Abstract:
تحقیق حاضر با هدف فراتحلیل مطالعات نقش رسانه ها و فضای مجازی در توسعه گردشگری ورزشی انجام شد. روش تحقیق از نوع فراتحلیل بود. جامعه آماری شامل همه تحقیقات گزارش شده در زمینه بررسی نقش رسانه ها و فضای مجازی در توسعه گردشگری ورزشی بود. از بین جامعه آماری 11 تحقیق که ملاک های ورود به فراتحلیل را دارا بودند، از طریق روش سرشماری به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. تعداد 103 فرضیه پژوهشی از تحقیقات نمونه تحقیق استخراج و در سه طبقه عوامل رسانه ای، اجتماعی و گردشگری طبقه بندی شده و در فرایند فراتحلیل وارد شدند. برای تجزیه و تحلیل داده های جمعآوری شده به صورت جداگانه از نرم افزارهای CMA2 و SPSS استفاده شد. نتایج با استفاده از مدل اثرات تصادفی نشان داد که اندازه اثر کلی همه عوامل موثر در توسعه گردشگری ورزشی برابر 0.277=r است(0.000=p). همچنین بر طبق نتایج، اندازه اثر عوامل رسانه ای برابر0.243=r ، عوامل اجتماعی 0.374=r و عوامل گردشگری برابر 0.225=r بدست آمد که همه اندازه اثرات بر طبق نظر کوهن در حد متوسط ارزیابی شد.از تلویزیون، اینترنت و رسانه های نوین به سبب دسترسی آسان و همچنین برای معرفی پتانسیل های گردشگری و جاذبه های ورزشی یک منطقه می توان بیشترین بهره را برد.
The present study was conducted with the aim of meta-analysis of studies on the role of media and cyberspace in the development of sports tourism. The research method was meta-analysis. The statistical population included all reported research on the role of media and cyberspace in the development of sports tourism. From the statistical population, 11 studies that met the criteria for entering the meta-analysis were selected as a research sample through the census method.A total of 103 research hypotheses were extracted from the sample research and classified into three categories of media, social and tourism factors and entered into the meta-analysis process. CMA2 and SPSS software were used to analyze the collected data separately.The results using the random effects model showed that the overall effect size of all the effective factors in sport tourism is r = 0.277 (p =0.000). Also, according to the results, the effect size of media factors was r = 0.243, the social factors r = 0.347 and tourism factors were r = 0.225. All effects were moderately evaluated according to Cohen.Television, internet and new media can be used to the maximum due to easy access and also to introduce the tourism potentials and sports attractions of an area.
Machine summary:
در این تحقیق فراتحلیلی با بررسی و تحلیل چندین مقاله که از سال های ١٣٩٠ تا کنون درباره نقش رسانه ها و فضای مجازی در توسعه گردشگری ورزشی نوشته و بررسی شده است ، به شناخت هر چه بیشتر و بهتر این عوامل می پردازیم .
یافته های پژوهش یافته های توصیفی در این بخش نخست ویژگیهای نمونه تحقیق که شامل تحقیقات انجام شده در زمینه نقش رسانه ها و فضای مجازی در توسعه گردشگری ورزشی ارائه شده است .
جدول ٢: مشخصات توصیفی تحقیقات وارد شده در فراتحلیل کد تحقیق , عنوان تحقیق ، نام محقق ، سال انجام تحقیق گ گ, روش تحقیق , حجم نمونه 1 , نقش رسانه کیهوااین اجنتمظاعمییدلاهتیوجسانعیه ودنیشمارمایجدوریز،ش٨ی٩ ا٣س١تان یلان : , توصیفی-تحلیلی, 150 2 , بررمسییدقاسش کنردادریی،وحتالمودیزکیورین مدیر، تموحسمعده آگمررده ،شوگرحیید وصرمزیشمییش٨ه٣٩ار١اک :, توصیفی -پیمایشی, 384 3 , نقش میتررسااانیه راهن یپورجممباعریه د،رناتهویسدعاه تقیگاردمشریگم رمیختواررزییدیناانسیتا،ن ٨ ا٩ص٣ف١هان :گ, توصیفی-پیمایشی, 350 4 , بررسی نقش تبلیغات رسانه ها در توسعه گردشری ورزشی (مطالعه موردی: استان گیلان ): سیده صدیقه قاسمی نژادلیچایی و مرتضی رضایی صوفی، ١٣٩٧, توصیفی-تحلیلی, 362 5 , نقش رسانمه جهیادیجاجومیعیودحستون ساعسه دگیر،دش٩٦گ٣ر١ی ورزشی :, توصیفی-پیمایشی, 306 6 , ارزیابی نقش و عملکرد رسانه ها بر توسعه گردشگری ورزشی در استان آذربایجان شرقی: مصطفی میرآبادی، ملیحه گل زاده و احمد کریمی، ١٣٩٧, توصیفی- همبستگی, 106 7 , نقش رسانه تلویزیون در توسعه گردشگری ورزشی کشور:بهنام نقی پور گیوی، مجید جاوید، مسعود ایمان زاده ، مریم ملایی، زهرا سپهری، ١٣٩٤گ, توصیفی-پیمایشی, 267 8 , نقش رحسسانن ه اهسادیی ،ممعحی وددرگتودسرعزیبازورمیاجبییدگجرادوشید،ر٢ی٣٩ور١زشی :گ گ, توصیفی-پیمایشی, 267 9 , بررسی نقش رسانه های جمعی در توسعه ردشری شهر ساری :ماچک پشتی، اسدالله دیوسالار، مصطفی معلمی و سیدحمید حسینی،١٣٩٢ علیرضا یزدانی، , توصیفی-پیمایشی, 264 10 , مجید نجقاش ویدای،نتحرنست اسردسیان،ه مهحامیوندویگن ددررز بیا،اارحیابسیان گمردحشمگدرییتروکرمزانشیی،:١٣٩١ , توصیفی, 217 11 , نقش رسانه های جمعی در فرهنگ سازی و ایجادانگیزه برای شرکت دربرنامه های گردشگری ورزشی: صمد گودرزی، مجید جاوید، محمد حیدری، علی صابری، میثم قنبری، ١٣٩٢ , توصیفی _ پیمایشی, 267 در این ١١ تحقیق تعداد ١٠٣ فرضیه پژوهشی مورد آزمون قرار گرفته بود که نتایج همه آنها استخراج و مورد تحلیل قرار گرفتند.