Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان بهکارگیری الگوهای نوین یاددهی- یادگیری جویس و همکاران در مدارس ابتدایی
(دخترانه) شهر همدان انجام شد. روش پژوهش توصیفی -پیمایشی و جامعه آماری شامل تمامی آموزگاران دوره ابتدایی
مدارس دخترانه شهر همدان در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ مشتمل بر ۳۲۵ نفر بود. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی
درصد میانگین. انحراف استاندارد. حداقل و حداکثر نمره و آمار استنباطی کولموگروف- اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن
روایی صوری و محتوایی مورد تایید اساتید گروه علوم تربیتی قرار گرفت و پایایی کل پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ
ات و پایایی ۳ مولفه اطلاعات پردازی» الگوهای اجتماعی. الگوهای انفرادی و سیستمهای رفتاری به ترتثیب برابر با ۴
۵- ۸۳/-۷۸/ به دست آمد که نشان میدهد پرسشنامه پایایی قابل قبولی دارد. نتایج بهدستآمده نشان داد که میانگین
نمونه در بهکارگیری الگوهای نوین یاددهی- یادگیری (کل) و ۴ گروه الگوهای یاددهی و یادگیری از نمره معیار بیشتر و
به کا رگیری این الگوها در فرایند تدریس توسط معلمان در جامعه موردنظر در سطح بالایی قرار دارد.
Machine summary:
ازاین رو معلمان قبل از بررسی و انتخاب روش های تدریس ، بایستی چگونگی فرایند یادگیری را موردمطالعه قرار دهند، چراکه انتخاب روش تدریس امری علمی است که بر اصول معینی استوار است ، امکان دست یابی به هدفی مطلوب را تضمین میکند و برحسب ماده درسی متفاوت است (وکیلیان ، ١٣٩٠)؛ بنابراین شناخت و آگاهی معلمان از نظریه های یادگیری و الگوهای تدریس اهمیت ویژه ای دارد، چراکه مراکز آموزشی جایگاهی برای نظارت ، هدایت و یادگیری هستند و معلم نقش راهنما، ناظر و سازمان دهنده ای را دارد که پا به پای دانش آموز مسیر آموزشی را طی میکند و به او کمک میکند تا درس را به طور عمیق و از روی علاقه یاد بگیرد (منصوری جمشیدی، ١٣٩٤).
نتایج تحقیقات سیمانپور (١٣٨٤) نیز نشان میدهد که میزان آشنایی و مهارت معلمان در به کارگیری الگوهای تدریس پایین تر از سطح مطلوب قرار دارد و برای رسیدن به سطح مطلوب ، نیازمند برگزاری دوره ها و رده های آموزشی متعدد هستیم .
پرسش دوم تحقیق «میزان شناخت و به کارگیری الگوهای نوین تدریس مبتنی بر الگوهای پردازش اطلاعات » از سطح متوسط بالاتر میباشد که با نتیجه پژوهش محققیان و همکاران (١٣٩١)، لک هندری (١٣٨٢) و اسمیت (٢٠٠٥) مطابقت و همسویی دارد که نشان میدهد مدرسانی که از مهارت دانش فراشناختی بالایی برخوردار باشند از قابلیت بالایی در مرحله پیش از تدریس و برنامه ریزی برای کلیه مراحل تدریس برخوردار هستند.