Abstract:
هدف این پژوهش کیفی، شناسایی مهمترین چالشها و فرصتهای آموزش مجازی به کودکان 7 تا 11 ساله در مدارس، از منظر ارتباطات است. در این پژوهش، از روش مصاحبۀ عمیق استفاده شده است. دادهها با پرسشنامۀ نیمهساختاریافته گردآوری و با تحلیل مضمون، تحلیل شدند. جامعۀ آماری، معلمان، متخصصان حوزۀ آموزش، کودک، روانشناسی و ارتباطات هستند که با روش نمونهگیری هدفمند، حداقل 12 عضو تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. پایایی و روایی تحقیق با کمک ضریب توافق کندال و کدگذاری مجدد، بررسی و تأیید شدند. براساس نتایج؛ بسترهای ارتباط عاطفی، ارتباطات ادراکی، میزان ارسال و دریافت بازخورد بین معلم و دانشآموز، تعاملات دوسویۀ ارتباطی بین معلم و دانشآموز و همچنین بین دانشآموزان با یکدیگر، در آموزش مجازی نرمافزار شاد نسبت به آموزش حضوری کاهش پیدا کرده است. مهمترین پیشنهادات لازم برای کاهش این چالشهای ارتباطی در آموزش مجازی نرمافزار شاد در کشور، عبارتاند از: افزایش صمیمیت بین معلم و دانشآموز با بهرهگیری از معلمین کارآمد، بهرهگیری از روشهای تخصصی و جدید آموزش مجازی، تلاش بیشتر معلمین برای گرفتن بازخوردهای کلامی و غیرکلامی لحظهای از دانشآموزان در طول آموزش مجازی با نرمافزار شاد، استفاده از سبکها و شیوههای نوین ارزشیابی و ارزیابی دانشآموزان و افزایش ارتباطات دوسویه بین معلم و دانشآموز به صورت حقیقی و مجازی. همچنین، ظرفیت کمک به برقراری عدالت آموزشی بیشتر در کشور با غلبه بر محدودیتهای جغرافیایی و امکانات فیزیکی آموزشی در کشور و کمک به افزایش سواد رسانهای و دیجیتالی دانشآموزان از مهمترین نقاط مثبث آموزش مجازی در کشور است.
The purpose of this qualitative research is to identify the most important challenges and opportunities of virtual education for children aged seven to 11 years in schools from communication perspective. In this study, in-depth interview has been used. The data were collected using semi-structured questionnaire and were analyzed through thematic analysis. The statistical population includes teachers, specialists in education, children, psychology and communication, selected via purposeful sampling method 12 members of whom were selected until reaching theoretical saturation. The reliability and validity of the research were analyzed through Kendall’s coefficient of concordance and recodification, and were approved. Based on the results, the platforms of emotional communication, perceptual communication, the rate of sending and receiving feedback between the teacher and the student, reciprocal communication interactions between the teacher and the student, as well as among the students, have decreased in the virtual education of SHAD software compared to face-to-face education. The most important suggestions to reduce these communication challenges in the virtual education of SHAD software in the country are increasing the intimacy between the teacher and the student using the efficient teachers, using specialized and new methods of virtual education, more attempt of teachers to get instant verbal and non-verbal feedback from the students during the virtual education through SHAD software, using new styles and methods of validation and evaluation of the students and increasing the reciprocal communication between teacher and student both in real and in virtual form. Moreover, the capacity to help establish more educational justice in the country by overcoming geographical limitations and physical facilities of education in the country and helping to increase students’ media and digital literacy is one of the most important positive points of virtual education in the country.