Abstract:
هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی پسایندهای پیادهسازی فرآیند منتورینگ و تحلیل این دستاوردها در شرکت همراه اول میباشد. روش پژوهش از نوع آمیخته (کیفی- کمی) و از نظر استراتژی از نوع مطالعه موردی است. برای رسیدن به این منظور، پس از بررسی جامعه ادبیات منتورینگ، سوالهای مصاحبه طراحی شد و بعد از مورد تایید قرار گرفتن روایی سوالات، به روش نمونهگیری هدفمند با تعداد 15 نفر از خبرگان حوزه توسعه منابع انسانی و بهویژه منتورینگ مصاحبه انجام شد. سپس، نتایج مصاحبهها به روش تحلیل تم و با استفاده از رویکرد براون و کلارک مورد تحلیل قرار گرفت و دستاوردهای حاصل از پیادهسازی فرآیند منتورینگ در 9 مقوله فرعی و 3 مقوله اصلی؛ مزایا برای منتی، مزایا برای منتور و مزایا برای سازمان قرار گرفت. سپس در مرحله کمی پژوهش این مقولههای اصلی و فرعی با استفاده از تکنیک تحلیل سلسلهمراتبی فازی مورد سنجش و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش در گام دوم پژوهش نشان داد که مقوله اصلی "مزایا برای منتی" بیشترین اهمیت را در بین سه مقوله اصلی دستاوردهای اجرای فرآیند منتورینگ در شرکت همراه اول داشته و بعد از آن مقولههای "مزایا برای سازمان" و "مزایا برای منتور" در رتبههای دوم و سوم قرار دارند.
The purpose of this study is to identify mentoring benefits and ranking the benefits in the Mobile Telecommunication Company of Iran. The research method is mixed (qualitative-quantitative) and in terms of strategy is case study. To achieve this, after reviewing the mentoring literature community, interview questions were designed and after confirming the validity of the questions, 15 people with expertise in the field of human resource development, especially mentoring, were interviewed by purposive sampling. Then, the results of the interviews were analyzed by theme analysis method using Brown and Clark approach and the factors affecting the implementation of the mentoring process in 9 sub-categories and 3 main categories; Benefits for Mentee, Benefits for Mentor and Benefits for Organization were provided. Then, in the quantitative stage of the research, these main and sub-categories were measured using fuzzy hierarchical analysis technique. The results of the research in the second step of the research showed that the category of "Benefits for Mentee" was the most important among the three main categories of benefits of the mentoring process in the Mobile Telecommunication Company of Iran. After that, the categories of "Benefits for Organization" and "Benefits for Mentor" are in the second and third ranks.
Machine summary:
علمی پژوهشی نقش اسناد اعضای هیأت علمی به عنوان کارکنان با استعداد در فرسودگی شغلی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} تاریخ دریافت: 21 فروردین 1401 تاریخ پذیرش: 3 خرداد 1401 تاریخ انتشار: 1 تیر 1401 چکیده هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی پسایندهای پیادهسازی فرآیند منتورینگ و تحلیل این دستاوردها در شرکت همراه اول میباشد.
نتایج پژوهش در گام دوم پژوهش نشان داد که مقوله اصلی "مزایا برای منتی" بیشترین اهمیت را در بین سه مقوله اصلی دستاوردهای اجرای فرآیند منتورینگ در شرکت همراه اول داشته و بعد از آن مقولههای "مزایا برای سازمان" و "مزایا برای منتور" در رتبههای دوم و سوم قرار دارند.
با توجه به بررسی نظام مند پیشینه پژوهش در سطح داخلی و بینالمللی، در حوزه پیامدهای منتورینگ برای سه بعد اصلی سازمان، منتور و منتی، نویسندگان و پژوهشهای مختلف مزایای گوناگونی را برای سه ضلع اصلی مثلث ذینفعان منتورینگ بیان کردهاند که در جدول شماره 2، به صورت خلاصه این مزایای برشمرده شده The Eriksonian polarity Koeppen & MCkay جدول 2 مزایای منتورینگ برای منتی، منتور و سازمان (منبع: یافتههای محققین) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} 3 روششناسی پژوهش این پژوهش از جمله پژوهشهای آمیخته به شمار میرود و به لحاظ شناسایی و تحلیل پسایندهای فرآیند اجرای موفقیتآمیز منتورینگ، تحقيقی كاربردي تلقی میشود.
علاوه بر آن، موضوع بحث حاضر نیز می تواند به صورت جداگانه از دیدگاه افراد درگیر در فرایند منتورینگ از جمله منتورها، منتی ها و Daniel Chu Maxwell Kao et al Chong et al Hirsch, Whittington & Walker Joung et al Baran & Zarzycki منتورینگ در سازمان مورد تحلیل و مقایسه قرار بگیرد.