Abstract:
ویژگی ذاتی دانشگاه نسل چهارم تحقق توسعه محلی و منطقهای و اهتمام به ارتقای محیط پیرامون است. پژوهش حاضر با چنین نگرشی به مطالعه عوامل تحقق دانشگاه نسل چهارم از منظر روابط عمومی می پردازد. جهت دستیابی به این هدف از روش کیفی استفاده و در راستای جمع-آوری اطلاعات مصاحبه عمقی نیمهساختاریافته بکار گرفته شد. جهت تحلیل دادههای از روش تحلیل مضمون (تماتیک) استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش دانش آموختگان آموزش عالی، استادان دانشگاه در تخصص های مدیریت آموزش عالی، علوم ارتباطات اجتماعی، علوم تربیتی، جامعهشناسی، مدیریت رسانه، معاونین آموزشی و پژوهشی دانشگاهها بود که به صورت هدفمند 18 نفر از میان آنان انتخاب شد. یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که که روابط عمومی بهعنوان یک محرک کارآمد میتواند سطح توسعه دانشگاه را تحت تأثیر قرار دهد و یک روابط عمومی کارآمد می تواند به تحقق دانشگاه نسل چهارم یاری رساند. به اعتقاد مصاحبهشوندگان، روابط عمومی پویا به دلیل مفهومسازی فرهنگی، ایفای نقش مسئولیت اجتماعی، برندسازی، مدیریت ارتباطات، تعریف و تغییر محیط تسهیل ارتباطات و ایجاد بسترهای ارتباطی، نقش مهمی در تحقق دانشگاه نسل چهارم در ایران دارد.
The inherent feature of the fourth-generation universities is the realization of local and regional development and the effort to improve the surrounding environment. With such an attitude, the present article studies the factors of realizing the fourth-generation universities from the perspective of public relations. To achieve this goal, a qualitative method was used and in order to collect information, semi-structured in-depth interviews were utilized. Thematic analysis was used to analyze the data. The statistical population of this study was university professors in the specialties of higher education management, social communication sciences, educational sciences, sociology, media management, educational and research assistants of universities, from which 18 people were purposefully selected. The findings of the present study showed that public relations as an effective stimulus can affect the level of university development and effective public relations can help the realization of the fourth-generation universities. According to the interviewees, dynamic public relations have an important role in the realization of the fourth-generation university in Iran due to cultural conceptualization, playing the role of social responsibility, branding, communication management, defining and changing the environment of facilitating communication and creating communication platforms.
Machine summary:
به اعتقاد مصاحبه شوندگان ، روابط عمومی پویا به دلیل مفهوم سازی فرهنگی، ایفای نقش مسئولیت اجتماعی، برندسازی، مدیریت ارتباطات ، تعریف و تغییر محیط تسهیل ارتباطات و ایجاد بسترهای ارتباطی، نقش مهمی در تحقق دانشگاه نسل چهارم در ایران دارد.
بنابر یافته های این پژوهش ، آموزش عالی به سمت حرفه ای شدن حرکت میکند و دانشگاه به عنوان منبعی از دانش با ارزش در ایجاد رشد اقتصادی از طریق آگاهیسازی عمومی و همچنین روابط و شبکه سازی بین بخش های مختلف ، انتقال رسالت و مأموریت خود را نهادینه میسازد.
بسیاری از اندیشمندان و صاحب نظران حوزه های آموزش عالی، عمومیترین خصلت دانشگاه نسل چهارم را مسئولیت پذیری اجتماعی در نظر میگیرند و تحقق چنین نقشی بدون وجود یک ساختار روابط عمومی پویا و کارآمد محلی از اعراب ندارد.
روابط عمومی در دانشگاه نسل چهارم فعالیت هایی را که منجر به اهداف مطلوب میشود، مدیریت میکند و با ایجاد هماهنگی در ساختارهای دانشگاه و اقتضائات جامعه اقداماتی را در پیش میگیرد که توسعه محلی و منطقه ای، مسئولیت پذیری اجتماعی، کارآفرینی و اشتغال ، آموزش و پژوهش های ضروری و غیره ، محقق شود.
یافته های این پژوهش نشان داد روابط عمومی به عنوان یک ایده و محرک کارآمد میتواند سطح توسعه دانشگاه را تحت تأثیر قرار دهد و به تحقق دانشگاه نسل چهارم یاری رساند.