Abstract:
استفاده از اتوبوس های برقی بر کاهش ترافیک و آلودگی هوا تأثیر زیادی دارد. هدف این مقاله بررسی چالش های پیش روی کشور برای تولید و بهره مندی از این محصول و راهکارهای رفع این چالشها بود. در این تحقیق از طریق مطالعات اسنادی و انجام مصاحبه های عمیق نیمه هدایت شده، داده ها جمع آوری و از طریق روش تحلیل محتوای کیفی مورد بررسی قرار گرفتند. جامعه هدف خبرگان شرکتهای تولید کننده اتوبوس الکتریکی و نهادهای مرتبط بودند. تعداد 72 گزاره در قالب 10 مقوله فرعی و در نهایت 6 مقوله اصلی دسته بندی شدند که مقوله های اصلی عبارت بودند از توانمندسازی، هزینه، همکاری فناورانه و همسوسازی فرهنگی. سپس نسبت به تشکیل گروه متمرکز اقدام و چالشها و راهکارهای استخراج شده اعتبار سنجی و نهایی شدند. از جمله چالشهای مهم عبارتند از وابستگی به خارج در قوای محرکه برقی، مقرون به صرفه نبودن عملیات اتوبوس رانی، قیمت بالای اتوبوس برقی، زیرساخت انجام برخی آزمونهای تخصصی برای دریافت استاندارد، و نقصان فرهنگ سازی برای استفاده از این محصول جدید بودند. برخی راهکارهای مهم هم عبارتند از داخلی سازی موتور الکتریکی و متعلقات با حمایت دولتی از شرکتهای داخلی، ایجاد زنجیره تأمین مشترک برای شرکتهای اتوبوس ساز، تهیه مدل کسب و کار مبتنی بر مشارکت دولتی _ خصوصی و اجرای ماده 12 قانون رفع موانع تولید، اقدامات فرهنگی و ترویجی مبتنی بر اقتضائات فناوری و محصول جدید، طراحی سامانه شب شارژ باتریهای اتوبوس و طراحی اتوبوسهای پایه برقی.
The use of electric buses has a great effect on reducing traffic and air pollution. The purpose of this article was to examine the challenges facing the country to produce and benefit from this product and solutions to solve these challenges. In this research, data was collected through documentary studies and in-depth semi-guided interviews and analyzed through qualitative content analysis. The target community was the experts of electric bus manufacturing companies and related institutions. The number of 72 propositions were categorized into 10 sub-categories and finally 6 main categories, the main categories of which were empowerment, cost, technological cooperation and cultural alignment. Then, action was taken to form a focus group and the extracted challenges and solutions were validated and finalized. Among the important challenges are the dependence on foreign electric propulsion, the unaffordability of bus operations, the high price of electric buses, the infrastructure for conducting some specialized tests to obtain the standard, and the lack of culture for using this new product. Some important solutions include the domestication of electric motors and accessories with government support from domestic companies, the creation of a joint supply chain for bus manufacturing companies, the preparation of a business model based on public-private partnership, and the implementation of Article 12 of the law on removing barriers to production, cultural measures and promotion based on new product and technology requirements, design of night charging system for bus batteries and design of electric base buses
Machine summary:
جدول ١- چارچوب نظري پژوهش نظريه ُ بعد مؤلفه قيمت خريد رفتار برنامه ريزي نرخ ارز شده / انتخاب عقلاني هزينه يارانه مدل فرانظري تغيير قيمت گاز انگيزش محافظت رگولاتوري خودروي ديزلي زمينه اي آثار بيروني محيط زيستي نظريه ُ بعد مؤلفه سياستگذاري براي تشويق شامل پارک رايگان ، دسترسي به خط اتوبوس تعمير و نگهداري توانايي توليد مستقيم فني مشخصه باتري سهولت استفاده امنيت تأمين زيرساخت (برق و ايستگاه شارژ) توانمندسازي تأمين مالي توسعه بازار فرهنگ سازي عقايد، معيارها و ارزش ها سبک زندگي همسوسازي فرهنگي احساسات هنجاري دانش و تجربه نماد، سبک درک مفهوم شهر هوشمند زندگي و هويت تطابق الگوي مسافرتي با خودرو الکتريکي شخصي مشارکت در ساخت با کشورهاي خارجي انتشار نوآوري همکاري فناورانه مشارکت داخلي براي ساخت احساسات مشتري هماهنگي سن و جنسيت تحصيلات و درآمد جمعيت شناختي شغل اعضاي خانواده ٢-٣- مطالعات موردي استفاده از اتوبوس هاي برقي در نقاط مختلف جهان تغيير و حرکت از اتوبوس هاي سنتي به اتوبوس هاي پاک و الکتريکي در ناوگان حمل و نقل شهري در سراسر جهان آغاز شده است .
"Policy mechanisms to accelerate electric vehicle adoption: a qualitative review from the Nordic region.