Abstract:
زمینه و هدف: هدف از این تحقیق بررسی جایگاه تربیتی امر به معروف و نهی از منکر در پیشگیری از وقوع جرم است. پرداختن به امر به معروف و نهی از منکر هم زمان موید چندین اصل پیشگیری نوین از نوع غیر کیفری است. از آن جمله میتوان به روشهای پیشگیری اجتماعی و تأثیرات جامعه محوری و نظارتهای اجتماعی یادکرد. فریضه امر به معروف و نهی از منکر یکی از راهکاری پیشگیری از جرم در اسلام است که خود از پیشرفتهترین و مترقیترین طرق کاربردی در زمینه پیشگیری از جرم در نظام جرمشناسی است. که همه مسلمانان را به خوبیها، امر و از منکرات نهی میکند. روش تحقیق: این تحقیق از حیث هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی- تحلیلی است. ابزار گردآوری اطلاعات نیز شامل: از فیشبرداری و استفاده از بانکهای اطلاعاتی و شبکههای کامپیوتری است و از آنجایی که این تحقیق جنبه کیفی دارد و با روش مطالعات کتابخانهای صورت گرفته است، مبنا و معیار: استدلال، استنباط و مقایسه است سایتهای خبری و مقالات تخصصی به تشریح موضوع پرداخته است. یافتهها و نتایج تحقیق: حاکی از این است که جرمشناسان غربی پس از طی آزمون و خطاهای مکرر به روشهای موثر بر پیشگیری دست نیافته و اتفاق نظر نداشته این در حالی است که دین مبین اسلام با تاسی از امر به معروف و نهی از منکر روشی را در پیشگیری از جرم اراده نموده که در امت اسلامی چنانچه رعایت آن با فهم دقیق مبانی اسلامی از قرآن، احادیث و روایات باشد می تواند ضمن ارایه الگوی تربیتی بابی جدید را در بازدارندگی و جرمشناسی پلیسی- اسلامی تحت عنوان پیشگیری اسلامی بگشاید.
Background and purpose: The purpose of this research is to investigate the educational position of the good and the bad in the prevention of crime. Dealing with what is good and forbidding what is bad at the same time confirms several principles of modern non-criminal prevention. Among them, we can mention social prevention methods and community-oriented effects and social monitoring. The duty of enjoining what is good and forbidding what is evil is one of the ways to prevent crime in Islam, which is one of the most advanced and progressive methods in the field of crime prevention in the criminology system. which commands all Muslims to do good things and forbids bad things. Research method: This research is applied in terms of purpose and descriptive-analytical in terms of method. The tool for collecting information also includes: sampling and using databases and computer networks, and since this research has a qualitative aspect and was done with the method of library studies, the basis and criteria are: reasoning, inference and comparison, news sites and specialized articles. has explained the subject. Findings and results of the research: It indicates that western criminologists, after repeated trials and errors, have not reached an effective method for prevention and have not reached a consensus. In the prevention of crime, he has determined that in the Islamic Ummah, if it is observed with a precise understanding of Islamic principles from the Quran, hadiths and traditions, it can open a new chapter in deterrence and Islamic police criminology under the title of Islamic prevention while providing an educational model.
Machine summary:
يافته ها و نتايج تحقيق : حاکي از اين است که جرم شناسان غربي پس از طي آزمون و خطاهاي مکرر به روش هاي موثر بر پيشگيري دست نيافته و اتفاق نظر نداشته اين در حالي است که دين مبين اسلام با تاسي از امر به معروف و نهي از منکر روشي را در پيشگيري از جرم اراده نموده که در امت اسلامي چنانچه رعايت آن با فهم دقيق مباني اسلامي از قرآن ، احاديث و روايات باشد مي تواند ضمن ارايه الگوي تربيتي بابي جديد را در بازدارندگي و جرم شناسي پليسي- اسلامي تحت عنوان پيشگيري اسلامي بگشايد.
واجبي بزرگ است که در پرتو آن ساير احکام و واجبات الهي برپا مي شوند و راه ها امن مي شود و تجارت و کسب وکار مردم حلال گشته ، هر نوع ظلم و ستم رخت بر بسته و زمين رو به آباداني و عمران گذاشته و از دشمنان دين انتقام گرفته مي شود و تمامي کارها و امور جامعه رو به بهبودي و اصلاح مي رود» با توجه به روايات فوق نکات زيادي در حدود جايگاه امر به معروف و نهي از منکر در سياست جنايي اسلام روشن مي شود از جمله اين که : امر به معروف و نهي از منکر به عنوان يک سياست راهبردي و استراتژيک در تربيت و مديريت سياسي_ اجتماعي مطرح مي شود که به کارگيري آن موجب پيشبرد اهداف و برنامه هاي سياسي، اجتماعي، تربيتي و فرهنگي مکتب اسلام است .