Abstract:
یکی از روشهای نوین آموزشی، معروف به روش آموزش معکوس می باشد. آموزش به روش معکوس، رویکردی نسبتا جدیدی در دنیا است. مقاله حاضر از نوع مقاله مروری است. جامعه اماری مقالاتی که در خصوص تاثیر روش اموزش معکوس بر یادگیری که از سال 2017 تا 2022 (1396-1401) در ایران و جهان انجام شده است جست و جوی جامع صورت گرفت. با جست و جوی عباراتی مانند آموزش معکوس و کلاس معکوس در پایگاه های اطلاعاتی نظیر پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی sid و گوگل اسکالر و سیویلیکا و sciencedirect تعداد 55 مقاله نیز به عنوان جامعه اماری انتخاب و پس از بررسی تعداد 11 مقاله به عنوان نمونه اماری انتخاب شد .هدف از نگارش این مقاله بررسی روش تدریس معکوس و تاثیر ان بر میزان یادگیری فراگیران می باشد .نتیجه این مقاله نشان می دهد معلمانی که از این نوع روش تدریس در کلاس های درسشان استفاده می کنند کیفیت و میزان یادگیری فراگیران نیز به صورت قابل توجهی افزایش می یابد و و فراگیر نیز به شدت فعال می باشد.
Machine summary:
در این مقاله به خوبی میزان تاثیر یادگیری اموزش معکوس نسبت به روش های سنتی در درس علوم نیز نشان داده شده است در پژوهش مربوطه تاثیر آموزش یادگیری معکوس مثبت بوده بنابراین می توان گفت که یادگیری معکوس به عنوان رویکردی نو در ارائه محیط یادگیری آزاد، منعطف و توزیع شده برای هر کس در هر زمان و هر مکان امکان پذیر خواهد بود.
همچنین کلاس درس معکوس تأثیر مثبتی بر نگرش دانش آموزان دارد به این دلیل که دانش آموزان از بازی با گوشی و لپ تاپ خود لذت می برند نتایج پژوهش های ملکی و همکاران (1401) ، غلامی و همکاران (1401) ، مغتنم و همکاران ( 1400) ، احمد ابادی وهمکاران ( 1400) ، مرتضوی زاده و همکاران ( 1400) ، عمرانی و همکاران (1400) ، نظری پور و همکاران ( 1399) ، شاه محمدی و همکاران ( 1399) ، مبصر ملکی و کیان (1397) ، فورستر و همکاران (۲۰۲۲) ، سیسیلیاو همکاران (2022) با هم نیز هم سو بوده اند و منافاتی با یک دیگر ندارند و همگی بر این نکته که روش اموزش معکوس بر یادگیری تاثیر مثبتی نیز دارند موافقند .
در پژوهش های احمد ابادی وهمکاران ( 1400) ، مرتضوی زاده و همکاران ( 1400) ، عمرانی و همکاران (1400) ، نظری پور و همکاران ( 1399) ، شاه محمدی و همکاران ( 1399) ، مبصر ملکی و کیان (1397) ، فورستر و همکاران (۲۰۲۲) ، سیسیلیاو همکاران (2022) این نکته ذکر نشده است که به چه صورت کنترل دانش اموز در دیدن منابع در حین کلاس معکوس را مدیریت می کنند .