Abstract:
مقاله حاضر با هدف مطالعۀ چگونگی بازنمایی نقش و کارکرد رسانه در تفسیر یا تغییر جهان پیرامون در متن ادبیات داستانی معاصر فارسی نوشته شده است. قصد این بوده که معلوم شود رسانه که هر عنصر و پدیدۀ دیگری را به مسیر بازنمودگی هدایت میکند، خودش چطور در رمان به صحنۀ بازنمایی کشانده شده است. همچنین سعی شده تصویری از توصیف و تصدیق حضور همهگیر رسانه در اجتماع واقعی و ملموس با تحلیل رمان ارائه شود تا کارکرد و نقش اجتماعی رسانه در دنیای واقعی را بر اساس قدرت و نفوذ رسانه در متن رمان فارسی بتوان تحلیل کرد. ازاینرو 12 رمان واقعگرای معاصر فارسی با روش انتخاب هدفمند انتخاب و همۀ عبارات مربوط به رسانههای خبری سنتی یعنی رادیو، تلویزیون، روزنامه و مجله، از آنها استخراج شد و مطالعه روی محتوا و معنا و همچنین ساختار و گفتمان آن بر مبنای نظریات قدرت رسانهای، بازنمایی، و نقد ادبی و جامعهشناسی ادبیات، در تقارن با خواستهای مطالعات فرهنگی در شناخت رسانهها انجام شده است. درنهایت یافتهها حاکی از بازنمایی رسانه بهعنوان ابزار قدرت و تحریک، ابزار آگاهیبخش، ابزار غفلت، شیء روزمره، ابزار اطلاعرسانی، ابزار سرگرمی، پدیدۀ متضاد، شیء دستدوم، ابزار نقد، و ابزار معرّف، در جهان رمان فارسی بوده است.
This article is to study how media role and function in interpreting or changing surrounding world is represented in Iranian contemporary fiction. The purpose is determining that media which leads every other phenomenon to being represented, how is dragged to the scene of representation itself. This is also proposed to give a picture of explanation and acknowledgement of media epidemic presence in real society in order to analyze the relation between power and prevalence of media in Persian novel and its social role and function in real world. Therefore 12 Persian realistic novels whose authors live in Iran and are published in I. R. IRAN are chosen by targeted sampling method for qualitative research. All phrases about traditional media as radio, TV, newspaper and magazine are derived from these texts and are analyzed on basis of theories of media power, representation, literary Criticism and sociology of literature, in accordance with cultural studies requirements for understanding media.Findings revealed that Media is represented as “power and trigger tool”, “awareness tool”, “negligence tool”, “routine thing”, “informative tool”, “Hobby tool”, “Contradictive phenomenon/tool”, “secondhand thing”, “Criticism tool” and “presenter phenomenon” in the world of Persian novel.