Abstract:
زمینه و هدف: انضباط اجتماعی عمدتاً به سه روش برقرار میشود که عبارتاند از: ایجاد فشار و ترس، انفعال و عدم مشارکت افراد جامعه و نهایتاً تمایل به رعایت هنجارهای جامعه. این مقاله، بهمنظور کشف زمینههای اجتماعی پرورش جوانان در جهت رعایت انضباط اجتماعی و در مسیر تمایل داوطلبانۀ آنان نسبت به رعایت هنجارهای جامعه تنظیم شده است. رویکرد نظریِ این مقاله، بخش تربیتیِ نظریۀ «نظم اجتماعی» است که در قالب دیدگاه «دانش محتوای آموزشی» بیان شده است.روش: روش انجام پژوهش، روش تلفیقیِ «سنجش اجتماعی» است. البته عمده گزارش این مقاله براساس نتایج کمّی است؛ که با تکیه بر شواهد کیفی مورد تأیید و توصیف قرار گرفتهاند. جامعۀ آماری متشکل از 607 دانشآموز از شهر تهران است. گردآوری و تحلیل دادهها در وجه کمّی به روش پیمایش و تکنیکهای آماری؛ و در وجه کیفی، با استفاده از تکنیکهای مشاهده و مصاحبه عمیق انجام شده است.یافتهها: یافتههای تحقیق، چگونگی تأیید فرضیههای تحقیق را آشکار میسازد. طبق مدلهای ریاضی، در سطح نظام شخصیت، ویژگیهای عامگرا تمایل جوانان به هنجارهای جامعه را تقویت میکنند. متغیرهایی همچون هویّت دانشآموزی، هویّت ملی و هویّت مذهبی تمایل به رعایت هنجارهای جامعه را افزایش میدهد؛ در مقابل، ویژگیهای خاصگرا تمایل جوانان به رعایت هنجارهای جامعه را تضعیف میکند. در سطح نظام آموزشی، اقتدار اخلاقی کادر مدرسه، بهویژه مدرسان ادبیات فارسی و دروس اختصاصی در این مهم نقش تقویتکنندهای ایفا میکنند. همچنین، در سطح کلان ارزیابی مثبت از عملکرد عاملان قانون، تمایل جوانان در رعایت هنجارهای رسمی و غیررسمی را افزایش میدهد.نتیجه گیری: توجه برنامهریزان راهبردی در سطوح آموزشوپرورش، رسانه و عاملان قانون می تواند تمایل جوانان به رعایت هنجارهای رسمی و غیر رسمی جامعه را تقویت و ارتقاء دهد.
Background and objectives: Social discipline is mainly established in three ways, which are: creating pressure and fear, passivity and non-participation of community members, and finally the desire to comply with community norms. This article has been prepared in order to discover the social contexts of educating young people in order to observe social discipline and in the direction of their voluntary desire to observe the norms of society. The theoretical approach of this article is the educational part of the "social order" theory, which is expressed in the form of the "educational content knowledge" perspective.Methodology: The research method is the mixed method of "social measurement". Of course, the main report of this article is based on quantitative results, which have been confirmed and described based on qualitative evidence. The statistical population consists of 607 students from Tehran. Collecting and analyzing quantitative data by survey method and statistical techniques, qualitatively, has been conducted using observation and in-depth interview techniques.Findings: Research findings reveal how research hypotheses are confirmed. According to mathematical models, at the level of the personality system, generalist characteristics strengthen the tendency of young people to the norms of society. Variables such as student identity, national identity and religious identity increase the desire to comply with society's norms. On the contrary, particularistic characteristics weaken the desire of young people to comply with society's norms. At the level of the educational system, the moral authority of the school staff, especially the teachers of Persian literature and special courses play a strengthening role in this matter. Also, at the macro level, a positive evaluation of the performance of law enforcement officers increases the willingness of young people to comply with official and unofficial norms.Results: The attention of strategic planners at the levels of education, media and law enforcers can strengthen and promote the desire of young people to comply with the official and unofficial norms of the society.