Abstract:
بهائیت و کشور کنونی عراق از ابتدای تاسیس هر دو، باهم در تعامل بوده اند.
اولین مقصد بهاءالله در خارج از ایران، عراق عثمانی بود و اعلام«من یظهره اللهی» وی
از خان هباغی در بغداد شروع شد، ادعایی که پس از دوره نهان زیستی«درویش محمد»
)نام مستعار بهاءالله( در کردستان آغاز شد. نگاهی به تکوین بهائیت در دوران
قیمومت انگلیس و حمای تهای گسترده از بهائیت از زمان تاسیس دولت عراق تا
دوران فعالی تهای بسیار گسترده بهائیت در اقلیم کردستان، شناخت تاریخی و
اجتماعی مناسبی از بهائیت دیروز و توجه به شعارهای قانون گرایانه امروزش را ایجاب
م یکند. به دلیل اقبال کم عراقیان به بهائیت، گسیل مهاجران به عراق برای رشد
بهائیت اتفاق افتاده است که زیرساخت گسترش تشکیلات محسوب می شود. در
دهه اخیر، بهائیت که مجددا به فعالیت تبلیغی تشکیلاتی خود سرعت داده، کشور عراق را به
حدود 30 کلاستر تقسیم کرده است. از سوی دیگر بررسی نحوه تعامل بهائیان با قوانین مدنی
عراق به عنوان یک کشور مسلمان با آزادی های مدنی بالا اهمیت فوق العاده ای دارد. در کشوری
که اقلیت های مذهبی جایگاه تعریف شد های در قوانین مدنی آن دارند و فعالی تهای ضداسلامی
به وضوح جر مانگاری شده است و روابط بین الادیان هم روشمند است، عملکرد بهائیت
به عنوان یک گروه غیرمسلمان قاب لبررسی است.
این مقاله باتوج هبه تحقی قهای انجام شده و استخراج داده های مختلف، در مجموع
وضعیت بهائیت را در عراق بررسی می کند.
البهايیه ودوله العراق الحالیه منذ بدایه تاسیس کلاهما، کان بینهما تعاملا ملحوظا. المقصد
الاول لبهاءالله خارج ایران، کان العراق العثمانی فی اعلان"من یظهره الله" انطلق نشاطه من
بیت تحیطه حدیقه کبیره فی بغداد، فبعد فتره من التخفی فی کردستان اطلق علی نفسه اسم
"الدرویش محمد" وهو )اسم بهاءالله المستعار(. وال کیم نظره علی تکوین البهايیه خلال قیمومیه
الانجلیز وحمایتهم الواسعه للبهايیه منذ تاسیس الحکومه العراقیه حتی فتره النشاطات الواسعه
جدا للبهايیه باقلیم کردستان، ولاجل المعرفه التاریخیه والاجتماعیه المناسبه للبهايیه بالامس
والانتباه لشعاراتها القانونیه التی تروجها الیوم ینبغی لنا ان نعرف.ان انفتاح العراق یین الضيیل
علی البهايیه، دفع لحشد المهاجرین الی العراق من اجل زیاده عدد المنتمین الی البهايیه فتکون
بذلک قد اسست لاتساع تشکیلات هذه الدیانه الاستعماریه هناک. وقامت البهايیه فی العقد
الاخیر، بالتعجیل مجددا فی امر نشاطاتها الدعايیه والتنظیمیه ، وقامت بتقسیم العراق الی نحو
30 قطاع. هذا من جهه ومن جهه اخری فان دراسه یکفیه تعامل البهايیین مع القوانین المدنیه
فی العراق باعتباره بلدا مسلما یتمتع بحریات مدنیه کبیره له اهمیه طاريه جدا ففی البلد الذی
تکون للاقلیات الدینیه فیه مکانه محدده فی قوانینه المدنیه والذی تجرم فیه بوضوح النشاطات
المناهضه للاسلام وتکون فیه العلاقات بین الادیان واضحه المعالم، ففی هکذا البلد تتم مراقبه
سلوک البهايیه باعتبارها جماعه غیرمسلمه. ونظرا للبحوث التی تناولتهاهذه المقاله واستخراج
البیانات المختلفه منها، تتولی هذه المقاله بصوره عامه دراسه اوضاع البهايیه فی العراق .
