Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیربازسازی شناختی به روش عقلانی، عاطفی، رفتاری بردلزدگی زناشویی زنان متاهل انجام پذیرفت. نمونه آماری این پژوهش شامل 30 زن واجد شرایط بود که به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه به صورت تصادفی جایگزین شدند. دراین پژوهش ابتدا از بین مدارس راهنمایی دخترانه شهر نجف آباد، یک مدرسه به نام "شهید کافیان" به تصادف انتخاب شد. سپس در یک جلسه آموزش خانواده، طرح پژوهش برای مادران کلیه دانش آموزان (200 دانش آموز) معرفی وازداوطلبین ثبت نام به عمل آمد. سپس پرسشنامه دلزدگی زناشویی ((CBM درمورد متقاضیان اجراشد و از بین آنها 30 نفر که نمره بیشتری را در این آزمون کسب نمودند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش وگواه جایگزین شدند. گروه آزمایش به صورت هفتگی به مدت 8 جلسه 90 دقیقه ای تحت آموزش قرار گرفتند. ابزار اندازه گیری در این پژوهش آزمون دلزدگی زناشویی بوده است. برای تحلیل داده های پژوهش ازشاخص ها وروش های آماری شامل فراوانی، درصد، میانگین، انحراف استاندارد و تحلیل کوواریانس استفاده شد. باتوجه به یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که آموزش بازسازی شناختی به روش عقلانی، عاطفی، رفتاری برکاهش دلزدگی زناشویی زنان به صورت کلی و هم در3بعد دلزدگی جسمانی، دلزدگی عاطفی و دلزدگی روانی موثر بوده است.
Machine summary:
باتوجه به یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که آموزش بازسازی شناختی به روش عقلانی، عاطفی، رفتاری برکاهش دلزدگی زناشویی زنان به صورت کلی و هم در3بعد دلزدگی جسمانی، دلزدگی عاطفی و دلزدگی روانی موثر بوده است.
بنابراین می توان به نقطه مشترکی بین این رویکرد و دلزدگی زناشویی دست یافت، چرا که ریشه د Dryden Dobson Freeman &Uresche rational emitional behavior therapy De giosp & Zee Addis &Bernard Vix & et al باید در الگوی تفکر زوجین جستجوکرد (الیس و همکاران، 1985، ترجمه فدری و یزدی، 1375).
بنابراین به طور کلی یکی از راه های اصلاح و تغییر این تفکرات و باورهای غیر منطقی آموزش چگونگی ارزیابی و شناخت شیوه های تفکر غیر منطقی به مراجعان می باشد تا متوجه شوند که چگونه خود او نه شریکش باعث دلزدگی می شود و مسئولیت اصلی از بین بردن چنین افکاری که به زندگی زناشویی لطمه می زند، بر عهده خود اوست.
درخصوص دلایل احتمالی تاثیر آموزش بازسازی شناختی به روش عقلانی، عاطفی، رفتاری برکاهش نشانه های عاطفی دلزدگی می توان گفت که احتمالا آموزش تصویرسازی ذهنی منطقی، هیجانی درکا Stutzer & Frey Hu & Goldman های عاطفی دلزدگی موثر می باشد چرا که درطول این تمرین افراد یاد می گیرندکه چه نوع واکنش عاطفی منطقی و چه نوع آن غیرمنطقی است و سپس از آنها می خواهیم که حالات هیجانی منطقی و غیرمنطقی و افکار همراه با هر دو حالت را برای خود روشن کنند و از آنها می خواهیم خوب فکرکنند و تجسم کنند و واکنش های غیرمنطقی خود را به منطقی تبدیل کنند (مایکل نیناین وویندی درایدن، 1952، ترجمه فیروزبخت، 1388).