Abstract:
امروزه، موتورسیکلت به یک وسیله رفت و آمد شهری تبدیل شده است که سهم قابل توجهی از جا به جایی ها را به عهده دارد. در ایران دومین دلیل مرگ در بین تمام حوادث، تصادف موتورسوار است. استفاده از موتورسیکلت دراستان بوشهر دارای سابقه ای معادل ورود این وسائل نقلیه به کشور می باشد. هدف این مطالعه بررسی نگرش رانندگان موتورسیکلت شهر بوشهر نسبت به سرعت و استفاده از کلاه ایمنی بر اساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده می باشد.
مطالعه از نوع توصیفی مقطعی و تعداد نمونه 342 موتورسوار حادثه دیده استان بوشهر بودند. اطلاعات با مراجعه مستقیم به موتورسواران و از طریق پرسشنامه جمع آوری شد. نمونه های مورد بررسی به صورت تصادفی انتخاب گردید.یافته های تحقیق نشان می دهد که بین سن موتورسواران و تخلفات آنها رابطه معناداری وجود دارد. به عبارتی هر چه سن موتورسواران کمتر باشد تخلفات در بین موتورسواران افزایش می یابد. جوانان در سنین 18 تا 22 سالگی بیشتر در معرض خطرهستند. هم چنین نتایج نشان داد که در برنامه های آموزشی ارتقادهنده استفاده از کمربند ایمنی و کنترل سرعت، تئوری رفتار برنامه ریزی شده می تواند به عنوان الگوی نظری برای پیش بینی به کار رود.
Nowadays, travel by motorcycle to a city which has become a significant part of the charge displacement. The second cause of death among all the events in Iran, a motorcycle accident. motorcycle use in bousher history of province vehicles entering the country. The purpose of this study was to investigate drivers' attitudes toward speed and use of Boushehr motorcycle helmet is based on the theory of planned behavior. The number of cross-sectional descriptive study, 342 samples were motorcycle seen Bushehr. Information collected will go directly to motorcyclists and through. Samples were randomly selected. Research findings show that there is a significant relationship between age of the riders and their violations. What ever is fewer delinquencies among motorcycle riders age increases. The stakes are particularly high for young people aged 18 to 22 years more. Also, The results also showed that the training programmes promoting the use of belt safety and speed control theory is scheduled to be treated as a theoretical model to predict.
Machine summary:
هدف اين مطالعه بررسي نگرش رانندگان موتورسيکلت شهر بوشهر نسبت به سرعت و استفاده از کلاه ايمني بر اساس تئوري رفتار برنامه ريزي شده مي باشد.
٢- آيا بين نگرش منفي موتورسواران نسبت به کلاه ايمني و عدم استفاده از آن و تخلفات رابطه معناداري وجود دارد؟ (رجوع شود به تصویر صفحه) همان گونه که نتيجه اين آزمون نشان مي دهد سطح معني داري برابر با ٠/٠٠٠ بوده و کوچکتر ١ از ٠/٠٥ گرديده است .
٣- آيا بين هنجارهاي انتزاعي نسبت به کلاه ايمني موتورسواران و تخلفات آنها رابطه معناداري وجود دارد؟ نتايج آزمون فرضيه سوم پژوهش (رجوع شود به تصویر صفحه) همان گونه که نتيجه اين آزمون نشان مي دهد سطح معني داري ، برابر با ٠/٠٠١ بوده و کوچکتر از ٠/٠٥ گرديده است .
٤- آيا بين کنترل رفتاري درک شده ، نسبت به استفاده از کلاه ايمني توسط موتورسواران و تخلفات آنها رابطه معناداري وجود دارد؟ نتايج آزمون فرضيه چهارم پژوهش (رجوع شود به تصویر صفحه) همان گونه که نتيجه اين آزمون نشان مي دهد، سطح معني داري برابر با ٠/٠٠٠ بوده و کوچکتر از ٠/٠٥ گرديده است .
٦- آيا بين کنترل رفتاري درک شده نسبت به سرعت توسط موتورسواران و تخلفات آنها رابطۀ معناداري وجود دارد؟ نتايج آزمون فرضيه ششم پژوهش (رجوع شود به تصویر صفحه) همان گونه که نتيجۀ اين آزمون نشان مي دهد سطح معني داري برابر با ٠/٠٣٥ بوده و بزرگتر از ٠/٠٥ گرديده است .