Abstract:
زمینه و هدف: تربیت نوآموزان یکی از مهمترین مسئولیت های والدین و هر سیستم آموزشی محسوب میشود که برخی از والدین، مربیان و معلمان شاغل در سیستم های آموزشی اعم از مراکز پیش دبستانی و دبستان ها به این امر خطیر واقف نبوده و یا نسبت به آن کم اهمیت می باشند. مشکلات اقتصادی، فقر فرهنگی، وجود بیماری های روانی و اعتیاد، طلاق، مرگ یک یا هر دو والد و بسیاری عوامل دیگر در کنار هم باعث میشوند کودکان بدون سرپرست مناسب باشند.
روش تحقیق: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ی بین گفتار خودمحورانه با خلاقیت هویت محور نوآموزان پیش دبستانی (اعم از دختر و پسر) در بین والدین عادی و والدین دارای سابقه زندان در شهرستان ورامین انجام پذیرفته است. تعداد نوآموزان شناسایی شده در شهرستان ورامین و سایر بخش های تابعه این شهرستان 3420 نفر می باشد؛ همچنین تعداد نوآموزان شناسایی شده ای که یکی از والدین آنان به هر دلیلی سابقه ی زندان دارند، شامل 100 نوآموز می باشد. با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای نسبی از بین مراکز پیش دبستانی شهر ورامین420نفر برای جامعه کودکان عادی و 78 نفر برای جامعه کودکانی که یکی از والدین آنها دارای سابقه حضور در زندان هستند، انتخاب شدند. خلاقیت هویت محور کودکان از طریق آزمون تفکر خلاق در عمل و حرکت تورنس (TCAM) و گفتار خودمحورانه آنان با استفاده از تکلیف برج لندن سنجیده شده است.
یافته ها: نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان داد که بین گفتار خودمحورانه و خلاقیت هویت محور در بین نوآموزانی که والدین عادی دارند و نوآموزانی که یکی از والدین آنان سابقه ی حضور در زندان داشته اند؛ رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
Background and purpose: educating new students is considered one of the most important responsibilities of parents and any educational system, which some parents, coaches and teachers working in educational systems, including preschool centers and elementary schools, are not aware of this or are not aware of it. They are unimportant. Economic problems, cultural poverty, existence of mental illnesses and addiction, divorce, death of one or both parents and many other factors together make children suitable without guardians. Research method: The present study was conducted with the aim of investigating the relationship between self-centered speech and identity-centered creativity of preschoolers (both boys and girls) among normal parents and parents with prison history in Varamin city. The number of identified novices in Varamin city and other subordinate parts of this city is 3420 people; Also, the number of identified novices whose one of their parents has a prison record for any reason includes 100 novices. Using stratified stratified sampling method, 420 people were selected for the community of normal children and 78 people for the community of children whose one of their parents has a history of being in prison. Children's identity-based creativity has been measured through Torrance's Creative Thinking in Action and Movement (TCAM) test and their self-centered speech using the Tower of London task. Findings: The results obtained from this research showed that there is a difference between self-centered speech and identity-based creativity among students who have normal parents and students whose parents have been in prison; There is a positive and significant relationship.
Machine summary:
روش تحقيق : پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه ي بين گفتار خودمحورانه با خلاقيت هويت محور نوآموزان پيش دبستاني (اعم از دختر و پسر) در بين والدين عادي و والدين داراي سابقه زندان در شهرستان ورامين انجام پذيرفته است .
يافته ها: نتايج به دست آمده از اين پژوهش نشان داد که بين گفتار خودمحورانه و خلاقيت هويت محور در بين نوآموزاني که والدين عادي دارند و نوآموزاني که يکي از والدين آنان سابقه ي حضور در زندان داشته اند؛ رابطه مثبت و معناداري وجود دارد.
بطور کلي و با بررسي نتايج حاصل از تحقيق هايي که در خصوص دو محور گفتار خودمحورانه در کودکدان و همچنين خلاقيت هويت محور در بين آنها مي توان به اين نتيجه دست يافت که خصوصيات فردي و خانوادگي نوآموزان با والديني که داراي سابقه حضور در زندان هستند تا حد زياد با نواموزاني که والدين آنها فاقد سابقه سوء مي باشند، متفاوت مي باشد.
بنابراين با توجه به نتايج بدست آمده از پژوهش هاي صورت گرفته شده مبني بر ميزان تأثير گفتار خودمحور بر خلاقيت کودکان و تأثير حضور يکي از والدين آنها در زندان بر پيشرفت تحصيلي فرزندان آنان لزوم اين پژوهش بيشتر از پيش مي باشد.
٧- نتايج حاصل از پژوهش : ٧-١-يافته هاي توصيفي: ٧-١-١- توصيف آزمودني ها بر اساس جنسيت در کودکان عادي در اين پژوهش که مقايسه گفتار خودمحور و خلاقيت درنوآموزان مراکز پيشدبستاني شهر ورامين که يکي از والدين آنان سابقه حضور در زندان را دارند، با نوآموزان داراي والدين عادي مورد بررسي قرار ميگيرد.