Abstract:
این پژوهش با هدف تدوین الگوی صلاحیت حرفه ای اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد با رویکرد پژوهش ترکیبی از نوع اکتشافی و تاییدی انجام شد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی خبرگان موضوع صلاحیت حرفه ای، اساتید دانشگاه آزاد اسلامی، خبرگان ارزیابی در آموزش عالی و سیاستگذاران حوزه آموزش عالی بودند که به روش نمونه گیری گلوله برفی 16 نفر انتخاب شدند. در بخش کمی با استناد به جدول مورگان 385 نفر نمونه به صورت تصادفی انتخاب شد. ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی نیز پرسشنامه محقق ساخته است. روایی محتوایی ابزار با استفاده از نظرات متخصصان و اساتید تعیین شد و مقدار آلفای کرونباخ (0/93) پایایی پرسشنامه را تایید کرد. در بخش کیفی برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از فرایند کد گذاری باز و محوری و انتخابی استفاده شد.در بخش کمی از ماتریس ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری با به کار گیری نرم افزار SPSS وAMOS شد. نتایج نشان می دهد صلاحیت حرفه ای اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی را می توان در سه حوزه دانش (عمومی، فردی، درونی و بیرونی) توانایی (شناختی، حسی، حرکتی) و مهارتی (پایه، مدیریت و اجتماعی) دسته بندی نمود. این مطالعه سه دسته اصلی صلاحیت را که مربوط به کار مدرسان دانشگاه آزاد بود را شناسایی کرد. لذا می توان از اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای ارزیابی صلاحیت مدرسان تازه استخدام شده در مراحل مختلف تدریس و فعالیت آنها نیز استفاده کرد و متناسب با آن برنامه درسی را تدوین نمود.
This study was conducted with the aim of developing a model of professional competence of faculty members with a combined research approach. The statistical population of the study was the qualification section of the subject of professional qualification experts, professors of Islamic Azad University, evaluation experts in higher education and policy makers in the field of higher education. 16 people were selected by snowball sampling method. In the quantitative section, 385 samples were randomly selected based on Morgan table. The research tool is semi-structured in the qualitative part of the interview and a researcher-made questionnaire in the quantitative part. The content validity of the instrument was determined using the opinions of experts and professors and the Cronbach's alpha value (0.87) confirmed the reliability of the questionnaire. In the qualitative part, open, axial and selective coding process was used for data analysis. In the quantitative part, Pearson correlation coefficient matrix and structural equations were used using SPSS and AMOS software. The results show that the professional competence of the faculty members of Islamic Azad University can be classified into three areas of knowledge (general, individual, internal and external) ability (cognitive, sensory, motor) and skill (basic, management and social). This study identified three main categories of competence that were related to the work of Azad University teachers. Therefore, the information provided in this article can be used to assess the qualifications of newly hired teachers in different stages of their teaching and activities, and to develop a curriculum accordingly.
Machine summary:
جامعه آماري پژوهش در بخش کيفي خبرگان موضوع صلاحيت حرفه اي، اساتيد دانشگاه آزاد اسلامي، خبرگان ارزيابي در آموزش عالي و سياستگذاران حوزه آموزش عالي بودند که به روش نمونه گيري گلوله برفي ١٦ نفر انتخاب شدند.
صلاحيت حرفه اي مجموعه اي از شايستگيها شامل دانش ، مهارت و نگرش است که به تناسب هر شغل يا حرفه تعيين و توسط فرد در فرايندهاي آموزشي و تجربي در محيط هاي آموزشي، کاري و جامعه کسب شده و به رفتار حرفه اي تبديل ميشود (محمديان و ظاهري عبده وند، ١٣٩٣).
کونتر و همکاران (٢٠١٣) مشاهده کردند که توانايي علمي عمومي مدرسان به اندازه مهارت دانش محتواي آموزشي، اعتقادات حرفه اي، انگيزه مربوط به کار، اشتياق به تدريس و مهارت هاي خودتنظيمي در امر آموزش ، به صلاحيت حرفه اي آنها کمک نمي کند و بر نتايج دانشجويان تأثير نمي گذارد.
لذا با توجه به نگراني مديران آموزشي در آموزش کيفي و افزايش توانايي هاي اساتيد و مشکل تشخيص اثربخشي آموزشي ضعيف ، شکست تحصيلي و عملکرد تحصيلي پايين توسط خود اساتيد و با توجه به نقش حساس اعضاي هيئت علمي در زمينه آموزشي دانشگاه و باوجود اهميت اين موضوع ، در بررسي ادبيات اين حوزه خلائي محسوس در زمينه کاوش انگاره هاي مرتبط با امر صلاحيت حرفه اي به چشم مي خورد و پژوهش ها و نگارش هاي اندکي در اين زمينه وجود دارند.
“Construction and Practice of Competency-Based Teacher Education.
“Assessment of Competence Development in Higher Education: The Perspective of University Teachers.
” European Journal of Teacher Education 42 (2): 211–227.
“The Conceptual Approach to the Development of Creative Competencies of Future Teachers in the System of Higher Pedagogical Education in Kazakhstan.