Abstract:
در پژوهش حاضر به «روایی همزمان مقیاس ملی رفتارهای انطباقی با نسخه نوین هوشآزمای تهران- استانفورد- بینه در کودکان کمتوان ذهنی» پرداخته شده و سؤال اصلی بدین ترتیب تدوین شد که آیا مقیاس ملی رفتارهای انطباقی با نسخه نوین هوشآزمای تهران- استانفورد- بینه در کودکان کمتوان ذهنی دارای روایی همزمان است؟ پژوهش حاضر در حیطه طرحهای روانسنجی جای میگیرد. جامعه پژوهش را متخصصین سنجش رفتار انطباقی، مربیان و والدین کودکان کمتوان ذهنی مراکز خصوصی و دولتی سازمان بهزیستی و سازمان استثنایی استان تهران در سال 1398 تشکیل یافته است. در پژوهش حاضر با پیروی از روش نمونهگیری در دسترس تعداد 1200 نفر از مربیان و والدین کودکان کمتوان ذهنی از مراکز خصوصی و دولتی سازمان بهزیستی و سازمان استثنایی استان تهران بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در تحقیق حاضر، مقیاس ملی رفتار انطباقی و نسخه نوین هوشآزمای تهران- استانفورد- بینه میباشد که هر دو ابزار در ایران استانداردسازی شده و دارای روایی و اعتبار مطلوبی است. در راستای آزمون سوالهای تحقیق از مدل آماری ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده و یافتههای تحقیق نشان داد که (به جز عامل استدلال سیال و هوشبهر سیال) بین عوامل استدلال سیال، دانش، استدلال کمی، پردازش دیداری- فضایی و حافظه فعال با اکثریت خردهآزمونهای مقیاس ملی رفتارهای انطباقی رابطه مثبت معنیداری مشاهده میشود. بدین ترتیب که افزایش هوش در چهار عامل مذکور، رفتار انطباقی نیز افزایش مییابد و با کاهش هوشبهر، رفتارهای انطباقی نیز کاهش مییابند. بنابراین، مقیاس رفتار انطباقی دارای روایی همزمان با نسخه نوین هوشآزمای تهران- استانفورد- بینه است و میتواند بهعنوان یک ابزار کارا در جهت سنجش رفتار انطباقی کودکان کمتوان ذهنی استفاده شود
In the present Research, the "Concurrent validation of the national scale of adaptive behaviors with the new version of the Tehran-Stanford-Binet intelligence test in Intellectual Disability Children" and the main question was whether the national scale of adaptive behaviors with the new version of the intelligence test Tehran - Stanford - Bina has a Concurrent narrative in Intellectual Disability Children ? The present Research falls into the category of psychometric researchs. The research community was formed in 1398 by experts in the field of adaptive behavior assessment, educators and parents of children with intellectual disabilities in private and public centers of the Welfare Organization and the Exceptional Organization of Tehran Province. In the present Research, following the sampling method available, 1200 educators and parents of intellectual disablity children from private and public centers of the Welfare Organization and the Exceptional Organization of Tehran Province were selected as the sample. The instrument used in the present Research are the national scale of adaptive behavior and the new version of the Tehran-Stanford-Binet intelligence scale, both of which have been standardized in Iran and have good validity and Reliability. In order to test the research questions, the statistical model of Pearson correlation coefficient was used and the research findings showed that (except for fluid reasoning score and fluid intelligence) between fluid reasoning factors, knowledge, quantitative reasoning, visual-spatial processing and working memory. Adaptive behaviors are observed with the most of national scale subscales of adaptive behaviors. Thus, increasing intelligence in these four factors, adaptive behavior increases and adaptive behavior decreases with decreasing intelligence. Therefore, the scale of adaptive behavior has a validity Concurent with the new version of the Tehran-Stanford-Binet intelligence scale and can be used as an eff ective instrument to measure the adaptive behavior of intellectual disability children.
Machine summary:
در نهايت ، يافته هاي 1- Adaptive Behavior Assessment System 2- Scales of Independent Behavior-Revised (SIB-R) 3- Battelle Developmental Inventory, Second Edition 4- Bayley Scales of Infant and Toddler Development, Third Edition حاصل از تحليل عاملي اکتشافي نشان داد که ابزار مذکور داراي ١٠ عامل ميباشد که به شرح زيرند: جدول ٢: نتايج تحليل عامل مقياس ملي رفتارهاي انطباقي عوامل شاخص سؤالات عامل اول ارتباطات 25 عامل دوم استفاده اجتماعي ٢٢ عامل سوم عملکرد قبل از مدرسه ٢٣ عامل چهارم زندگي خانه 25 عامل پنجم بهداشت و ايمني ٢٤ عامل ششم اوقاغت فراغت ٢٢ عامل هفتم خودمراقبتي 24 عامل هشتم خودرهنمودي ٢٥ عامل نهم اجتماعي 24 عامل دهم حرکتي 27 لازم به ذکر است ، در راستاي بررسي اعتبار پرسشنامه نيز از دو روش تجانس دروني (با تاکيد بر روش آلفا کرانباخ و دونيمه کردن آزمون ) و ضريب ثبات (با تاکيد بر روش آزمون - بازآزمون ) استفاده شده است که با هر سه روش مذکور، مشخص گرديد که پرسشنامه مذکور داراي اعتبار مطلوب بوده و ميتوان از مقياس ملي رفتارهاي انطباقي در کودکان کم توان ذهني استفاده کرد.