Abstract:
زمینه و هدف: تمام سازمانها بهدنبال کسب و حفظ وجهه و تصویر بیرونی مطلوب هستند. پلیس هم یک نهاد مهم جامعه است و خدمات آن به عموم عرضه میشود بنابراین داشتن تصویر مثبت بیرونی، منجر به ایجاد اعتماد عمومی به پلیس شده و در نتیجه کارامدی آن را افزایش میدهد.نظر به اهمیتی که مفهوم تصویر سازمانی برای پلیس دارد، پژوهش حاضر به مطالعه تصویر سازمانی پلیس پرداخته است. روش: از آنجا که آگاهی از ذهنیت افراد جامعه نقش بسزایی در شناخت تصویر سازمانی پلیس دارد، بنابراین پژوهش حاضر این تصویر را از منظرگاه شهروندان بررسی کرده است و روششناسی کیو که شناسایی این ذهنیت را میسر میسازد، بکار گرفته شد. با توجه به روششناسی خاص کیو، نمونهای با روش نمونهگیری تصادفی ساده به حجم 20 نفر از جامعه مشتمل بر کلیه شهروندان شهرستان گناباد انتخاب شد. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه جمعآوری و برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار «پی کیو متد» استفاده شد. یافته ها: گزارههای پژوهش با استفاده از فن تحلیل عاملی متمایز و دستهبندی شدند و چهار الگوی ذهنی در مورد تصویر ذهنی شهروندان نسبت به پلیس شامل الگوی امنیتبخشی، الگوی اخلاقمداری، الگوی حرفهایگرایی و الگوی عملکردی، شناسایی شد. نتایج: با استفاده از روش کیو، عوامل تاثیرگذار بر تصویر سازمانی پلیس شناسایی شد بنابراین سازمان پلیس میتواند مبنایی برای شناسایی نقاط قوت و ضعف خود در اختیار داشته باشد تا در صورت لزوم، اصلاحات ضروری را اعمال کند تا کارامدی آن افزایش یابد.
Machine summary:
روش : از آنجا که آگاهي از ذهنيت افراد جامعه نقش بسزايي در شناخت تصوير سازماني پليس دارد، بنابراين پژوهش حاضر اين تصوير را از منظرگاه شهروندان بررسي کرده است و روش شناسي کيو که شناسايي اين ذهنيت را ميسر مي سازد، بکار گرفته شد.
يافته ها: گزاره هاي پژوهش با استفاده از فن تحليل عاملي متمايز و دسته بندي شدند و چهار الگوي ذهني در مورد تصوير ذهني شهروندان نسبت به پليس شامل الگوي امنيت بخشي ، الگوي اخلاق مداري ، الگوي حرفه اي گرايي و الگوي عملکردي ، شناسايي شد.
بنابراين جامعه و پليس متکي به يکديگرند و در اين ميان منزلت و اعتبار اجتماعي پليس نقش بسزايي را ايفا مي کند، زيرا اگر اعتبار و حيثيت دستگاه کارگزار امنيت در نزد افکار عمومي مخدوش و متزلزل شود و اگر اعتماد مردم نسبت به صحت عمل و حسن نيت نيروي انتظامي از ميان برود، نتيجه اي جز تضعيف آن و بازشدن دست تبهکاران براي اقدامات خلافکارانه و مجرمانه نخواهد داشت (کلاکي و دوستدار، ١٣٨٨، ص ٢٢٩).
در اين مطالعه ابتدا، ويژگي هاي محيطي تصوير سازماني از طريق پرسشنامه ٢١ گويه اي شناسايي شده و در گام دوم ارتباط بين سه جنبه تصوير درک شده پليس و چهار بعد عملکرد مورد بررسي قرار گرفته است .
همان گونه که از گزاره هاي ارائه شده در جدول ٣ مشخص است ، ويژگي هايي مانند احترام به شهروندان و اعتماد به آنها و رعايت اخلاق در فرآيند کاري ، از نظر طرفداران اين الگو در ايجاد تصوير سازماني نقش مهمي ايفا مي کند.
com/ wp-content/uploads/sites/10485/2016/03/ORGANIZATIONAL-IDENTITY-IMAGE-AND- gioia-schultz-corley2000.