Abstract:
هدف: بررسی نحوه ذخیره و سازماندهی اشیا یادگیری الکترونیکی در مخازن سازمانی و اینکه به چه میزان ذخیرهسازی و سازماندهی منابع آموزشی در مخازن سازمانی دانشگاهی به درستی و براساس استانداردهای فرادادهای موجود در این حوزه صورت میپذیردروش: در پژوهش حاضر از روش ارزیابانه و مشاهده سیستمی استفاده گردید. برای بررسی وضعیت ذخیرهسازی و توصیف اشیای یادگیری الکترونیکی در مخازن سازمانی دانشگاههای ایران در پژوهش حاضر، ابتدا از روش مشاهده سیستمی استفاده شده و اشیای یادگیری موجود در مخازن سازمانی از طریق جستجو بازیابی شده و سپس از طریق مشاهده و بررسی، عناصر فرادادهای آنها استخراج شد، همچنین با استفاده از مطالعات کتابخانهای و رویکرد ارزیابانه، به شناسایی استانداردهای مورد استفاده در حوزه یادگیری الکترونیکی پرداخته شده، و عناصر استاندارد مورد مطالعه(استاندارد فراداده شی یادگیری(LOM)) استخراج شده و در نهایت مراحل بعدی پژوهش انجام شده است. ابزار مورد استفاده شامل سیاهه وارسی است که براساس استاندارد فرادادهای موجود و تایید شده و به عنوان یک مرجع، طراحی شده است. عناصر مورد استفاده در ابزار پژوهش، برگرفته از استاندارد فراداده شی یادگیری(IEEE LOM ) میباشد که شامل 60 عنصر در 9 دسته است. جامعه آماری پژوهش شامل اشیای یادگیری موجود در مخازن سازمانی دانشگاهی میباشند که با روش نمونهگیری انتخاب شده و مورد بررسی قرار میگیرند. براساس مطالعات و بررسیهای انجام شده، لیست مخازن سازمانی مربوط به دانشگاههای ایران از پایگاه راهنمای مخازن سازمانی دسترسی آزاد استخراج شد که تعداد 18 مخزن سازمانی در بانک اطلاعاتی مربوط به شناسایی مخازن سازمانی جهانی شناسایی شدند. 16 مورد از این مخازن سازمانی مربوط به دانشگاه-های علوم پزشکی، (برنامه طرح تحول آموزش در علوم پزشکی) هستند.یافتهها: جهت تحلیل میزان استفاده از استانداردهای فرادادهای در مخازن سازمانی دانشگاههای ایران ، عناصر فرادادهای مورد استفاده در مخازن سازمانی دانشگاه-های مورد مطالعه، بین 6 تا 16 عنصر متغیر بود. با توجه به پراکندگی عناصر توصیفی اشیای یادگیری در مخازن مختلف، مولفههای استخراج شده به صورت جمعبندی شده از تمامی مخازن سازمانی جامعه پژوهش است. این یافتهها نشان داد که تعداد عناصر توصیف شده در مخازن سازمانی در مقایسه با استاندارد فراداده LOM بسیار محدود است. تعداد عناصر فرادادهای توصیفی در مخازن سازمانی متغیر بوده و در کمترین حالت 6 عنصر فرادادهای برای یک شی یادگیری و در بیشترین حالت 16 عنصر فرادادهای درجهت توصیف اشیا یادگیری به کار رفته است. این عناصر فرادادهای مطابق با عناصر فرادادهای که نرمافزار مخزن سازمانی پیشنهاد میدهد تکمیل می شود و عمدتا عناصری که ضروری هستند، توسط کاربر مربوطه پر شده و با وجود تنوع و کثرت عناصر فرادادهای برای توصیف انواع اشیای یادگیری در نرمافزارهای مورد استفاده، تعداد محدودی از آنها تکمیل میشود.سیاهه وارسی طراحی شده متشکل از تطبیق عناصر فرادادهای شناسایی شده از مخازن سازمانی با عناصر استاندارد فراداده شی یادگیری(LOM) نشان داد که تعداد بسیاری از عناصر استاندارد یادگیری الکترونیکی مورد نظر، پوشش داده نمیشوند و از تعداد 60 عنصر استاندارد فرادادهای شی یادگیری(LOM)، 25 عنصر(41%)توسط مجموع مخازن سازمانی پوشش داده شده است. یافتهها همچنین نشان میدهد که جستجوی منابع موجود در مخازن سازمانی با تعداد محدودی از عناصر فرادادهای کلیدی که برای توصیف اشیا یادگیری به کار گرفته شده است، نتایج مرتبط کمتری را بازیابی میکند. نتیجه گیری: این مطالعه نشان میدهد که عدم اجرای صحیح استاندارد فراداده در مخازن سازمانی دانشگاهی وجود دارد.
