Abstract:
هدف پژوهش حاضر تدوین مدل علّی میزان ارتباط بین گرایش به آسیبهای روانی اجتماعی با راهبردهای تنظیم هیجان و سرسختی روانشناختی با میانجیگری ارتباط با مدرسه به می باشد. روش پژوهش کمی و جامعه آماری، تمامی دانش آموزان پسر پایه دهم ناحیه 1 و 2 سنندج می باشد که با استفاده از روش تصادفی خوشهای چند مرحلهای تعداد 281 نفر با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان توسط گارنفسکی و همکاران (2001)، پرسشنامه استاندارد ارتباط با مدرسه، پرسشنامه 60 سوالی گرایش به آسیبهای روانی- اجتماعی مرضیه عروجی (1395) و پرسشنامه سختی روانشناسی کیامرثی و همکاران (1377) بود. برای تحلیل دادهها از نرم افزار Amos براساس مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد مقدار CMIN/DF و RMSEA محاسبه شده به ترتیب 676/1 و 049/0 است. میزان شاخص نکویی برازش (GFI)، تعدیل شده نکویی برازش (AGFI)، برازندگی تطبیقی (CFI)، برازش توکر- لویس (TLI)، ﺑﺮازش ﻫﻨﺠﺎر ﺷﺪه ﺑﻨﺘﻠﺮ (NFI)، برازش افزایشی (IFI) و برازش نسبی (RFI) نیز در مدل حاضر بالاتر از 90/0 و نزدیک به یک هستند. نتیجه گیری، یافته های پژوهش حاکی از برازش مناسب مدل مفهومی پژوهش دارد.
AbstractThe aim of the present study was to develop a causal model of the relationship between the tendency to psychosocial trauma with emotion regulation strategies and psychological toughness mediated by the relationship with me. Quantitative research method and statistical population, all 10th grade male students in Sanandaj districts 1 and 2 are selected using a random multi-stage cluster method of 281 people using Cochran's formula as a statistical sample. Research tools include Emotion Cognition Regulation Questionnaire by Garnefski et al. (2001),The standard questionnaire of school communication was the 60-item questionnaire of tendency to psychosocial injuries Marzieh Orouji (2016) and the psychology difficulty questionnaire of Kiamarsi et al. (1998). Amos software based on structural equation modeling was used to analyze the data. The results showed that the calculated CMIN / DF and RMSEA values were 1.676 and 0.049, respectively. Good Fit Index (GFI), Adjusted Good Fit Index (AGFI), Adaptive Fit (CFI), Tucker-Lewis Fit (TLI), Percent Fit (NFI), Incremental Fit (IFI) and Relative Fit (RFI) In the present model, they are higher than 0.90 and close to one. Conclusion, the research findings indicate a proper fit of the research conceptual modelKeywords: Tendency to Psychosocial Injuries, Emotion Regulation Strategies, Psychological Hardiness, Relationship with School