Abstract:
کشور ایران طی چهار دههی گذشته در چالش جمعیتی، فراز و نشیب گوناگونی را از سر گذرانده است. دگرگونی نرخ باروی از 8/6 در دههی 60 به نرخ 8/1 هماکنون از یک سو و چالشهای وابسته به مهاجرتهای داخلی و خارجی از سوی دیگر، بایستگیهایی بود که به تدوین و ابلاغ سیاستهای جمعیتی در سال 93 به دست رهبری انجامید. گستردگی این سیاستها افزون بر اینکه نیازمند راهبردهای اجرایی مستقیم است، نیاز به گونهای برنامهریزی فرهنگی میان نهادهای کارآمد در این زمینه را دارد. یکی از این نهادهای فرهنگی در ساختار اجتماعی ایران، نظامهای حوزههای علمیه است که با دارا بودن بخشهای توانمند در گسترههای آموزشی، پژوهشی و فرهنگسازی از راه تبلیغ دینی، میتواند نقش پویا و کارآمدی در این زمینه ایفا نماید. هرچند ورود جدی و سازمانیافتهتر این نهاد با موانع داخلی و بیرونی روبرو است؛ ولی گویا با برنامهریزی برای زدودن این موانع از یک سو و آگاهی از گنجایش انبوه این نهاد، میتوان به کارایی مثبت آن امید داشت. این نوشتار تلاش داشته است، در کنار شناساندن گنجایش نهادی و بخشی حوزههای علمیه در تحقق سیاستهای جمعیتی، به نمایاندن راهبرهایی در این باره بپردازد
During the past four decades, Iran has experienced various ups and downs in the demographic challenge. The transformation of the birth rate from 6.8 in the 60s to the current rate of 8.1, on the one hand, and challenges related to internal and external migrations, on the other hand, were the reasons that led to the formulation and communication of population policies in 1993 by the leadership. The extent of these policies, in addition to requiring direct implementation strategies, also requires some kind of cultural planning among efficient institutions in this field. One of these cultural institutions in the social structure of Iran is the systems of seminaries, which by having powerful departments in the fields of education, research and culture through religious propagation, can play a dynamic and efficient role in this field. Although the more serious and organized entry of this institution faces internal and external obstacles; But it seems that by planning to remove these obstacles on the one hand and being aware of the massive capacity of this institution, we can hope for its positive efficiency. This article has tried, along with identifying the institutional and partial capacity of seminaries in the realization of population policies, to show guidelines in this regard