Abstract:
بررسی توان علوم بلاغی فارسی در تبیین انواع جدید متون اعم از نوشتاری، شنیداری یا دیداری، موضوعی است که از جنبة بازتعریف علوم بلاغی مهم است. با این هدف، باید متونی مانند تبلیغات، مورد بررسیهای نشانهشناسانه قرار بگیرند و شگردهایی که با هدف تاثیرگذاری بر مخاطب در آنها تعبیه شده است تبیین شوند. از نمونههای متون پر مخاطب معاصر، آگهیهای تلویزیونی هستند که تلاش میکنند در مدتزمانی محدود بیشترین تاثیر را بر مخاطب داشته باشند. مهمترین مسئله در پژوهش حاضر، تبیین چگونگی تاثیرگذاری متون پویش ایران من با استفاده از شگردهای بلاغی کهن و نو است. این پویش مدتی است از سیمای ج.ا.ا با هدف تقویت وحدت ملی و نشان دادن عظمت و زیباییهای ایران درحال پخش است. همچنین امکان تطبیق صناعات بلاغی نوشتاری در متون تصویری، از دیگر نکاتی است که در ادبیات فارسی کمتر بدان توجه شده است. این مقاله با روش تحلیل محتوای کیفی و با بررسی نشانهشناسانة این متون نشان میدهد که در این متون علاوه بر شگردهای بلاغت سنتی (مانند نماد، استعاره و مجاز)، از شگردهای تاثیرگذار دیگری نیز استفاده شده که عبارتند از: ویژگیهای ساختار دهنده (مانند استفادة موثر از شخصیتها، نماها)، بنمایهها و استفاده از ویژگیهای شنیداری (موسیقی، صداها و راوی).
Today, in Persian literature, redefining and development of rhetorical knowledge become important; because has been revealed the new literary and non-literary genres that Their aim is to influence on the audience. Also to examine of potency of Persian rhetoric knowledge in to explanation of new genres including written, audio and visual texts, is another important issue. For this important issue we should study this new genres from the point of view of semiotics and explain those devices that are embedded with the purpose of influencing the audiences. One of the new genres and texts, are advertising and propaganda in tv that attack to audiences. This texts are often produced with the aim of economic and financial gain by capital or political foundation and they have no other purpose except to make a profit for their producers. They try, for achieve this aim, affect the audience; the more, the better. The Iran e man campaign one of the this texts that has been playing for a while now from IRIB with the aim of strengthening national unity and showing the beuty and greatness of Iran. It seems that the texts of this campaign affect the audience via different devices. The most important issue in this article is to explain how this texts are effective by usage of traditional and modern rhetorical devices.