Abstract:
جامعه ایران از حدود 150 سال پیش به این سو وارد مرحلهای جدید از ساختار اجتماعی شد که بطور طبیعی باعث خلق کنشهای موافق و مخالف در مواجهه با پدیدههای نوظهور آن گشت. در این مقاله تلاش شده است به میانجی روایات مردمی، به فهمی از چیستی و چگونگی مواجهه مردمی با این پدیدهها دست بیابیم. برای این مطالعه، شهر تبریز به عنوان یکی از مهمترین شهرهای درگیر با جهان مدرن، انتخاب شد. ما در این مقاله، مبنای تجدد را پرسش عباس میرزا تعیین کردیم. این پرسش ما را به نیمه اول قرن نوزدهم برده و تا فراگیر شدن جهان مدرن، تا نیمه دوم قرن بیستم روایتهای مختلف را دنبال کردیم. شیوه تحلیل دادههای این مقاله، تحلیل تماتیک میباشد. تمهای استخراجی در پنج موضوع "مقاومت در برابر جهان مدرن"، "ترس از دست دادن ایمان"، "ناسازگاری پدیدههای نوین با ارگانیسم فرهنگی جامعه"، "استقبال از جهان مدرن" و "بیاعتمادی به دولت" دستهبندی شدند. این تحقیق نشان میدهد تا برآمدن نظم جدید در شهر تبریز، منازعه بالایی بین جهانبینی قدیم و جدید و الگوهای قدیم و جدید رخ داده است. یافتههای این رساله حاکی از آن است که وضعیت جدید به آسانی حاصل نشده است و ابرگفتمان جهان سنتی که بر تمام لایههای زبانی و لایههای تفکری و لایههای وجودی زندگی جمعی و شخصی و اعتقادی افراد سایه افکنده است، تا تثبیت هر پدیده و نهاد مدرنی، از هیچ کوششی فروگذار نبوده و شکلگیری جهان جدید، با مقاومت، ستیز و کشمکش فراوانی همراه بوده است.
In this article, we have tried to understand what and how people deal with these phenomena using the narrations of people. For this study, the city of Tabriz was selected as the first city involved in the modern world.In this article, we set the basis for renewal with the question of Abbas Mirza. This question took us to the first half of the 19th century, and with the pervasiveness of modern world, we followed different narratives until the second half of the 20th century.The data analyzing method of this article is thematic analysis. The extracted themes were categorized into five themes: "resistance to the modern world", "the fear of losing faith", "the incompatibility of new phenomena with the cultural organism of society"," the reception of modern world" and "distrust of states".This research shows that with the emergence of a new order in Tabriz, a great conflict has occurred between the old and new worldview and the old and new patterns. The findings of this treatise indicate that the new situation has not been easily achieved. Although the discourse of Renewal has opened its way with the efforts of the intelligentsia of renewal, the super-discourse of traditional world which overshadow all the linguistic, rational and existential layers of the collective, personal and doctrinal life of individuals, has been spared no effort until the establishment of any modern phenomenon. Thus the formation of a new world has been accompanied by much resistance, strife and conflict.
Machine summary:
مردم تبريز چگونه با جهان مدرن مواجه شدند؟ 4 فاروق امين مظفري ١، محمد عباس زاده ٢، نادرصدقي ٣، يوسف پاکدامن تاريخ دريافت :٠١/٠١/١٧، تاريخ تاييد:٠١/٠٣/٢٠ چکيده جامعه ايران از حدود ١٥٠ سال پيش به اين سو وارد مرحله اي جديد از ساختار اجتماعي شد که به طور طبيعي باعث خلق کنش هاي موافق و مخالف در مواجهه با پديده هاي نوظهور آن گشت .
يافته هاي اين مقاله حاکي از آن است که وضعيت جديد به آساني حاصل نشده است و اگرچه گفتمان تجدد با تلاش روشنگران تجدد راه خود را باز کرده است ، اما ابر گفتمان جهان سنتي که بر تمام لايه هاي زباني و لايه هاي تفکري و لايه هاي وجودي زندگي جمعي و شخصي و اعتقادي افراد سايه افکنده است تا تثبيت هر پديده و نهاد مدرني، از هيچ کوششي فروگذار نبوده و شکل گيري جهان جديد، با مقاومت ، ستيز و کشمکش فراواني همراه بوده است .
به طور مشخص اين تحقيق به دنبال پاسخ براي اين پرسش است که تبريزيها چه مواجهه اي با مظاهر جهان مدرن داشته اند؟ 284 تبريز ساليان سال دارالسلطنه بوده و يکي از پايه هاي ايران معاصر است .
» پايان نامه رقيه قاسمي با عنوان "بررسي زندگي و انديشه هاي سياسي و اجتماعي ميرزا صادق مجتهد تبريزي" نيز هم راستا با کتاب فوق ، در اين زمينه حائز اهميت است .
اين نکته بسيار مهمي در زمينه مواجهه مردم تبريز با مدرسه به عنوان يکي از مهم ترين نهادهاي جهان مدرن است .