Abstract:
انضباط اجتماعی با رعایت هنجارهای اجتماعی ارتباط نزدیک دارد. کارکرد هنجارهای اجتماعی تحکیم انسجام در جامعه و تولید نظم عمومی است که در چهارچوب آن همزیستی انسانها و افزایش کیفیت زندگی ممکن میشود. رفتار مناسب و مشارکت شهروندان از این دیدگاه حیاتی است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر هنجارهای عام ترافیک بر انضباط اجتماعی در بین رانندگان شهر بوشهر در سال 1393 است. روش تحقیق پیمایش است و برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق کلیه افراد سنین 18 تا 60 ساله دارای گواهینامه راهنمایی و رانندگی شهر بوشهر بودند که تعداد تقریبی آن 100000 نفر است. نمونه آماری محاسبهشده بر اساس جدول مورگان 384 نفر است که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. یافتههای تحقیق نشان داد که بین متغیرهای مستقل درونی کردن هنجارهای عمومی، وضعیت ترافیکی، جامعهپذیری رانندگان، مهندسی ترافیکی، پایگاه اجتماعی رانندگان و میزان رعایت هنجارهای عام ترافیکی ارتباط وجود دارد، درحالیکه بین دو متغیر سن و جنسیت باانضباط اجتماعی رابطه معناداری مشاهده نشد که علت آن احتمالاً ساختار یکپارچه رانندگان بوشهری و شمار اندک رانندگان زن در این شهر است. نتیجه کلی پژوهش نشان داد که رابطه قطعی میان رفتار شهروندی رانندگان و کارکرد مناسب نظم عمومی وجود دارد.
Social order have close link with social norms, which have the function to ensure the continuity of society and the production of discipline to allow coexistence of man and to increase the quality of life. The contributions of citizens in terms of social behavior play an important role in this context. This study aims to investigate the impact of the behavior of road users on the social order in Bushehrcity in year of 2014. The method of research is survey and the data were collected by the researcher-made questionnaire. The population of the research are all people aged 18 to 60 with driving license who lived in 2014 in Bushehr. They are about 100,000 people. The statistical sample consists of 384 individuals who were selected by cluster sampling. The results of the study show there is a significant relationship between independent variables such as internalization of the general norms, the presence of transport facilities, the socialization of people, the management of traffic and the socio-economic status of the driver and the social Order. We could find no probably relationship between age and gender of road users because of homogeneity of the sample. The general results of the research show there is a decisive relationship between the civilized behavior of the driver and the function of the public order
Machine summary:
يافته هاي تحقيق نشان داد که بين متغيرهاي مستقل دروني کردن هنجارهاي عمومي، وضعيت ترافيکي، جامعه پذيري رانندگان، مهندسي ترافيکي، پايگاه اجتماعي رانندگان و ميزان رعايت هنجارهاي عام ترافيکي ارتباط وجود دارد، درحاليکه بين دو متغير سن و جنسيت باانضباط اجتماعي رابطه معناداري مشاهده نشد که علت آن احتمالاً ساختار يکپارچه رانندگان بوشهري و شمار اندک رانندگان زن در اين شهر است .
امروزه ترافيک در بسياري از کلانشهرهاي کشورهاي درحالتوسعه به مسئله اي بحراني تبديل شده است ؛ يعني انسانها در مواردي خود را ملزم به رعايت مقررات زندگي شهري نميدانند که اين امر موجب شده است که بخش اعظم برنامه ريزيهاي شهري و اجتماعي به نتايج مطلوب و مورد انتظار نرسد (سپهري و همکاران، ١٣٩٣؛ مهساتي زاد،١٣٩١؛ محسني تبريزي و همکاران، ١٣٩٠) کم توجه اي به رعايت قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي در بين رانندگان ازجمله ناهنجاريهايي است که به صورت روزمره در سطح خيابانها و بزرگراههاي داخل شهر، جادهها و آزادراههاي بين شهري مشاهده ميشود.
جدول شماره (٢): مقادير آلفاي کرنباخ براي هر يک از شاخص هاي تحقيق رديف نوع نام متغير تعداد آلفاي 1 وابسته انضباط اجتماعي 18 0/75 2 مستقل دروني کردن هنجارهاي ٢ 0/72 3 مستقل وضعيت حجم ترافيکي 2 0/68 4 مستقل اجتماعي شدن ترافيکي 3 0/74 5 مستقل مهندسي ترافيکي 2 0/76 پيشينه تحقيق سپهري و همکاران (١٣٩٣) در پژوهشي با عنوان «نقش دوربين هاي ثبت تخلفات سرعت در کاهش تلفات جادهاي» به اين نتيجه رسيدهاند که تلفات جادهاي نهمين عامل مرگ در جهان و اولين عامل مرگ در بين جوانان ١٥ تا ٢٩ سال است .