Baha’i and the modern state of Iraq have interacted with each other since the beginning of
their establishment. Baha’u’llah’s first destination outside of Iran was Ottoman Iraq, and
his declaration as “Manifestation of God” began from a garden in Baghdad.
A look at the development of Baha’ism during the British mandate in the region and the
extensive support for Baha’ism from the time of the establishment of the Iraqi government
to the period of extensive Baha’i activities in the Kurdistan region requires a proper
historical and social understanding of the past’s Baha’i activities and paying attention to
its legalistic slogans today.
Due to the low interest of Iraqis in Baha’i, the sending of Baha’i immigrants to Iraq
has happened for the growth of Baha’i, which is considered as the infrastructure of the
organization’s expansion. In the last decade, Baha’i, which has again speeded up its propaganda-
organizational activity, has divided the country of Iraq into about 30 clusters.
On the other hand, it is extremely important to examine how the Baha’is interacts with
the civil laws of Iraq as a Muslim country with high civil liberties. In a country where
religious minorities have a defined place in its civil laws and anti-Islamic activities are
clearly criminalized and interfaith relations are methodical, the performance of Baha’is as
a non-Muslim group can be examined. This article examines the situation of Baha’ism in
Iraq according to the conducted researches and the extraction of various data.
Machine summary:
لازم به ذکر است که بهائیت قبلاً، در سال 1960، بهعنوان مؤسسه مرتبط با دشمن صهیونیستی، بهوسیلۀ جمال عبدالناصر ممنوع اعلام شده بود و اصولاً در همه کشورهای عربی ــ اسلامی حالت مخفیانه داشت؛ فقط در عراق، بهخاطر مجاورت با ایران و تردد گسترده ایرانیان برای زیارت عتبات ــ که مبلغان بهائی هم در پوشش سفر زیارتی به عراق میرفتند ــ همچنین بیثباتی نسبی حکومت عراق پس از جدا شدن از قیمومت بریتانیا و حکومت تازهتأسیس، Adhyabih Bahai World, Vol 13, (1954-63), Iraq section, Bahai Publishing Trust, USA.
اهم فعالیت بهائیان در دوره جدید، طی سالهای برنامههای پنجساله متوالی 2006 تا 2021 در عراق و اقلیم کردستان، در سایه چتر امنیتی امریکا را میتوان به قرار زیر برشمرد: - قبول مهاجر حقوق (مستمری) بگیر از کشورهای عربی منطقه و ایران (خصوصاً افراد کرد بهائی ایرانی) برای حضور در عراق.
1 "/> در دهه اخیر، که بهائیت مجدداً به فعالیت تبلیغی ــ تشکیلاتی خود سرعت داده و با استفاده از تسهیلات و فضای آزادی بیشتر، در اقلیم کردستان متمرکز شده است، کشور عراق به حدود 30 کلاستر (خوشه/ منطقه جغرافیایی فعالیت گروه تبلیغی بهائی) تقسیم گردیده است (اقلیم کردستان 10 کلاستر و سایر بخشهای عراق هم 20 کلاستر) ولی با توجه به ناچیز بودن تعداد بهائیان در عراق و اقلیم کردستان، که کمتر از 400 تن هستند، و درعینحال، همین تعداد نیز از حداقل معلومات و دانش بهائی برخوردار نیستند، در عمل ناچار شدند مدیریت هر 4-5 پیام 30 دسامبر2021 بیت العدل خطاب به کنفرانس هیئتهای مشاورین قارهای در حیفای اسرائیل زهیری پایبندی دولت عراق به قانون ممنوعیت آیین بهائی در سال 1970 را اعلام کرد و افزود هیچ دینی پس از اسلام مشروع نیست؛ زیرا قانون اساسی عراق اصول اسلام را بهعنوان منبع قانونگذاری تأیید کرده و پذیرفته است.