Abstract:
پژوهش حاضر با هدف تحلیل کیفی اثر تفاوت های زبانی و قومیتی در اعضای تیم ملی فوتسال بانوان در ضعف انسجام تیمی تیم ملی فوتسال بانوان ایران انجام پذیرفت. روش پژوهش از نوع کیفی بود و جمعآوری دادهها با استفاده از مصاحبه صورت پذیرفت.جامعه آماری و قلمرو مکانی پژوهش متشکل از اعضای تیم ملی فوتسال بانوان کشور در سال 1399 بودند که به عنوان مطالعه موردی، تعداد 12 نفر به روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. اعتباریابی ابزار کیفی با استفاده از روش بازخورد مشارکتکنندگان مورد تأیید قرار گرفت. بهمنظور تحلیل دادههای کیفی حاصل از مصاحبه، از روش تحلیل محتوای مضمون مبتنی بر کدگذاری باز در نرمافزار MAXQDA-18 استفاده شد و مفاهیم استخراج شده در قالب شبکه مضامین ترسیم گردید. نتایج حاصل از تحلیل مضمون بیانگر وجود 255 کدباز، 29 کداصلی، 11 طبقه از قبیل: تشخیص و پذیرش هیجان های خود، تعامل ذهنی با خود و دیگران، جهت گیری بر اساس شباهت قومی، طبقه خودشیفتگی قومی، قضاوت و پیشداوری، طبقه تبعیض و تعصب، طبقه تضادورزی و مسئولیت ناپذیری، ضعف در همکاری و سازگاری، تفاوت های اجتماعی-خانوادگی، طبقه تفاوت های بافتی، و تفاوت های عملکردی بودند که این یازده طبقه در قالب یک تم اصلی طبقه بندی شدند. جمع بندی نتایج نشان داد که تدوین الگوی انسجام گروهی بانوان فوتسالیت تیم ملی بر اساس تفاوت های قومی -زبانی، امکان پذیر و آزمون پذیر بوده و با توجه به نتایج آن می توان به کاهش تفاوت های قومی-زبانی و تسهیل انسجام گروهی نائل شد.
The aim of this study was to qualitatively analyze the effect of linguistic and ethnic differences in members of the women's national futsal team on the weak team cohesion of the Iranian women's national futsal team. The research method was qualitative and data collection was done using interviews. The statistical population and spatial scope of the study consisted of members of the national women's futsal team in 1399.As a case study, 12 people by purposeful sampling and ball sampling Snowmen were selected. The validation of the qualitative instrument was validated using the participant feedback method. In order to analyze the qualitative data obtained from the interview, the content content analysis method based on open coding was used in MAXQDA-18 software and the extracted concepts were drawn in the form of a network of themes. The results of content analysis indicate the existence of 255 open source, 29 original, 11 categories such as: recognition and acceptance of emotions, mental interaction with self and others, orientation based on ethnic similarity, ethnic narcissism, judgment and prejudice, discrimination and Prejudice, the class of conflict and irresponsibility, weakness in cooperation and adaptation, socio-family differences, the class of textual differences, and functional differences that these eleven classes were classified as a major theme. Summarizing the results showed that the development of a group cohesion model for women in the national team futsal based on ethnic-linguistic differences is possible and testable, and according to the results, it is possible to reduce ethnic-linguistic differences and facilitate group cohesion
Machine summary:
نتايج حاصل از تحليل مضمون بيانگر وجود ٢٥٥ کدباز، ٢٩ کداصلي، ١١ طبقه از قبيل : تشخيص و پذيرش هيجان هاي خود، تعامل ذهني با خود و ديگران ، جهت گيري بر اساس شباهت قومي، طبقه خودشيفتگي قومي، قضاوت و پيشداوري، طبقه تبعيض و تعصب ، طبقه تضادورزي و مسئوليت ناپذيري ، ضعف در همکاري و سازگاري ، تفاوت هاي اجتماعي -خانوادگي ، طبقه تفاوت هاي بافتي ، و تفاوت هاي عملکردي بودند که اين يازده طبقه در قالب يک تم اصلي طبقه بندي شدند.
Ali, Amorim & Chamorro-Premuzic ١٠.
در راستاي اين اهميت در پژوهش حاضر شيوه اي کيفي متشکل از روش پديدارشرناختي، به کار گرفته شد تا ديدگاه اعضاء تيم ملي فوتسال بانوان در مورد تفاوت هاي زباني و قوميتي مؤثر بر انسجام گروهي شناسايي شود.
جدول ٩: تفاوتهاي زباني/قومي(طبقه تفاوتهاي اجتماعي -خانوادگي ) مرتبط باانسجام گروهي اعضاء تيم ملي فوتسال بانوان (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) از جمله کدهاي باز که در کداصلي ارتباط گيري از زيرطبقه تفاوت هاي اجتماعي قرار گرفت مي توان به ضعف در تعاملات پويا بين افراد و اعضاء گروهها، صرف انرژي بيشتر براي ارتباط گيري ، انسجام و عملکرد، روابط اجتماعي کم سطح ، احساس غريبه بودن در تيم هنگام صحبت و ارتباط اقوام با همديگر اشاره کرد.
Team building and group cohesion in the context of sport and performance psychology.