Abstract:
یکی از مولفههای سنجش بهروری، کیفیت و اثربخشی نظام آموزش عالی، پرورش روحیه کارآفرینی دانشجویان در هر دانشگاهی است. از مهمترین متغیرهای تاثیر گذار دراین مولفه، تفکر و تمایلات انتقادی و سبکهای تفکر میباشد. این مطالعه از نوع تحقیق توصیفی- همبستگی، و با هدف بررسی و واکاوی رابطه بین تمایلات انتقادی در پرورش روحیه کارآفرینی دانشجویان انجام شد. جامعهی آماری پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه کردستان بودکه با استفاده از روش نمونه-گیری تصادفی طبقهای 224 نفر از آنان به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه تمایلات انتقادی کالیفرنیا (CCTDI) و پرسشنامه روحیه کارآفرینی بهره گرفته شد. نتایج این مطالعه نشان داد که میانگین مولفههای کارآفرینیدر میان دانشجویان دانشگاه کردستان بالاتر از حد متوسط است و همچنین بین تمایلات انتقادی و روحیهکارآفرینی همبستگی بالایی (85%) وجود دارد. نتایج این مطالعه موید آن است که کسانی که دارای تمایلات انتقادی سطح بالایی هستند و حقیقتجویی، آزاداندیشی (روشنفکری)، تحلیلگری، نظامیافتگی فکری (نظاممندی)، اعتماد به نفس، کنجکاوی و بلوغ شناختی در آنها در سطح بالایی قرار دارد، از روحیه کارآفرینی بالاتری نیز برخوردار بوده و بیشتر به کارهای جدید، بکر، خلق و توسعه ایدههای نوینی که زمینههای رشد و بالندگی است، دست میزنند.
Development, Higher Education, Psychological FactorsOne of the components of measuring the productivity, quality and effectiveness of the higher
education system is to cultivate the entrepreneurial spirit of students in any university. One
of the most important influential variables in this component is critical thinking and
tendencies and thinking styles. This descriptive-correlational study was conducted to
investigate the relationship between critical tendencies in cultivating students'
entrepreneurial spirit. The statistical population of the study included students of Kurdistan
University who were selected as a sample using stratified random sampling method. The
California Critical Attitudes Questionnaire (CCTDI) and the Entrepreneurial Mood
Questionnaire were used to collect data. The results of this study showed that the average of
entrepreneurship components among students of Kurdistan University is above average and
also there is a high correlation (85%) between critical tendencies and entrepreneurial spirit.
The results of this study confirm that those who have a high level of critical tendencies and
truth-seeking, open-mindedness (intellectual), analytical, intellectual systematization, selfconfidence,
curiosity and cognitive maturity in them. They are at a high level, have a higher
entrepreneurial spirit, and are more likely to do new and original work.
Machine summary:
نتايج اين مطالعه نشان داد که ميانگين مؤلفه هاي کارآفريني در ميان دانشجويان دانشگاه کردستان بالاتر از حد متوسط است و همچنين بين تمايلات انتقادي و روحيه کارآفريني همبستگي بالايي (٨٥%) وجود دارد.
نتايج اين مطالعه مؤيد آن است که کساني که داراي تمايلات انتقادي سطح بالايي هستند و حقيقت جويي، آزادانديشي(روشنفکري)، تحليل گري، نظام يافتگي فکري(نظام مندي)، اعتمادبه نفس ، کنجکاوي و بلوغ شناختي در آن ها در سطح بالايي قرار دارد، از روحيه کارآفريني بالاتري نيز برخوردار بوده و بيشتر به کارهاي جديد ، بکر، خلق و توسعه ايده هاي نويني که زمينه هاي رشد و بالندگي است ، دست ميزنند.
عواملي همچون عدم تناسب بين ظرفيت فعلي پذيرش در دانشگاه و نيازهاي آتي بازار کار، عدم تناسب بين محتواي آموزشي با مهارت هاي شغلي، عدم توفيق دانشگاه ها در ايجاد و تقويت روحيه ي علمي و انگيزه ي خدمات رساني به جامعه در دانشجويان ، حداقل قابليت هاي علمي و عملي براي فارغ التحصيل شدن ، فقدان زمينه هاي مناسب براي آموزش علمي-کاربردي، ناکارآمدي اعضاي هيئت علمي در تربيت نيروي کار متخصص مورد نياز جامعه و مطرح نبودن مسائل علمي و پژوهشي به عنوان اولويت علمي در دانشگاه ها، کاهش انگيزه و خودباوري در ميان دانشجويان ، عدم جرات و ريسک پذيري از عوامي است که بايد در اين راه چاره انديشي شود (٢٠١٠ Ghasemi &Asadi ).
آيا بين ميزان تحقق مؤلفه هاي تمايلات انتقادي(حقيقت جويي، آزادانديشي يا روشنفکري، تحليل - گري، نظام مندي، اعتمادبه نفس ، کنجکاوي، بلوغ شناختي) و پرورش روحيه کارآفريني(انگيزه پيشرفت يا توفيق طلبي- خلاقيت - ريسک پذيري- استقلال طلبي- کنترل دروني)، رابطه وجود دارد؟ ٣.
R Nyello entrepreneurship education on the entrepreneurial behavior: The case of graduates in the -٣٧ ٫(٢) ٧ Asian Journal of Business Management ٫پ higher learning institutions in Tanzania 42 Investigating the effect of personality and behavioral .