Purose: Investigating how to store and organize electronic learning objects in organizational repositories and to what extent educational resources are stored and organized in university organizational repositories correctly and based on existing metadata standards in this field.Methods: Iranian universities in the present research, firstly, the systematic observation method was used and the learning objects in the organizational repositories were retrieved through search, and then their metadata elements were extracted through observation and review, also using studies library and evaluative approach, the standards used in the field of e-learning have been identified, and the elements of the studied standard (learning metadata standard (LOM)) have been extracted, and finally the next steps of the research have been carried out. The used tool includes a checklist that is designed based on the existing and approved metadata standard and as a reference. The elements used in the research tool are taken from the learning metadata standard (IEEE LOM), which includes 60 elements in 9 categories. The statistical population of the research includes the learning objects available in university organizational repositories, which are selected and examined by sampling method. Based on the studies and investigations, the list of organizational repositories related to Iranian universities was extracted from the directory of open access organizational repositories, and 18 organizational repositories were identified in the database related to the identification of global organizational repositories. 16 of these organizational repositories are related to universities of medical sciences (the plan for the transformation of education in medical sciences).Findings: In order to analyze the use of metadata standards in the organizational repositories of Iranian universities, the metadata elements used in the organizational repositories of the studied universities varied between 6 and 16 elements. Due to the dispersion of descriptive elements of learning objects in different repositories, the extracted components are summarized from all the organizational repositories of the research community. These findings showed that the number of elements described in organizational repositories is very limited compared to LOM metadata standard. The number of descriptive metadata elements in organizational repositories is variable, and in the lowest case, 6 metadata elements are used for a learning object, and in the highest case, 16 metadata elements are used to describe the learning objects. These metadata elements are completed in accordance with the metadata elements that the enterprise repository software suggests, and mainly the elements that are necessary are filled by the respective user, and despite the variety and abundance of metadata elements to describe all kinds of objects Learning is completed in the used software, a limited number of them. The designed checklist consisting of matching the identified metadata elements from organizational repositories with the learning object metadata standard elements (LOM) showed that many elements of the desired e-learning standard are not covered and out of 60 standard metadata elements Learning object (LOM), 25 elements (41%) are covered by the total of organizational repositories. The findings also show that searching for resources in organizational repositories with a limited number of key metadata elements used to describe learning objects retrieves less relevant results.Conclusion: This study shows that there is a lack of correct implementation of the metadata standard in university organizational repositories.
Machine summary:
یافته ها همچنین نشان میدهند که جست وجوی منابع موجود در مخازن سازمانی با تعداد محدودی از عناصر فراداده ای کلیدی، که برای توصیف اشیای یادگیری به کار گرفته شده است ، نتایج مرتبط کمتری را بازیابی میکند.
منظور از اشیای یادگیری در پژوهش حاضر، فایل های ورد، پیدیاف ، ویدئو، صوت و تصاویر هستند که اساتید و پژوهشگران دانشگاه ها برای یادگیری و افزایش دانش تولیدشده و به منزلۀ منابع درسی و آموزشی معرفی کرده اند و در مخازن سازمانی جامعۀ بررسیشده ذخیره شده و امکان دسترسی به آن ها ازطریق مخازن مربوطه وجود داشته است .
مخزن سازمانی، داده های پژوهشی و اشیای یادگیری ذخیره شده در آن باید از استانداردهای خاصی پیروی کنند؛ بنابراین مسئلۀ فراداده مسئله ای اصلی برای تشکیل مخازن سازمانی دانشگاهی است (٢٠٠٩ ,.
1 در مخازن سازمانی دانشگاه های ایران ، برای توصیف اشیای یادگیری الکترونیکی کدام عناصر فراداده ای به کار گرفته شده است ؟ .
۳ عناصر فراداده ای به کاررفته برای سازماندهی و توصیف اشیای یادگیری الکترونیکی در مخازن سازمانی دانشگاه های ایران به چه میزان با عناصر استاندارد فرادادة شیء یادگیری (LOM) مطابقت دارد؟ .
براین اساس ، در این پژوهش تلاش شده است که عملکرد استاندارد فراداده ای شیء یادگیری در سازماندهی اشیای یادگیری در مخازن سازمانی دانشگاه های ایران بررسی شود.
یافته های حاصل از این پرسش پژوهش نشان میدهد که جست وجوی منابع موجود در مخازن سازمانی با تعداد محدودی از عناصر فراداده ای کلیدی که برای توصیف اشیا یادگیری به کار گرفته شده است ، نتایج مرتبط کمتری را بازیابی میکند.