Abstract:
پژوهش حاضر به منظور ارزیابی محتوای کتابهای ریاضی دورة دوم ابتدایی براساس انطباق آن با آموزش پایداری، انجام گرفت. پژوهش از نظر روش از نوع توصیفی - تحلیلی است و با روش تحلیل محتوای کمّی انجام گرفته است. جامعة آماری پژوهش، کتابهای ریاضی دورة دوم ابتدایی بود که کل محتوای کتابهای یادشده تحلیل شد. بنابراین، سرشماری انجام گرفت. ابزار پژوهش، فرمهای تحلیل محتوای محققساخته بود. به منظور تعیین روایی و صحت یافتههای از روایی صوری و محتوایی با نظرها و دیدگاههای صاحبنظران و متخصصان بهکار گرفته شد. همچنین، پایایی آن 92/0 از روش هولستی به دست آمد و برای پردازش دادههای گردآوری شده از روش آنتروپی شانون استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد، تعادل و انسجام لازم بین سه مؤلفة آموزش پایداری برقرار نمیباشد. همچنین، از بین مؤلفههای آموزش پایداری، مؤلفة اقتصادی دارای کمترین توجه در کلیه کتابهای ریاضی پایههای دورة دوم ابتدایی برخوردار است.
The present study was conducted to evaluate the content of math textbooks in the upper level of primary school based on its compliance with sustainability education. The research is descriptive-analytical in terms of method and has been done by quantitative content analysis. The statistical population of the study was the mathematics textbooks of the upper level of primary school in which the entire content of the mentioned books was analyzed. Therefore, a census was conducted. The research tool was researcher-made content analysis forms. In order to determine the validity and accuracy of formal and content validity with the opinions and views of experts and specialists were used. Also, its reliability was 0.92 by Holsty method and Shannon entropy method was used to process the collected data. Findings showed that the necessary balance and coherence between the three components of sustainability training is not established. Also, among the components of sustainability education, the economic component has the least attention in all basic mathematics textbooks of the upper level of primary school.
Machine summary:
NationaO CounciO oI Teachers oI MathePatics (NCTM) آموزش رياضيات براي پايداري ، تلاشي براي تحريک ارزش شخصيت ، مهارت ها، نگرش ها و دانش با استفاده از يادگيري رياضيات در زمينه هاي محيط زيستي، اجتماعي ، فرهنگي و اقتصادي است تا يادگيري رياضيات در پايداري زندگي افراد و حمايت از دستيابي به اهداف توسعۀ پايدار مفيدتر شود (ويدياتي و جواندي ١، ٢٠١٨).
نتايج پژوهش شمسي پاپکياده و شبيري (١٣٩٢) در بررسي و تبيين توسعۀ سواد رياضي در برنامۀ درسي مدارس ابتدايي نشان داد در کتاب هاي درسي رياضي دورة ابتدايي، بيشترين توجه به مؤلفۀ منابع طبيعي شده است و به برخي از مؤلفه هاي آموزش محيط زيست هيچ گونه اشاره اي نشده است .
با توجه به مطالب ارائه شده ، پژوهش حاضر محتواي کتاب هاي رياضي دورة اول ابتدايي را از لحاظ ميزان توجه به آموزش پايداري تحليل کرده است .
از اين رو، پژوهش حاضر بر آن است تا ميزان انطباق محتواي کتاب رياضي دورة دوم ابتدايي (پايه هاي چهارم ، پنجم و ششم ) با مؤلفه هاي آموزش پايداري بررسي و به طور مشخص بپردازد.
در اين پژوهش ، کل محتواي کتاب هاي رياضي دورة دوم ابتدايي براساس سه مؤلفۀ اصلي آموزش پايداري (اقتصادي، اجتماعي و محيط زيستي) در واحد تحليل مشخص شده تجزيه و تحليل شد.
بنابراين ، ويژگيهاي مورد نظر در پاسخ به پرسش پژوهش ، متصل به مؤلفه هاي آموزش پايداري در کتب درسي رياضي دورة ابتدايي در نظر گرفته شده است .
PhiOosophy oI PathePatics education Ior sustainabOe deveOopPent, InternationaO ConIerence on MathePatics and Science Education (ICMScE 2018), IOP PubOishing, 1-8.