Abstract:
هر ملت هویت و شناسنامه ای دارد اگرچه در طول قرنها شکل گرفته اما منحصر و محدود به زمانی خاص نیست، بلکه مبنای قومیت آنها و انگیزه بخش تلاشهای آنان در طول زمان است. بخش عمدۀ این شناسنامه پایگاههای اعتقادی، فکری و ملی آنهاست که بیشتر در آثار بزرگان ادب و فرهنگ جلوه میکند و کمال مییابد؛ بنابراین احترام به این بزرگان و تجلیل از کارهای آنان پیش از آنکه یک مسألۀ فردی باشد ارجگذاری به هویت علمی و فرهنگ آن ملت و بزرگداشت اندیشه ها، باورها و دانشهای آنهاست. هدف پژوهش حاضر بررسی اصول و مبانی تربیتی محمد بهمن بیگی میباشد. در این پژوهش بهمن بیگی به پایهگذار نظام نوین آموزش عشایر ایران شناخته میشود. روش پژوهش حاضر تفسیری-کیفی، و ابزار گردآوری اطلاعات فرمهای فیش برداری بوده است. با توجه به روش پژوهش، جامعه آماری پژوهش شامل کلیه اسناد، مدارک و منابع مرتبط با موضوع مورد بررسی میباشد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که برای مبانی و اصول تربیتی در تفکرات بهمنبیگی به 12مبانی و 31 اصل دست یافت. یافته ها همچنین نشان داد بعد از اصل سواد آموزی، کاهش فاصله طبقاتی، ترویج زبان فارسی، تقویت و ترویج روحیه شهامت و شجاعت، تکریم جایگاه زن در جامعه عشایری، در این نظام آموزشی از اولویت بیشتری برخوردار بوده اند.
Every nation has an identity, although it has been formed over the centuries, but it is not limited to a specific time, but is the basis of their ethnicity and the motivation of their efforts over time. The main part of this identity card is their belief, intellectual and national bases, which are mostly reflected and perfected in the works of the greats of literature and culture; Therefore, respecting these great people and glorifying their works before it is an individual matter is honoring the scientific identity and culture of that nation and honoring their thoughts, beliefs and knowledge.The purpose of this study is to investigate the educational principles and foundations of Mohammad Bahmanbeigi. In this study, Bahmanbeigi is known as the founder of the new nomadic education system in Iran. The method of the present study was descriptive-analytical documentation and the data collection tool was filing forms. According to the research method, the statistical population of the study includes all documents, records and resources related to the subject. The results of the research indicate that for the principles and principles of education in Bahmanbeigi thought, 12 principles and 31 principles were achieved.Findings also showed that after the principle of literacy, reducing the class gap, promoting the Persian language, strengthening and promoting the spirit of courage and bravery, honoring the position of women in nomadic society, have been more important in this educational system.
Machine summary:
بررسي اصول و مباني تعليم و تربيت عشايري از ديدگاه محمد بهمن بيگي حسن رستمي ١ تاريخ دريافت : ١٤٠٠/٧/١٦ محمدحسين حيدري ٢ تاريخ پذيرش : ١٤٠٠/١٠/٧ 3 بابک شمشيري چکيده هر ملت هويت و شناسنامه اي دارد اگرچه در طول قرن ها شکل گرفته اما منحصر و محدود به زماني خاص نيست ، بلکه مبناي قوميت آن ها و انگيزه بخش تلاش هاي آنان در طول زمان است .
تعريف مفاهيم اصلي بهمن بيگي مبدع ايده آموزش و پرورش عشاير نيست چنانچه از سال ١٣٠٧ به بعد فکر ايجاد مراکز آموزشي براي عشاير پيدا شد اما اين نوع اقدامات نتايج چنداني نداشت و از طرف عشاير مورد استقبال قرار نگرفت ؛زيرا اولاً در سطح بسيار محدودي عمل مي شد، ثانياً طرح مورد عمل شامل مراکز آموزشي ثابت در تهران و مراکز استانها و نهايتاً شهرهاي مثل فيروزآباد و کازرون و فسا بود.
علت عمده اين مسائل عدم شناخت مسئولين وقت از مسائل و مشکلات عشاير،و عدم انطباق طرح هاي آنها با واقعيت هاي زندگي عشايري بود، اما بهمن بيگي معتقد بود مدارس ثابت راهکار مناسبي براي آموزش عشاير نيست ؛ زيرا آنها با زندگي سيار نمي توانند بچه هاي خود را به مدارس ثابت بفرستند در حاليکه زمامداران فرهنگي به مدارس سيار اعتقادي نداشتند (سهرابي ، ١٣٨٧: ٨٢).
تعليمات عشاير با ترويج سوادآموزي و تقويت آن و بردن رساله هاي علمي توسط بعضي از معلمان عملاً اسلام و احکام الهي را بين آنها ترويج نمود و اعتقادات آنها را اصلاح نمود، بهمن بيگي روي تقويت اين اصول نيز تاکيد خاصي داشت اشاره کردن به نام پيامبر و حضرت علي (ع ) در جاهايي از کتاب هايش مؤيد اين اعتقاد است .