Abstract:
هدف از پژوهش حاضر تبیین نقش خلاقیت و سبک های تفکر بر پیشرفت تحصیلی با میانجیگری انگیزش تحصیلی دانش آموزان (دختر و پسر) دوره دوم متوسطه دبیرستان های شهرستان رباط کریم بود. در این پژوهش، 542 نفر از دانش آموزان (دختر=268،پسر=274) مقطع دوم متوسطه دبیرستانهای شهرستان رباط کریم با دامنه سنی 20-15 سال به روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شده و به ابزار پژوهش که شامل پرسشنامه خلاقیت عابدی (1372)، پرسشنامه سبک های تفکر استرنبرگ (1997) و پرسشنامه انگیزش تحصیلی والرند و همکاران (1992) بود، پاسخ دادند. جهت سنجش پیشرفت تحصیلی نیز از معدل سالانه (پایان ترم نوبت دوم) استفاده شد. روش پژوهش، توصیفی-همبستگی و جهت تحلیل داده ها از روش مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد.نتایج حاصل از داده ها حاکی از برازش مدل در رابطه خلاقیت و سبک های تفکر با پیشرفت تحصیلی و با میانجیگری انگیزش بود. همچنین رابطه سبک های تفکر (قانونگذار، قضایی، اجرایی) و خلاقیت در اثر مستقیم بر پیشرفت تحصیلی غیرمعنادار بود. رابطه انگیزش تحصیلی درونی با پیشرفت تحصیلی معنادار، و رابطه بی انگیزگی تحصیلی با پیشرفت تحصیلی معنادار ولی منفی بود. همچنین رابطه انگیزش تحصیلی بیرونی با پیشرفت تحصیلی غیر معنادار بود و در اثر غیر مستقیم با واسطه گری انگیزش تحصیلی خلاقیت و سبک تفکر اجرایی با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معنادار داشت، ولی رابطه سبک های تفکر (قانونی، قضایی) با پیشرفت تحصیلی غیرمعنادار گزارش شد.
The purpose of this study was to explain the role of creativity and thinking styles on academic achievement by mediating the academic motivation of students (boys and girls) in the secondary school of high schools in Robat Karim. In order to reach the goal of research, 542 students (268 girls, 274 boys), second grade secondary school high schools in Rabat Karim with a range of 20-15 years old were selected by multistage cluster sampling method and Abedi Creativity Questionnaire (1993) , Sternberg Thinking Styles Questionnaire (1997) and Valerand et al. (1992). In order to measure academic achievement, the annual average (end of the second turn) was used .The method of this research
was descriptive-correlational. For data analysis, structural equation modeling was used. The results of the obtained data showed that the relationship between creativity and thinking styles with academic achievement and by motivating mediation with aggregated data was fitted in the model. Also, the relationship between thinking styles (legislative, judicial, executive) and creativity was not directly related to academic achievement. The relationship of internal educational motivation with significant academic achievement, and the degree of academic impulsivity with academic achievement was significant but negative .Also, the relationship between external educational motivation and academic achievement was non-significant and indirectly, with the intermediary effect of creativity motivation, and the style of executive thinking, there was a positive and positive relationship with academic achievement, but the relationship between thinking styles (legal, judicial) and academic achievement was not meaningful.
Machine summary:
تبيين نقش خلاقيت و سبک هاي تفکر با پيشرفت تحصيلي با ميانجيگري انگيزش تحصيلي دانش آموزان Explaining the role of creativity and thinking styles with academic achievement mediated by students' academic motivation 4 1 حميدهمرنگ ،١ *افسانه قنبري پناه ،٢ خديجه ابولمعالي الحسيني ،٣ مژگان سپاه منصور چکيده هدف از پژوهش حاضر تبيين نقـش خلاقيـت و ســبک هــاي تفکــر بــر پيشــرفت تحصــيلي بــا ميـــــانجيگـــــري انگيـــــزش تحصـــــيلي دانش آموزان (دختر و پسر) دوره دوم متوسـطه دبيرستان هاي شهرستان رباط کريم بود.
مقدمي و رشيدي(١٣٩٦) در پژوهش خود نشان دادند که مي توان قضاوت کرد بين سبک هاي يادگيري با خلاقيت و پيشرفت تحصيلي دانشجويان رابطه معناداري وجود دارد.
در همين راستا نتايج برخي تحقيقات ، وجود رابطه معنادار بين سبک هاي تفکر وپيشرفت تحصيلي را نشان داده است (فاطمي و حيدري، ٢٠١٦؛ حيدري و ذولقدرنيا و محمودنيا، ٢٠١٦؛ حيدري و حسينيان و رسولي، ١٣٩٥؛ زارعي و مير هاشمي، ١٣٩١).
همچنان که جدول ٢ نشان مي دهد، در مدل ساختاري پژوهش حاضر چنين فرض شده بود که خلاقيت و سبک هاي تفکر هم به صورت مستقيم و هم با ميانجيگري ابعاد انگيزه تحصيلي، پيشرفت تحصيلي را پيش بيني مي کند.
جدول ٦، معناداري نقش هر يک از ابعاد انگيزه تحصيلي در رابطه بين سبک هاي تفکر و خلاقيت با پيشرفت تحصيلي را نشان مي دهد.
بحث و نتيجه گيري هدف از انجام پژوهش پژوهش حاضر تعيين رابطه سبک هاي تفکر و خلاقيت با پيشرفت تحصيلي با ميانجيگري انگيزه تحصيلي در دانش آموزان دوره دوم متوسطه دبيرستان هاي شهرستان رباط کريم بود.