Abstract:
حکمرانی شایسته الگوی موفقی برای نهادهای عمومی محسوب میشود و کارآمدی نظام سیاسی جز کارویژه های آن است که تعامل نهادهای عمومی مرتبط با امور شهروندان را در بر می گیرد. وجود فساد باعث برهم خوردن این تعامل و ناکارآمدی نظام سیاسی میگردد و مانع جدی برای توسعه و مردمسالاری و برقراری حکمرانی شایسته است. در این راستا سوال اصلی پژوهش حاضر این است که موانع اصلی تحقق حکمرانی شایسته در مبارزه با فساد اداری در شهرستان گالیکش چیست؟.. روش شناسی تحقیق مبتی بر رویکرد توصیفی - تحلیلی است. داده های مورد نیاز از طریق بررسی میدانی و تکمیل پرسشنامه جمعآوری شده و با استفاده از نرمافزار SPSS و ارزشگذاری متغیرها با بهرهگیری از طیف لیکرت براساس آزمون فریدمن، تجزیه و تحلیل شده است. جامعه آماری شامل کارمندان بخش های دولتی شهرستان گالیکش بوده است که با حجم نمونه 103 نفری پرسشنامه ها تکمیل شده است. یافتههای پژوهش بیانگر آن است متغیرهای پاسخگویی با نمره 83/1، مشارکت نمره 53/2 ، حاکمیت قانون نمره 63/2، شفافیت نمره 00/3 در جایگاه آخر واقع می شوند و 76 درصد کارکنان معتقدند تحقق حکمرانی شایسته در شهرستان گالیکش از وضعیت مناسبی برخوردار نیست و برای رفع آن باید به ترتیب پاسخگویی، مشارکت، حاکمیت قانون و شفافیت را در اولویت قرار داد. به عبارت دیگر با تقویت بعد جامعه مدنی می توان به الگوی جدیدی در زمینه مبارزه با فساد دست یافت.
Good governance is a successful model for public institutions, and the efficiency of the political system is one of its characteristics, which includes the interaction of public institutions related to the affairs of citizens. The existence of corruption disrupts this interaction and the inefficiency of the political system and is a serious obstacle to development, democracy and good governance. In this regard, the main question of the present study is what are the main obstacles to the realization of good governance in the fight against corruption in the city of Galikesh? . The research methodology is based on a descriptive-analytical approach. The required data were collected through field research and completing a questionnaire and analyzed using SPSS software and evaluation of variables using Likert scale based on Friedman test. The statistical population included employees of government departments in Galikesh city, which was completed with a sample size of 103 questionnaires. Findings indicate that the variables of accountability with a score of 1.83, participation with a score of 2.53, rule of law with a score of 2.63, transparency with a score of 3.00 are in the last place and 76% of employees believe in good governance in Galikesh. It is not in a good position and to address it, accountability, participation, the rule of law and transparency must be prioritized, respectively. In other words, by strengthening the civil society dimension, a new paradigm in the fight against corruption can be achieved.
Machine summary:
يافته هاي پژوهش بيانگر آن است متغيرهاي پاسخگويي با نمره ١/٨٣، مشارکت نمره ٢/٥٣ ، حاکميت قانون نمره ٢/٦٣، شفافيت نمره ٣/٠٠ در جايگاه آخر واقع مي شوند و ٧٦ درصد کارکنان معتقدند تحقق حکمراني شايسته در شهرستان گاليکش از وضعيت مناسبي برخوردار نيست و براي رفع آن بايد به ترتيب پاسخگويي، مشارکت ، حاکميت قانون و شفافيت را در اولويت قرار داد.
دراين تحقيق ترتيب و اولويت متغيرهاي بکارگيري با توجه به جامعه آماري موجود، مي تواند بيان کننده الگوي جديدي در زمينه مبارزه با فساد اداري باشد٢) چنانکه در سوالات پرسشنامه و تحليل داده ها هم موجود است ، تأکيد بيشتر اين تحقيق بر بعد تقويت و قدرتمند شدن حوزه جامعه مدني در کشور خواهد بود که به عنوان يکي از ارکان اصلي تحقق حکمراني شايسته در جوامع وجود جامعه مدني قوي است .
Inclusiveness 3 The Worldwide Governance Indicatore 4 Public Services 5 Civil Service 6 Abide by 7 Political Stability and Absence of Violence/Terrorism 8 Regulatory Quality 9 Control of Corruption 10 Capture (رجوع شود به تصویر صفحه) همان گونه که از جدول نمايان است ميانگين نمرات ايران در شش شاخص حکمراني چندان خوشايند نيست و در شرايط نامناسبي قرار دارد.
معني داري به دست آمده از اين آزمون برابر ٠/٠٠٠ است بنابراين ، ضريب همبستگي بين موانع حاکميت قانون و حکمراني شايسته در مبارزه با فساد اداري برابر ١١٣.