Abstract:
امنیت کیی از اصلی ترین نیازهای جوامع بشری است و انسان ها تنها در سایه نظم و امنیت
می توانند به ساحل نجات برسند. در واقع امنیت پایه اصلی برای پیشرفت اجتماعی، اقتصادی و
فرهنگی در جامعه محسوب می شود. رسانه ها وسایلی برای جاب هجایی و انتقال اخبار می باشند،
که در تمامی فعالیت های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و ... نقشی پررنگ دارند. رسانه های
اجتماعی نقشی دوگانه در کی جامعه دارند. از یک طرف رسانه ها با اطلاع رسانی و آگاه سازی
مردم و مدیریت صحیح می توانند سبب ایجاد آرامش وفاق در بین آحاد جامعه شوند و از طرف
دیگر، با انتشار اخبار کذب و جهت گیری های سیاسی در راستای تأمین اهداف کی دسته،
گروه و یا سازمان باعث ایجاد بحران و اختلال در نظم و امنیت آن جامعه شوند. رسانه های
جمعی نقش و کارکرد بسیار مهمی در ایجاد و حفظ امنیت در جامعه دارند. در واقع رسانه های
اجتماعی از طریق آگاه سازی، تجزی هوتحلیل اخبار، فرهنگ سازی، بهر هگیری از الگوهای ایرانی-
اسلامی، اعتماد گرایی، قانون گرایی ... و در نهایت ب هدست آوردن اعتماد مردم نقش پررنگی در
این زمینه دارند. بنابراین مراکز، دفاتر و سازمان های مربوط به نیروی انتظامی هر کی به نحوی
نیازمند اطلاعات این رسانه ها می باشند تا از این رهیافت برای شناسایی، پی شبینی، پیشگیری،
آیند هنگری، مقابله و بی اثر سازی بحران های امنیتی-اجتماعی استفاده کنند.
Security is one of the most basic needs of human beings with the help of security and order, people can be saved to the beach. In fact, security is the main base for social, economic and cultural development of society.Media is a tool to transfer news and information, in all political, cultural, economic activities has an important role. Social media has a dual role in a society. On one side of the media by informing people , public awareness and proper management can induce relaxation consensus among members of the community ,On the other hand, the publication of false news and political orientation towards the goals of a class, group or organization to cause chaos and disruption of order and security of society. The mass media play an important role and function in creating and maintaining security in society.In fact, social media, through awareness, analysis of news, making culture, use of Iranian-Islamic patterns, self-driven, legalism ... and finally gaining public confidence can have an important role in creating security in our society. Therefore , centers, offices and agencies of the police force need the information of these media to use this approach for identifying, predicting, preventing, futurism, and deactivation of security crisis
Machine summary:
آنگاه که رسانه ها در کارکرد منفي نقش وارونه بر عهده ميگيرند، فضاي اطلاعاتي جامعه را آلوده، مبهم و تاريک خواهند ساخت در تاريکناي رسانه وجود شايعه به عنوان معرفتي کاذب زمينه ساز زوال و فروپاشي امنيت و آرامش ذهني و روحي خواهد بود (غلامحسين بياباني، ١٣٨٤).
دسته ديگر از نظريات مارکسيستي درباره رسانه ها که توجه خود را بيشتر بر ايدهها بيش از ساختارههاي مادي و اقتصادي متمرکز ميسازند، بر عامل ايدئولوژي و اثرات آن توسط رسانه ها عمدتاً در جهت روابط استثمارگرايانه ، پنهان کاري و سازماندهي اجتماعي و حقانيت بخشيدن به نظام سلطه سرمايه داري و با انقياد در آوردن طبقه کارگر عمل ميکنند و تکثيرکننده اين گونه ايدهها و مقاصد هستند (همان ٩٠).
۴ نظريه تغيير در ارزشهاي فردي نکته اساسي در اين نظريه اين است که رسانه هاي همگاني به انتشار ارزشهايي در جامعه ميپردازند که در فرد سبب نوآوري، تحريک اجتماعي، رواني و ذهني نموده، وجدان کار را تقويت کرده و بالاخره موجب افزايش در مصرف ميشوند.
متفکران جامعه شناسي بر اساس ويژگيهاي رسانه هاي همگاني معتقدند که رسانه ها در ايجاد انسجام ميان افراد پراکنده و متفرق در درون مخاطبين گسترده، يا مهاجريني که به تازگي وارد مناطق شهري ميشوند، ارزشها، ايدهها، اطلاعات و ذهنيات و تصاوير مشترکي را درباره جهان و محيط اطراف به آنها منتقل مي سازند و از اين طريق به يکپارچگي اجتماعي کمک ميکنند.
در غالب موارد رسانه هاي همگاني فردي و غيرشخصي پنداشته ميشوند، درعين حال اين دسته از رسانه ها ارزشها و باورهاي سنتي را در مخاطبان خود تضعيف ميکنند و برآورد اين عمل باعث از بين رفتن کنترل اجتماعي و همبستگي ميشود (هرمز مهرداد، ٩٤، ١٣٨٤).