, which the reliability of the findings was obtained using the agreement coefficient between the two coders 0.86 and finally, the data were analyzed by themes analysis method in MAXQDA-10 software.Findings: Findings of the present study showed that social responsibility had 65 indicators, 41 categories and 7 dimensions, that were included economic (6 categories), ethical (8 categories), environmental (8 categories), staff (6 categories), regulatory institutions (5 categories). society (5 categories) and governing institutions (3 categories). Finally, the social responsibility model with using the meta-combined method was designed.Conclusion: The results of the present study indicated the 7 dimensions of economic, ethical, environmental, staff, regulatory institutions, society and governing institutions for the social responsibility model. Organizational officials and managers with the help of the identified dimensions in the present study can provide the basis for improving social responsibility in their organization.
Machine summary:
يافته ها: يافته هاي پژوهش حاضر نشان داد که مسئوليت اجتماعي تعداد ٦٥ شاخص ، ٤١ مقوله و ٧ بعد داشت که شامل ابعاد اقتصادي (٦ مقوله )، اخلاقي (٨ مقوله )، محيط زيستي (٨ مقوله )، کارکنان (٦ مقوله )، نهادهاي نظارتي (٥ مقوله )، جامعه (٥ مقوله ) و نهادهاي حاکميتي (٣ مقوله ) بود.
Azizi &Ghorbani, Faghihi (٢٠٢٠) ضمن پژوهشي مدلي چهار عاملي براي مسئوليت اجتماعي شامل چهار عملکرد (درآمدزايي و سودآوري پايدار، بهبود کيفيت محصولات ، توسعه رقابت سالم بين پيمانکاران و پاسخگويي به شکايات )، کارکنان (استخدام عادلانه و بدون تبعيض ، ايمني و بهداشت محيط کار، توسعه و آموزش کارکنان و نظام جبران خدمات عادلانه و بدون تبعيض )، مشارکت (مشارکت ، حمايت و ترويج فرهنگ بومي- محلي و آيين هاي ملي و مذهبي، اشتغال زايي و توسعه مهارت هاي جوامع محلي، سرمايه گذاري و حمايت از سازمان هاي اجتماعي و فرهنگي محلي، کاهش اثرات منفي ناشي از فرايند توليد بر جوامع محلي و توجه به اقشار و گروه هاي آسيب پذير) و محيط زيست (مديريت پسماند، مديريت پساب ، کنترل آلودگي هوا، کنترل آلودگي خاک و آب هاي زيرزميني و حفاظت محيط زيست ، تنوع زيستي و ترميم زيستگاه ها) طراحي کردند.
Esmaili &Eghdampour, Keshtiaray (٢٠١٨) ضمن پژوهشي با عنوان شناسايي عوامل اثرگذار بر مسئوليت پذيري اجتماعي دانشجويان نظام آموزش عالي به اين نتيجه رسيدند که چهار عامل موثر بر آن شامل عوامل توسعه اجتماعي (با چهار مولفه خدمات اجتماعي، رفاه اجتماعي، منفعت اجتماعي و گروه هاي تعهدپذير)، سرمايه اجتماعي (با پنج مولفه اعتماد اجتماعي، امنيت اجتماعي، مشارکت اجتماعي، مشارکت سياسي و مشارکت مدني)، رضايت اجتماعي (با سه مولفه رضايت از زندگي، رضايت از جامعه و رضايت تحصيلي) و تعهد اجتماعي (با چهار مولفه ابعاد تعهد اجتماعي، تجارب تعهدپذيري، تجربه تعهد اجتماعي خودپسندانه و تعهدپذيري) بود.