Abstract:
هدف: هدف این پژوهش ارائه مدلی دینامیکی برای اندازهگیری عملکرد یک زنجیره تامین لارج با رویکرد کارت امتیازی متوازن میباشد. روششناسی: در این پژوهش، از شبیهسازی پویا به منظور ارزیابی عملکرد یک زنجیره تامین استفاده شده است. برای این منظور ابتدا یک نقشه استراتژی طراحی شده و برای هر یک از اهداف استراتژیک، شاخصهایی با توجه به زنجیره تامین لارج شناسایی گردید. سپس یک مدل کمی برای تعیین روابط ریاضی بین آنها طراحی شده است. یافتهها: مدل پیشنهاد شده برای یک شرکت فعال در صنعت قطعهسازی در یک زنجیره دو سطحی به اجرا درآمده است. براساس اهداف استراتژیک شرکت، سناریوهایی جهت بهبود عملکرد تعریف شده و اثر آن بر هریک از عناصر لارج تبیین شده است. نوآوری: هر یک از عناصر لارج در بعضی از سنجهها دو به دو ناسازگار هستند. طراحی یک مدل ارزیابی عملکرد متوازن این امکان را میدهد تا اثر هر تصمیم استراتژیک و اجرای هریک از رویکردهای لارج را بر عملکرد نهایی شرکت که غالبا در حوزه مالی و مشتری تبلور مییابد مشخص گردد و با این تحلیل و تعریف سناریوهای مختلف بهترین تصمیمات را اتخاذ کرد. نتیجه گیری: مدل دینامیکی این امکان را به مدیران میدهد تا عوامل موثر بر عملکرد زنجیره تامین را شناسایی کرده و با بررسی سناریوهای محتمل قبل از وقوع، زمینه برای تصمیمگیریهای لازم را فراهم نمایند. پیاده سازی هریک از عناصر لارج میتواند بر عملکرد شرکت تاثیر بگذارد. بسته به اینکه کدام استراتژی از میان چهار گزینه لارج به کارگرفته شود اثر آنها را بر سودآوری شرکت میتوان ارزیابی کرد.
Purpose – Organization managers tend to use an optimal and precise method to evaluate the performance of their organization by understanding the organization dynamics. The immediate research goal was to propose a dynamic model for the performance evaluation of a LARG supply chain with the balanced scorecard (BSC) approach. Design/methodology/approach – In this study, dynamic simulations are carried out for the performance evaluation of a supply chain. At first, a strategy map was designed, and measures are identified for each strategic objective considering the LARG supply chain measures. Afterward, a quantitative dynamic model was designed to identify the mathematical relationships among them. Findings – The proposed model is implemented in a company operating in the automotive industry. Based on the company’s strategic objectives, scenarios were designed and analyzed to evaluate the performance of the LARG supply chain with the balanced scorecard approach. Research limitations/implications – The BSC- based LARG supply chain evaluation has been studied for the auto part manufacturer sector. The different industry may lead to different results as the model designed important in each sector may differ as well as how each model is designed.Originality/value – The dynamic model enables managers to identify the determinants of the supply chain performance and set the scene for the necessary decisions by analyzing the possible scenarios in advance.