Abstract:
زمینه و هدف: فرآیند آموزش، تلاش هدفمندی است جهت ارتقای دانش و مهارتهای حرفهای کارکنان به منظور ایجاد تغییرات رفتاری مطلوب، تا کارکنان را برای انجام بهینه مسئولیتهای شغلی آماده نماید و اثربخشی آموزشی چیزی نیست جز بررسی میزان تحقق این هدف. این تحقیق در نظر دارد میزان اثربخشی دورههای تخصصی- تکمیلی بر سطح یادگیری کارکنان فرماندهی انتظامی بوشهر را مورد ارزیابی قرار دهد.
مواد و روش: این پژوهش از نوع تحقیقات کاربردى است که به شیوه توصیفی- تحلیلی و از طریق پیمایش، با استناد به الگوی کرک پاتریک انجامشده است. برای ارزیابی واکنش، یادگیری، رفتار شغلی و کیفیت آموزش، با طرح 10 فرضیه از چهار پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. جامعه آماری شامل کلیه فراگیران شرکتکننده در دورههای آموزشی سال 1392با حجم نمونه 118 نفر و فرماندهان انتظامی با حجم نمونه 103 نفر میباشد. برای تحلیل دادهها آزمونهای، t تک نمونهای، علامت و آزمون مقایسه زوجی استفاده شده است. برای تعیین اعتبار ابزار سنجش از روایی محتوا و برای پایایی آن از آلفای کرونباخ با مقدار کل 925/0 استفاده شده است.
یافتههای پژوهش: واکنش فراگیران نسبت به برگزاری دورههای تخصصی- تکمیلی از نظر مطلوبیت در حد متوسط قرار دارد. دانش فراگیران پس از حضور در دورهها افزایش محسوسی نشان میدهد لیکن، از نظر مدیران و فرماندهان تغییرات رفتاری کارکنان شرکتکننده در دورهها چندان ملموس نبوده و تغییرات اندکی در قابلیتهای آنان ایجاد گردیده است. همچنین مدیران و فرماندهان، فرآیند برنامهریزی و ارزیابی دورههای تخصصی- تکمیلی را نسبتاً مطلوب میدانند اما نظر چندان مساعدی نسبت به فرآیند اجرایی آن ندارند.
Background: learning, targeted efforts to improve the knowledge and professional skills of employees in order to create desirable behavioral changes to improve employees' work responsibilities for preparation and teaching nothing but evaluate the realization of this goal. The study considers the effects of additional specialized courses on learning the command staff to evaluate the security of Bushehr. Methods:This study applied the descriptive analytical method and the survey is conducted according to the Kirkpatrick model. To assess the reaction, learning, behavior and quality job training, with the hypothesis of the four questionnaires is 10. The population of all the students participating in the training 1392 with a sample size of 118 people and is the commander of the police with a sample size of 103 people. For data analysis, t one-sample t-test was used to compare the test signal. To validate the instrument content validity and reliability of Cronbach's alpha for the total amount of 925/0 is used. The findings:Learners respond to the desirability of additional specialized courses are moderate. After attending the course was to increase students' knowledge shows, however, the directors and officers of participating in DvrhHa very tangible behavioral changes but little change in their functionality has been developed. The directors and officers of the process of planning and evaluation of additional specialized courses are considered moderate but are not favorable to the process of its implementation.
Machine summary:
بررسي ميزان اثربخشي دوره هاي آموزشي تخصصي-تکميلي در فرماندهي انتظامي بوشهر بر اساس الگوي کرک پاتريک 1 محمد جعفري تاريخ دريافت :١٣٩٣/١١/١٥ تاريخ پذيرش :١٣٩٣/١٢/١٨ چکيده زمينه و هدف : فرآيند آموزش ، تلاش هدفمندي است جهت ارتقاي دانش و مهارت هاي حرفه اي کارکنان به منظور ايجاد تغييرات رفتاري مطلوب ، تا کارکنان را براي انجام بهينه مسئوليت هاي شغلي آماده نمايد و اثربخشي آموزشي چيزي نيست جز بررسي ميزان تحقق اين هدف .
سطح سوم : رفتار شغلي (رفتار فردي و اجتماعي) ٥- از نظر مديران و فرماندهان ، قابليت هاي ارتباطي کارکنان شرکت کننده در دوره هاي تخصصي-تکميلي در محيط کار، نسبت به قبل از آموزش افزايش يافته است .
بر اساس نتايج آزمون علامت (زوج - نمونه اي) چون مقدار Sig (٠٠٠ %) کمتر از ٥ % است ، فرضيه Ho رد ميشود و در نتيجه تفاوت معنيداري بين مهارت هاي ارتباطي قبل و بعد از ارائه آموزش هاي تخصصي- تکميلي فراگيران وجود دارد.
به تعبير ديگر، تفاوت قابل ملاحظه اي بين ميانگين دانش و مهارت هاي فني-اجرايي قبل و بعد از ارائه آموزش هاي تخصصي- تکميلي فراگيران در سطح خطاي ٥ درصد وجود دارد، لذا دانش و مهارت فراگيران پس از شرکت در دوره هاي آموزشي نسبت به قبل افزايش يافته است .
به تعبير ديگر، تفاوت قابل ملاحظه اي بين ميانگين دانش و مهارت ادراکي قبل و بعد از ارائه آموزش هاي تخصصي- تکميلي فراگيران در سطح خطاي ٥ درصد وجود دارد، لذا دانش و مهارت فراگيران پس از شرکت در دوره هاي آموزشي نسبت به قبل افزايش يافته است .