Abstract:
ظهور و گسترش رسانهها به ویژه رسانههای نوین اعم از رسانههای اجتماعی، اینترنت و مانند آن، رسانههای تلویزیون و رادیو را تحت تاثیر اساسی قرار داده است و مخاطبان زیادی را از تلویزیون جدا کردهاند. هدف مطالعه حاضر تحلیل ساختاری پیشرانهای موثر در سناریوهای آینده سرگرمی در صدا و سیما است. لذا در گام نخست مبانی نظری و گزارشهای موسسات مشاورهای مختلف در سطح جهان و ایران مورد بررسی قرار گرفت و عوامل و پیشرانهای موثر بر آینده سرگرمی در رسانه صدا و سیما شناسایی گردید. سپس از طریق نظرسنجی از خبرگان، عوامل نهایی شده و با رویکرد آینده پژوهی و نرمافزار میکمک، اقدام به طراحی الگو و بررسی تاثیر متقابل پیشرانهای آینده سرگرمی در صدا و سیما گردید. به طور کل 11 پیشران در این مطالعه شناسایی گردید که پیشرانهای توسعه فناوریها و فضای دیجیتال، عوامل اقتصادی و سبک زندگی بیشترین تاثیر را در آینده سرگرمی در رسانه صدا و سیما داشته است
The emergence and expansion of the media, especially new media such as social media, the Internet and the like, has had a profound effect on the television and radio media and has separated many audiences from television. The aim of the present study is to analyze the structural impulses influencing future entertainment scenarios on radio and television. Therefore, in the first step, the theoretical foundations and reports of various consulting firms around the world and Iran were examined and the factors and drivers affecting the future of entertainment were identified in the radio and television media. Then, through a survey of experts, the factors were finalized and with the approach of futures research and Mikmak software, a model was designed and the interaction of the future drivers of entertainment in radio and television was investigated. A total of 11 drivers were identified in this study that the drivers of technology development and digital space, economic factors and lifestyle have the greatest impact on the future of entertainment in the radio and television media.
Machine summary:
شناسايي و تحليل تاثير متقابل پيشران هاي موثر در سناريوهاي آينده سرگرمي در صدا و سيما علي حاجي احمدي ١ تاريخ دريافت : ١٤٠١/٠٤/١٠ محمد مهدي ذوالفقارزاده کرماني ٢ تاريخ پذيرش : ١٤٠١/٠٦/٠٧ محمد رضا اسمعيلي گيوي ٣ وحيد خاشعي ورنامخواستي ٤ چکيده ظهور و گسترش رسانه ها به ويژه رسانه هاي نوين اعم از رسانه هاي اجتماعي، اينترنت و مانند آن ، رسانه هاي تلويزيون و راديو را تحت تاثير اساسي قرار داده است و مخاطبان زيادي را از تلويزيون جدا کرده اند.
به طور کل ١١ پيشران در اين مطالعه شناسايي گرديد که پيشران هاي توسعه فناوريها و فضاي ديجيتال ، عوامل اقتصادي و سبک زندگي بيشترين تاثير را در آينده سرگرمي در رسانه صدا و سيما داشته است .
بنابراين ، توجه به عوامل و پيشران هاي مختلف در برنامه ريزي محتواي صدا و سيما و هم چنين تحليل کلان آن ها، از اهميت ويژه اي برخوردار است و با الهام گيري از اصول آينده پژوهي، به بررسي روابط آن ها اقدام ميشود.
بنابراين عوامل اقتصادي و رشد فناوري، متغيرهاي ريسک محسوب ميشوند که ريسک پذيري بالايي دارند اما سبک زندگي به عنوان متغير هدف محسوب ميشود که به طور کلي ميتوان اين متغير را اصليترين عامل در تغيير رويه و سبک زندگي جامعه بيان داشت که متناسب با سبک بيان شده ، آينده سرگرمي در رسانه تلويزيون در حال تغيير است .