Abstract:
دو قول مشهور تمثل مُلکی و تمثل خیالی جبرئیل برای مریم (س) دو نظریه رقیب است که در میان محققان معاصر، طرفدارانی دارد که دلایلی برای اثبات موضع خود و رد نظرات گروه دیگر بیان میکنند. در این تحقیق آرای امام خمینی و علامه طباطبایی به عنوان نماینده نظریه پردازان تمثل ملکی و تمثل خیالی گزینش شد و مساله این تحقیق ارزیابی تطبیقی نظرات آنها، با براهین عقلی، مبانی عرفانی و ادله نقلی بود. در این تحقیقِ کیفی، در جمع آوری دادهها از روش کتابخانهای و در تبیین دادهها از روش تحلیل تطبیقی بهره گرفته شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد که تبیین مباحثی مانند خلق به همت، تناظر احکام قوس صعود با قوس در امکان تروح و تجسد و قاعده امکان اشرف کوششهایی در جهت درک بهتر ارجحیت رای امام خمینی مبنی بر تمثل ملکی نسبت به نظریه تمثل خیالی از منظر علامه طباطبایی صورت پذیرفت. مطابق این پژوهش، بر نظریه تمثل خیالی اشکالاتی نظیر عدم امکان توجیه تعامل مشترک و ترتب آثار عینی بر این تجربه درونی وارد شده است.
The two famous sayings of the objective representation and the imaginary representation of Gabriel for Maryam (a) as two competing theories have supporters among contemporary researchers who state reasons for their position and against that of their opponents. In this research, the opinions of Imam Khomeini and Allameh Tabataba'i were selected as representatives of the theorists of objective representation and imaginary representation. The issue of this research lies in a comparative evaluation of their opinions, with intellectual arguments, mystical foundations, and narrative evidence. In this qualitative research, the library method was used to collect data and the comparative analysis method was used to explain the data. The findings of the research show that the explanation of topics such as intended creation, correspondence of the rules of the ascending arc with those of the descending arc in the possibility of becoming spiritualized and reincarnation and the rule of the possibility of what is higher, ashraf, are efforts towards a better understanding of the preference of Imam Khomeini's opinion on objective representation over the theory of imaginary representation from Allameh's point of view. According to this research, the theory of imaginary representation has problems such as the impossibility of justifying joint interaction and the orderly entered objective effects on this inner experience.
Keywords: Imam Khomeini, Allameh Tabatabai, Objective Representation, Imaginary Representation, Creation by Effort.