Abstract:
باتوجه به اینکه مطالعه سیستمهای اجتماعی اساس و زیربنای تحقیقات سازمانی می باشد،لذا پژوهش حاضر با هدف ،تحلیل عوامل موثربربهره وری سازمان های آموزشی با تاکید بر سیستم های اجتماعی به روش کیفی از توع داده بنیاد انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق جمعی از خبرکان حوزه بهره وری بود.25نفر به روش غیرتصادفی از نوع هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارگرد آوری داده ها انجام مصاحبه نیمه ساختار یافته با خبرگان حوزه بهره وری بود. با تحلیل مفهومی داده ها، 20 عامل سازمانی موثردر بهره وری ، 16مانع سازمانی دربهره وری،12عامل سازمانی بسترسازبهره وری ،35عامل سازمانی راهبردی، 20 عامل علی و 7پیامد سازمانی حول پنج محور اصلی آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، دانشجویی واعتبارات و امکانات بدست آمد و در پایان، نتایج حاصل بصورت پنج فرضیه و یک مدل ارایه گردید.
Considering that the study of social systems is the basis of
organizational research, the present study was conducted with the
aim of analyzing the factors affecting the productivity of
educational organizations with emphasis on social systems in a
qualitative way from the Grounded Theory type. The statistical
population of the study was a group of experts in the field of
productivity. 25 people were randomly selected as a sample. The
data collection tool was a semi-structured interview with
productivity experts. Through the conceptual analysis of the data,
20 effective organizational factors in productivity, 16 organizational
obstacles in productivity, 12 organizational factors that form the
basis of productivity, 35 strategic organizational factors, 20 causal
factors and 7 organizational consequences were obtained around
the five main axes of education, research, culture, student and
credits and facilities. Finally, the results were presented as five
hypotheses and a model.
Machine summary:
تحليل عوامل موثر بر بهره وري سازمان هاي آموزشي به روش داده بنياد با تاکيد برسيستم اجتماعي 1 (تحقيقي در حوزه جامعه شناسي سازمان ها) 2 ميرمحسن علوينامور 3 بهنام طالبي 4 صادق ملکي آوارسين تاريخ دريافت مقاله : ١٤٠٠/٤/١٧ تاريخ پذيرش نهايي مقاله : ١٤٠٠/٦/٢٣ چکيده با توجه به اين که مطالعه سيستم هاي اجتماعي اساس و زيربناي تحقيقات سازماني ميباشد، لذا پژوهش حاضر با هدف ، تحليل عوامل موثر بر بهره وري سازمان هاي آموزشي با تاکيد بر سيستم هاي اجتماعي به روش کيفي از نوع داده بنياد انجام گرفت .
جدول شماره (٦): پيامدهاي بهره وري سازمان هاي آموزشي (رجوع شود به تصویر صفحه) فرضيه سازي با توجه به اين که عوامل موثر بر بهره وري با انجام کدگذاريهاي باز، محوري و انتخابي استخراج شده و روابط منطقي بين متغيرها مشخص شده است ، حال ميتوان بر اساس اطلاعات به دست آمده ، سوال پژوهشي دوم را به شرح زير پاسخ داد.
در بررسي عوامل موثر بر بهره وري سازمان هاي آموزشي همه چهار عنصر نگرش سيستمي يعني درون دادها، فرآيندها، برون دادها و بازخورد مورد مطالعه قرار گرفته است .
Presenting a model for improving the productivity of human resources education at Islamic Azad University, A New Approach in Educational Management, 10 (2), 179- 207.
Haghighatjoo, Reza; Rangriz, Hassan, (2012), Productivity and its analysis in organizations, Tehran, Termeh Publishing, p: 72.
Analysis of the role of performance appraisal system in organizational productivity using data foundation theory, Human Resources Management Research, Imam Sadegh University, 8 (3) P.
Elephant, translated by Danaeifard, Hassan Vakazemi, Seyed Hossein, Organization Theory, Views and Challenges, Tehran, Imam Sadegh (AS) University Press, p: 126.