Abstract:
همسویی فناوری اطلاعات، بازاریابی و کسب و کار یکی از اساسی ترین مسایل مورد نظر مدیران فناوری اطلاعات و مدیران ارشد سازمان می باشد. لذا همسویی استراتژی های در سطح کلان با استراتژی های عملیاتی بعنوان یکی از الزامات اساسی مورد توجه قرار گرفته است. هدف از انجام این پژوهش، بررسی تاثیر پذیری عملکرد صادراتی و تجاری شرکت از استراتژیهای سازمانی در شرایط بحرانی کووید 19 است. از طرف دیگر بررسی همسویی استراتژی های فناوری اطلاعات، کسب و کار و بازاریابی و اثر آن بر عملکرد تجاری و صادراتی از اهداف این پژوهش بوده است. پژوهش حاضر از جهت هدف، کاربردی و از جهت شیوه گردآوری دادهها، توصیفی - پیمایشی میباشد. جامعه آماری پژوهش، مدیران شاغل در واحدهای مختلف صنایع غذایی رضوی مورد مطالعه قرار گرفتند، که نمونه به دست آمده با ابزار پرسشنامه استاندارد و براساس فرمول کوکران با خطای 05/ 0 تعداد 100 نفر به دست آمده است. جهت تایید پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ و برای روایی از تحلیل عاملی تاییدی استفاده گردید که مقادیر به دست آمده بیانگر تایید پایایی و روایی پرسشنامه است. همچنین، تحلیل دادهها به روش مدل معادلات ساختاری و با نرمافزار smart pls انجام پذیرفت. نتایج نشان داد استراتژیهای فناوری اطلاعات بر عملکرد تجاری، استراتژیهای بازاریابی بر عملکرد تجاری و صادراتی تاثیر دارد و در نهایت استراتژیهای سازمانی بر عملکرد کلی صنایع غذایی رضوی در بحران کووید 19 تاثیر دارد. همچنین اثر استراتژی های فناوری اطلاعات بر عملکرد صادراتی و اثر استراتژی های کسب و کار بر عملکرد صادراتی و تجاری تایید نشد.
The alignment of information technology, marketing and business is one of the most basic issues for information technology managers and senior managers of the organization. Therefore, the alignment of macro-level strategies with operational strategies has been considered as one of the basic requirements. The purpose of this study is to investigate the impact of the company's export and Trade performance of organizational strategies in Covid 19 Crisis Conditions. On the other hand, examining the alignment of information technology, business and marketing strategies and its effect on Trade and export performance has been one of the goals of this research. The present study is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of data collection method. The statistical population of this study, managers working in different units of Razavi Food Industries were studied. The sample was obtained with the standard questionnaire tool and based on Cochran's formula with an error of 0.05 to 100 people. Cronbach's alpha was used to confirm the reliability of the questionnaire and confirmatory factor analysis was used for the validity of the questionnaire. The obtained values indicate the confirmation of the reliability and validity of the questionnaire. Also, data analysis was performed by structural equation modeling method using smart PLS software. The results showed that IT strategies affect Trade performance, marketing strategies affect Trade and export performance, and finally organizational strategies affect overall performance of the Razavi food industries in the Covid 19 crisis. Also, the effect of information technology strategies on export performance and the effect of business strategies on export and Trade performance were not confirmed.
Machine summary:
درواقع ، فعالیت ها و کارایی سازمان که نشان دهندة عملکرد و پتانسیل کاری سازمان است ، تحت تأثیر برنامه ها و منابع اطلاعاتی است که به صورت راهبرد در سازمان اجرا میشود (یوشیکانی و آلبرتین ٣، ٢٠١٨)؛ زیرا تدوین برنامه ای عملکردی و تخصیص منابع کمیاب در سازمان واستفادة حداکثری از توانمندیها و دارایی سازمان با توجه به اهداف ســازمان برای رفع نیاز و انتظارات بازار رقابتی منجر به فرصــت های عالی میشــود که مدیران را به انطباق راهبردهای کاراتر در فعالیت های خود تشویق میکند (رادومسکا٤ و همکاران ، ٢٠٢٠).
با این حال ، اجرا و پیشبرد راهبردها در شرایط بحران کووید ١٩ نیازمند جهت گیری و هم سویی بالقوه ای در سازمان است که مدیران سازمان با اتکا بر اطلاعات کامل و تحقیق جامع به ترکیب اجزای راهبرد و ایجاد نوآوری در سازمان در شرایط بحرانی میپردازند (هان و ژانگ ٥، ٢٠٢٠)، که درنهایت تأثیر بسزایی در ایجاد مزیت رقابتی و موفقیت سازمان در رقابت و شرایط بحرانی دارد و عملکرد مطلوب و ارائۀ خدمات باکیفیت ســـازمان ، درجهت دســـتیابی به اهداف را فراهم میآورد (کلاوس ٦ و همکاران ، ٢٠٢٠).
Contingency theory 8 Safari, & Saleh نتایج ، سازمان ها با نوآوری و تلاش برای بررسی موقعیت سازمانی در محیط بین الملل همراه با راهبرد کسب وکار و برنامه ریزی سازمان ها در جهت فعالیت های سازمان بر افزایش صادرات شرکت ها تأثیر میگذارد.
1. Johansson & Kask 2 Sanaei, & Sobhani 3.
How information technology governance mechanisms and strategic alignment influence organizational performance, Journal of Business & Industrial Marketing, 3(4), 45-64.