Abstract:
هدف این تحقیق طراحی مدل استقرار مدیریت دانش در اداره کل ثبت احوال استان بوشهر میباشد. این پژوهش از نوع تحقیقات نظری و روش آن با توجه به اهداف پژوهش، آمیخته با رویکرد متوالی-اکتشافی میباشد. روش تحقیق در بخش کیفی گراندد تئوری بود. از دو روش کتابخانهای و میدانی جهت گردآوری اطلاعات کیفی استفاده شد. دادههای مورد نیاز با تکنیک مصاحبه نیمهعمیق گردآوری گردید. جهت اعتباریابی نتایج از روش قابلیت باورپذیری، اطمینانپذیری و تأیید-پذیری و برای افزایش اعتماد، از دو کدگذار استفاده شد. جامعه آماری در این بخش را کلیه کارشناسان و متخصصان و همچنین صاحبنظران و مدیران اداره کل ثبت احوال استان بوشهر تشکیل میدادند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، تعداد 32 نفر انتخاب و اطلاعات مورد نیاز پژوهش جمعآوری گردید. از ﮐﺪﮔﺬاریهای ﺑﺎز، ﻣﺤﻮری و گزینشی جهت تحلیل دادهها استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش در این بخش، تمام مدیران و کارشناسان حوزههای مختلف اداره کل ثبت احوال استان بوشهر به تعداد 92 نفر بود که باتوجه به محدود بودن جامعه تحقیق، با استفاده از روش نمونهگیری سرشماری، همه کارکنان و مدیران به عنوان نمونه آماری این بخش انتخاب شدند. جهت تحلیل دادهها با استفاده از روش ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻋﺎﻣﻠﯽ ﺗﺄﯾﯿﺪی، آزﻣﻮن ﺗﯽ، آزﻣﻮن ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ ﮐﻨﺪال (W)، ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺴﯿﺮ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﮐﻠـﯽ ﻣـﺪل و ﻣﻌﻨـﺎداری آزﻣﻮن (P)، استفاده ﺷﺪ. نتایج نشان داد، شش مولفه: کارکنان، مدیران، قوانین و مقررات، ساختار سازمانی، فرهنگ سازمانی و امکانات و هزینه، به عنوان مولفههای پیادهسازی نظام مدیریت دانش در اداره کل ثبت احوال استان بوشهر مؤثر هستند.
The purpose of this study is to design a model for establishing knowledge management in the General Registry Office of Bushehr Province. This research is a kind of theoretical research and its method is mixed with a sequential-exploratory approach according to the objectives of the research. The research method in the qualitative part was grounded theory. Both library and field methods were used to collect qualitative information. The required data were collected by semi-in-depth interview technique. To validate the results, the method of reliability, reliability and verification and to increase trust, two coders were used. The statistical population in this section consisted of all experts and specialists as well as experts and managers of the General Registry Office of Bushehr Province. Using purposive sampling method, 32 people were selected and the information required for the research was collected. Fluid, selective and selective services were used to analyze the data. The statistical population of the study in this section was all managers and experts in different fields of the General Registry Office of Bushehr Province, 92 people. Due to the limited research population, using the census sampling method, all employees and managers as a sample. Statistics of this section were selected. To analyze the data using the methods of he results showed that six components: staff, managers, laws and regulations, organizational structure, organizational culture and facilities and costs, are effective as components of the implementation of knowledge management system in the General Registry Office of Bushehr Province.
Machine summary:
جامعه آماري در اين بخش را کليه کارشناسان و متخصصان و همچنين صاحبنظران و مديران اداره کل ثبت احوال استان بوشهر تشکيل ميدادند که با استفاده از روش نمونه گيري هدفمند، تعداد ٣٢ نفر انتخاب و اطلاعات مورد نياز پژوهش جمع آوري گرديد.
Bubwolder, Burgahn & Hubner1 .
Floyde, Lawson, Shalloe & Cruz5 .
نتايج نشان داد شش مولفه به عنوان مولفه هاي موثر بر پياده سازي نظام مديريت دانش در اداره کل ثبت احوال استان بوشهر شناسايي گرديد که عبارتند از کارکنان ، مديران ، قوانين و مقررات ، ساختار سازماني، فرهنگ سازماني و امکانات و هزينه ، براين اساس شبکه مضاميني براي اين سوال تحقيق ساخته و پرداخته شد که به خوبي ارتباط بين مضمون فراگير و مضامين سازمان دهنده را نشان ميدهد.
جهت ترسيم مدل مناسب عوامل موثر بر پياده سازي نظام مديريت دانش در اداره کل ثبت احوال استان بوشهر، سوالات ديگري نيز مطرح و مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت .
Investigating the infrastructural barriers of knowledge management practices and presenting a model of improvement in higher education centers, Science and Technology Policy Quarterly, No. 17.
Investigating the application of knowledge management process in a service organization (case study), Quarterly Journal of Productivity Management, Third Year, No. 12.