Abstract:
امروزه صنعت گردشگری به یکی از بزرگترین صنایع خدماتی جهان از لحاظ درآمدزایی تبدیل شده است. گسترش صنعت گردشگری افزون بر تاثیر بسزایی که بر ابعاد وسیع اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی در جامعه دارد، بهعنوان یک محرک توسعۀ شهری تلقی میشود که در شادی ساکنان از طریق افزایش رضایت از زندگی نقش دارد. نگارنده در پژوهش حاضر بهدنبال ارزیابی ابعاد توسعۀ گردشگری و اثرات آن بر شادی ساکنان شهر کاشان است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش پژوهش توصیفیتحلیلی است. برای تجزیه و تحلیل دادههای پرسشنامه از آزمون آماری T تکنمونه و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج نشان دادهاند که شهر کاشان از نظر ابعاد توسعۀ گردشگری، از لحاظ رشد اقتصاد کلان، بعد اجتماعیاقتصادی، بعد فرهنگی، بعد محیطی، بعد اجتماعی در سطح پایداری قرار دارد. یافتههای حاصل از مدلسازی معادلات ساختاری نشاندهندۀ این است که ابعاد توسعۀ گردشگری بر شادی با بار عاملی55/0 در سطح معنیداری 000/ 0 بوده است. بنابراین میتوان گفت با اطمینان 99% ابعاد توسعۀ گردشگری بر مقیاس شادی ذهنی ساکنان شهر کاشان اثرگذار بوده است. سپس با تحلیل جزئیتر مشخص شد که عامل اجتماعیاقتصادی، بیشترین نقش را در تبیین اثرات توسعۀ گردشگری به خود اختصاص داده است. دیگر عامل مهم تحتتاثیر توسعۀ گردشگری، عامل فرهنگی و در درجۀ آخر عامل بعد اجتماعی است. وجود کمترین بار عاملی 68/ 0 نسبت به سایر ابعاد، گویای این امر است که بافت اجتماعی کاشان همچنان هویت محلی خود را حفظ کرده است.
Tourism has turned into one of the most significant and influential industries in the world economy. In addition to its effects on the macroeconomic environment, this industry through its development has had variety of positive and negative effects, one of which is concerned with citizens’ levels of happiness. The purpose of the current research is to evaluate tourism development and its effects on the happiness level of residents in the city of Kashan. The research method is descriptive-analytical. One-sample T-test and a structural equation modeling were used to analyze the data of the questionnaire. The results, obtained from the one-sample T-test, showed the significance of macroeconomic indicators, cultural dimension, social dimension, economic-social dimension, environmental dimension, and the quality of life on the happiness levels of the residents of Kashan. The results of a structural equation modeling displayed that among the measured indicators the social-economic index has the highest factor loading with a weight of 0.91. The cultural and environmental factors are ranked second with the same factor loadings of 0.86. The factors such as macroeconomics, the social dimension, the quality of life, and happiness index are ranked next with factor loadings of 0.71, 0.58, 0.84, and 0.63 respectively. After a more detailed analysis of the indicators, the creation of job and the earning of income, among positive effects of tourism, have led to the well-being and happiness of residents as well as the improvement of their appearance and authenticity.
Machine summary:
دو فصلنامه علمی کاشانشناسی ، پاییز و زمستان ١٤٠١ دوره ١٥، شماره ٢ (پیاپی ٢٩)، صفحات: ١٠١ـ١٢٢ مقاله علمیپژوهشی ارزیابی اثر ابعاد توسعۀ گردشگری بر میزان شادی ساکنان نمونۀ موردی : شهر کاشان * ابراهیم مولوی ** یونس غلامی راضیه کریمی آغچه *** چکیده امروزه صنعت گردشگری به یکی از بزرگترین صنایع خدماتی جهان از لحاظ درآمدزایی تبـدیل شـده اسـت .
پرات ٣ و همکاران (٢٠١٥) بـه بررسـی میزان شادی ساکنان در روستایی گردشگرپذیر پرداخته اند؛ نتایج آنها نشـان مـیدهـد توسـعۀ ابعـاد ارزیابی اثر ابعاد گردشگری باعث بهبود وضعیت اقتصادی ساکنان روستای مورد مطالعه شده و همچنین تـأثیر مثبتـی توسعۀ گردشگری بر میزان شادی ساکنان بر روستاهای همجوار داشته است .
توسعۀ گردشگری بر میزان شادی ساکنان نمونۀ موردی: شهر کاشان 109 جدول ٢: توزیع فراوانی گویه ها {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} کاشانشناسی شمارٔە ٢ (پیاپی ٢٩) پاییز و زمستان ١٤٠١ منبع : یافته های پژوهش 110 ٢ـ٤ـ٢.
جدول ٥: نتایج آزمون T برای تحلیل وضعیت اثرات فرهنگی در شهر کاشان از نظر ساکنان {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} کاشانشناسی شمارٔە ٢ (پیاپی ٢٩) پاییز و زمستان ١٤٠١ 112 منبع : یافته های پژوهش در جدول ٦ با استفاده از آزمون T تک نمونه ای بـه ارزیـابی متغیرهـای بعـد اجتمـاعیاقتصـادی پرداخته شده است .
L. (2015), "Tourism Development and Happiness: A residents perspective", Journal of Destination Marketing & Management, p.