Abstract:
هدف تحقیق حاضر شناسایی و رتبهبندی فرصتهای کارآفرینانه در صنعت ورزش با رویکرد ورزش قهرمانی میباشد. تحقیق از لحاظ استراتژی (راهبرد) کیفی، مبتنی بر تحلیل محتوا با هدف کاربردی و توسعهای بود. جامعه آماری شامل کلیه اساتید دانشگاهی، فارغالتحصیلان، دانشجویان گرایشهای مختلف رشتهی تربیتبدنی و علوم ورزشی، مدیران سازمانی با تخصص پژوهشی یا اجرایی در حوزه ورزش قهرمانی و رویدادهای ورزشی و آشنا با مبانی کارآفرینی و همچنین کارآفرینان حوزه ورزش قهرمانی میباشند که با روش نمونهگیری هدفمند در مجموع 32 نفر مصاحبه نیمه ساختاریافته به روش دلفی در (4) نوبت مشارکت داشتند تا اشباع نظری حاصل گردید. ابزارپژوهش، دستورالعمل برگههای کدگذاری محققساخته بود که روایی آنها توسط متخصصان و خبرگان دانشگاهی و کارآفرینی یعنی«روایی محتوایی» تأیید شد و پایایی ابزار (برگههای کدگذاری) با کمک ضریب توافق بین کدگذاران یعنی ضریب پیاسکات (% 95) تعیین گردید. با شناسایی 174 فرصت کارآفرینی در 6 زیرحوزه و رتبهبندی آنها نتایج نشان داد درآمد و فعالیتهای تجاری، فعالیتهای باشگاه ورزشی و استعدادیابی ورزشی به ترتیب رتبههای نخست تا سوم اهمیت زیرحوزهها را داشتهاند. هزینه پائین شروع کسبوکار، ظرفیت بالای نوآوری و اشتغال، ایجاد توسعه پایدار، تنوع بالادر زمان و مکان کسبوکار از ویژگیهایی میباشند که میتوان با بررسی فرصتها به آن پی برد و نیروی انسانی در ورزش (فارغالتحصیلان و ورزشکاران) به اقتضای توانمندیهای خود میتوانند به کارآفرینی مبادرت ورزند.
The purpose of the present research is identifying and ranking the entrepreneurship opportunities with the championship sport approach in the sport industry. The research was qualitative strategically, based on content-analysis by operational and developmental purpose. The statistical society includes all professors, graduates and university students in different fields of study such as physical education and sport science, the organizational managers with research or administrative expert in the area of championship sport and sport events and familiar with entrepreneurship basics and also are entrepreneurs in the field of championship sport that by purposeful sampling in total 32 people participated in semi-structural interview to come theoretical saturation in Delphi method in (5) times. The research tools were established coding sheets instruction that their validity confirmed by the college specialized and experts and entrepreneurship, say, content-validity and the tools reliability (coding sheets) determined by help the coefficient of agreement between the coders i.e. PSCAT coefficient (95%). By recognizing the 174 entrepreneurship opportunities in six sub domain and their ranking, the results shown that income and commercial activities, sport club activities and talent-discovering were at first to third rank for sub-domain, respectively. Low-cost for business start, high-capacity for innovation and employment, create the stable develop, high-diversity in business time and place are the characteristics that we can find it by research the opportunities and human resources in sport (graduates and athletes) can enterprise in appropriateness with their capability.
Machine summary:
جامعه آماری پژوهش شامل کلیه اساتید دانشگاهی، فارغ التحصیلان و دانشجویان گرایش های مختلف رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی، مدیران سازمانی با تخصص پژوهشی یا اجرایی در حوزه ورزش قهرمانی و رویدادهای ورزشی و آشنا با مبانی کارآفرینی و همچنین کارآفرینان حوزه ورزش قهرمانی میباشند که با روش نمونه گیری هدفمند در مجموع ٣٢ نفر در مصاحبه نیمه ساختاریافته به روش دلفی طی چهارنوبت مشارکت داشتند تا اشباع نظری حاصل گردید.
9. Green and Oakly نشان داد اشتغال فارغ التحصیلان رشته علوم ورزشی از نظر عوامل داخلی و خارجی وضعیت مناسبی ندارد که یکی از دلایل بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی در تحقیقات دیگر، عدم کسب مهارت یا انباشتن محفوظاتی است که ارتباط روشن و تعریف شده ای با نیازها و زمینه های شغلی ندارد (فراهانی و همکاران ، ١٣٨٨) و بسیاری از ورزشکاران بعد از اتمام دوره ورزشی خود در فعالیت های غیرورزشی سرمایه گذاری می کنند (فرید، ١٣٨٨).
کوهیان (١٣٩٠) و فرامرزی (١٣٩٢) در دو تحقیق جداگانه به ترتیب در اصفهان و تهران فرصت های کارآفرینی در ورزش را در حوزه های ورزش قهرمانی و حرفه ای، گردشگری ورزشی، مدیریت و برنامه ریزی ورزشی، تبلیغات ورزشی، ساخت وساز کالاها و تجهیزات ورزشی، خدمات ورزشی، ورزش همگانی، آموزش ورزشی، پژوهش ورزشی و امور فرهنگی در ورزش شناسایی کردند.
International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, Vol. 18 Iss 1, pp: 1-19.
“The role of Business Entrepreneurship in Sport Entertainment”.
Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, 22, Pp: 7-13.
Journal of Travel& Tourism Marketing, 29(7), Pp: 682-694; Shane, S.