Abstract:
هدف: هدف این پژوهش رابطه سرمایه روانشناختی با فرسودگی شغلی، استرس شغلی و اضطراب معلمان ورزش بود. روش ها: روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان ورزش شهرستان البرز و تهران در سال تحصیلی 1399-1400 به تعداد 1100 نفر می باشد که 290 نفر با استفاده از جدول کرجسی و مورگان به عنوان حجم نمونه به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. برای تحلیل یافته ها از آزمون همبستگی و رگرسیون خطی ساده استفاده شد. نتایج: نتایج نشان داد که اثر متغیر سرمایه روان شناختی بر استرس شغلی معنادار می باشد (05/0>p). همچنین نتایج آزمون فرضیه های فرعی نشان داد که اثر ابعاد سرمایه روان شناختی بر استرس شغلی معلمان ورزش شهرستان البرز معنادار می باشد. هم چنین اثر متغیر سرمایه روان شناختی بر فرسودگی شغلی و اضطراب معنادار می باشد. نتیجه گیری: بنابراین با عنایت به اهمیت سرمایه ی روان شناختی معلمان، لزوم توجه به کاهش استرس شغلی، فرسودگی شغلی و اضطراب معلمان ورزش به سازمان آموزش و پرورش پیشنهاد می شود. هم چنین با توجه به نتایج، تدوین یک برنامه آموزشی برای معلمان ورزش جهت آموزش راهکارهای تقویت ابعد سرمایه روان شناختی توصیه می شود.
Machine summary:
همچنین نتایج آزمون فرضیه های فرعی نشان داد که اثر ابعاد سرمایه روان شناختی بر استرس شغلی معلمان ورزش شهرستان البرز معنادار می باشد.
نتیجه گیری: بنابراین با عنایت به اهمیت سرمایه ی روان شناختی معلمان، لزوم توجه به کاهش استرس شغلی، فرسودگی شغلی و اضطراب معلمان ورزش به سازمان آموزش و پرورش پیشنهاد می شود.
Demir Sorenson Cokluk et al Bradley Elma et al Kaplan et al Luthans Ocak et al استرس به عنوان يكي از عوامل تاثير گذار بر عملكرد افراد شناخته شده است كه مي تواند سلامت آنها را به خطر بي اندازد.
و در درازمدت به کاهش انگیزه ی کاری، روحیه ی پایین، Huseyin Kasim et al Akgrmcit et al Chua et al Balay et al ÜSTÜN NA Van der Riet Olson et al تحرک پذیری، درماندگی، عزت نفس پایین، افت کیفیت ارائه خدمات، کناره گیری روانی، غیبت های مکرر، تمایل به جابه جایی و ترک حرفه، مشکلات خانوادگی و افزایش اضطراب و افسردگی، نارضایتی شغلی و کاهش تعهد به کار و سازمان منجر می شود(دوینا کومار و همکاران 1 ، 2019، راسولی، 2012).
جدول 1 داده های جمعیت شناختی شرکت کنندگان در پژوهش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول 2 ضرایب همبستگی پیرسون برای بررسی ارتباط بین متغییرهای سرمایه ی شناختی با استرس شغلی، فرسودگی شغلی و اضطراب {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتایج جدول 2 نشان می دهد که بین سرمایه روانشناختی معلمان ورزش با استرس (826/0=r)، در سطح 99 درصد رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (000/0>p).