Abstract:
هدف
اگرچه به طور گسترده ثابت شده است که رقابت (همکاری و رقابت همزمان) ارتباط مثبتی با عملکرد شرکتها دارد، محققان تا حد زیادی نیروهای محیطی و سطح شرکت را که به طور بالقوه بر این رابطه تاثیر میگذارند نادیده گرفتهاند. بر اساس تیوری مبتنی بر منبع و دیدگاه رابطهای، این مطالعه حاضر ارزیابی میکند که آیا شدت رقابت و پرخاشگری رقابتی به طور منفی تعدیل میکند یا خیر. بطورکلی هدف این تحقیق بررسی تاثیر گذاری همکاری بر عملکرد مالی با نقش میانجی پرخاشگری رقابتی و شدت رقابت بوده است.
روش
پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری اطلاعات، تحقیقی توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری کارکنان شرکتهای دانش بنیان با حجم نمونه 189 نفری از بین آنها انتخاب و با پرسشنامه اقتباسی که روایی و پایایی آن تایید شده مورد سنجش قرارگرفته است. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها جمعیت شناختی و استخراج شاخصهای مرکزی از آمار توصیفی و نرمافزار24 SPSS و برای تجزیهوتحلیل آمار استنباطی از مدل معادلات ساختاری و از نرمافزار PLS2 Smart استفادهشده است.
یافته ها
یافتههای تحقیق حاکی از اثر مثبت و معنیدار متغیرهای شدت رقابت و پرخاشگری رقابتی در تاثیر همکاری و عملکرد مالی است. همچنین همکاری بر عملکرد مالی تاثیر مثبت و معناداری میگذارد.
نتیجه گیری
رقابت (همکاری و رقابت همزمان) بر با عملکرد شرکتهای دانش بنیان بشدت تاثیر مثبت دارد. همچنین نیروهای محیطی و سطح شرکت به طور بالقوه بر این رابطه همکاری و رقابت با عملکرد شرکتهای دانش بنیان تاثیر جدی میگذارند.
Machine summary:
(٢٠١٩ ,Crick) اين تعامل بين همکاري و رقابت است که به موجب آن ، مديران مالک شرکت هاي رقيب از طريق تقسيم منابع مانند تجهيزات و بودجه و / يا قابليت ها با يکديگر همکاري مي کنند ، به عنوان مثال دانش و تجربه همکاري را به عنوان "يک رابطه متناقض بين دو يا چند بازيگران ، صرف نظر از اينکه در روابط افقي يا عمودي قرار دارند ، همزمان در تعاملات مشترک و رقابتي نقش دارند.
بنابراين ، زيربناي تئوري مبتني بر منابع و رابطه است از اين رو ، سه مشارکت براي ارائه بينش جديدي که مجموعه دانش موجود را گسترش مي دهد ، دنبال مي شود: ارزيابي نقش شدت رقابت و پرخاشگري رقابتي به عنوان نيروهاي رقابتي محيطي و سطح شرکت انجام مي شود که مي تواند بر نتايج قبلي افزايش يافته عملکرد افزايش استراتژي هاي همکاري تأثير بگذارد.
(٢٠٢٠ ,Raza-Ullah) بنابراين در اين تحقيق ما در پي آنيم که به اين سوال اساسي يعني: نقش پرخاشگري رقابتي و شدت رقابت در تاثير گذاري همکاري بر عملکرد مالي چگونه است ؟ ادبيات و بيشينه پژوهش تحققيقات گذشته نشان مي دهد که عنصر همکاري قراردادهاي روانشناختي مالکان و مديران تا حدودي کمي دوام داشته بعد مدتي سپس رقابت بين آنها از سر گرفته مي شود.
" نتايج نشان داد که نقش استراتژي در تاثير همکاري پايدار بر عملکرد مالي شرکتهاي رقيب تاثير مثبت و معني دار است و با شدت فضاي رقابتي اين اثرگذاري بيشتر مي شود ـ (٢٠٢١) ,Crick and Crick در مقاله اي با عنوان "جنبه تاريک همکاري : تأثير بر نيروهاي متناقض همکاري و رقابت در بين استراتژي هاي بازار محصول .