Abstract:
هدف: کارآفرینی در اقتصاد رقابتی و مبتنی بر بازار امروزه دارای نقش کلیدی است. هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل کارآفرینی ورزشی با رویکرد سرمایه اجتماعی بر اساس نظریه داده بنیاد بود. روش شناسی: روش تحقیق در این پژوهش کیفی بود که با استفاده از راهبرد نظریه داده بنیاد استراوس و کربین، نظرات مصاحبه شوندگان درباره مولفههای کارآفرینی ورزشی با رویکرد سرمایه اجتماعی تحلیل شد. شرکت کنندگان در پژوهش حاضر، متخصصان و صاحبنظران مدیریت ورزشی، جامعه شناسی و کارآفرینی بودند. نمونهگیری پژوهش، بر اساس روش نظری بود؛ نمونهگیری تا رسیدن مقولهها به اشباع نظری ادامه یافت. ابزار پژوهش حاضر، مصاحبههای عمیق و اکتشافی بود. اعتبار یافتهها با روشهای تطبیق توسط اعضا، بررسی همکار و مصاحبههای آزمایشی تعیین شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده گردید. یافتهها: پس از اتمام مصاحبهها فرایند کدگذاری باز، محوری و انتخابی در قالب ابعاد 6 گانه مدل پارادایمی شامل: موجبات علی مانند نهادینه کردن فرهنگ کارآفرینی، مقولههای مرکزی مانند ایجاد فرهنگ مشارکت، راهبردها مانند ایجاد اصلاح در ساختار سازمانها، ویژگیهای زمینهای مانند شفاف بودن قوانین، شرایط مداخله گر مانند ویژگیهای شخصیتی، و پیامدها مانند کاهش نرخ بیکاری، شناسایی شدند. نتیجهگیری: بر اساس مدل پارادایمی به دست آمده از پژوهش میتوان اذعان نمود کارآفرینان برای موفقیت بیشتر باید راهکارهایی برای ایجاد و توسعه سرمایه اجتماعی در کسب و کار خود به کار ببرند. واژگان کلیدی: سرمایه اجتماعی، صنعت ورزش، کارآفرینی، نظریه داده بنیاد
Objective: Entrepreneurship plays a key role in today's competitive, market-based economy. In other words, in a dynamic economy, ideas, products and services are always changing, and in the meantime, it is the entrepreneur who builds a model to cope and adapt to new conditions. One way to deal with the current changing conditions is the existence of social capital in the entrepreneurial business. The purpose of this study was to present a sports entrepreneurship model with a social capital approach based on data foundation theory.
Methodology: The research method in this study was qualitative using the data theory strategy of Strauss and Carbin Foundation. The views of the interviewees about the components of sports entrepreneurship were analyzed with a social capital approach. Participants in the present study were specialists and experts in sports management, sociology and entrepreneurship. Research sampling was based on a theoretical method; Sampling continued until the categories reached theoretical saturation. The number of samples was not determined before the research initiation and the sampling process continued until some information saturation was obtained meaning that no new information is extracted from the data during the interview. Theoretical saturation was obtained after interviewing 18 people. The tools of the present study were in-depth and exploratory interviews. The validity of the findings was determined using the member matching methods, peer review and pilot interviews. Open, axial and selective coding were used to analyze the data.
Results: After the interviews, the open, pivotal and selective coding process in the form of 6 dimensions of the paradigm model were identified including causal causes such as institutionalizing the culture of entrepreneurship, institutionalizing the culture of teamwork, dynamizing the community economy, central categories such as creating a culture of participation, creating entrepreneurial thinking in managers, supporting innovative projects and increasing the trust in strategies such as reforming the structure of organizations, entrepreneurship education, and equitable distribution of wealth and power such as personality traits, social class of individuals, non-competitive environment and consequences such as reducing unemployment, increasing social welfare and improving quality of life.
Conclusion: Social capital has a dynamic and self-evolutionary character. Thus, with the help of social capital, entrepreneurs can facilitate social relations in business and thus take steps to maintain and strengthen social cohesion and solidarity, and ultimately the development of their business. Based on the paradigm model obtained from the research, it can be acknowledged that entrepreneurs must use strategies to create and develop social capital in their business to be more successful.
Machine summary:
روش شناسي: روش تحقيق در اين پژوهش کيفي بود که با استفاده از راهبرد نظريۀ داده بنياد استراوس و کربين ، نظرات مصاحبه شوندگان دربارٔە مؤلفه هاي کارآفريني ورزشي با رويکرد سرمايۀ اجتماعي تحليل شد.
يافته ها: پس از اتمام مصاحبه ها فرايند کدگذاري باز، محوري و انتخابي در قالب ابعاد ٦ گانۀ مدل پارادايمي شامل موجبات علي مانند نهادينه کردن فرهنگ کارآفريني، مقوله هاي مرکزي مانند ايجاد فرهنگ مشارکت ، راهبردها مانند ايجاد اصلاح در ساختار سازمان ها، ويژگيهاي زمينه اي مانند شفاف بودن قوانين ، شرايط مداخله گر مانند ويژگيهاي شخصيتي و پيامدها مانند کاهش نرخ بيکاري، شناسايي شدند.
باعث پر شدن شکاف ها و خلأهاي موجود در بازار کار شده ؛ يعني با توجه به دگرگونيهاي شرايط بازار کار و فراهم شدن فرصت هاي تازه ، تصميم هاي تازه اي گرفته و منجر به گذار از رکود اقتصادي، جبران عقب ماندگيهاي اقتصادي و آسان شدن روند رشد و توسعۀ کشور ميشود، عوامل و شرايط لازم را براي توليد کالا ها، محصولات و بازاريابي آنها فراهم ميسازد و از آنجا که ساختار مناسب کارآفريني، شبکه اي با شکاف ساختاري زياد است ، سرمايۀ اجتماعي باعث ايجاد روابط همراه با اعتماد در طولانيمدت و اعتماد باعث پيوندهاي قوي ميشود و اين پيوندها خود تبادل اطلاعات را تسهيل ميکنند؛ بنابراين با توجه به اهميت اين موضوع و تحقيقات نادر که در اين زمينه انجام گرفته ؛ آيا تدوين يک مدل کارآفريني ورزشي با رويکرد سرمايۀ اجتماعي ضروري به نظر نميرسد؟ روش شناسي پژوهش در اين پژوهش ، از استراتژي يا روش نظريه پردازي داده بنياد١ استفاده شده است .
Investigating the relationship between social capital and organizational entrepreneurship.